تبیان، دستیار زندگی
درحالی که دانشمندان تصمیم گرفته اند عبور زهره از مقابل خورشید را با تلسکوپ هابل رصد کنند اما مسئله اصلی اینجا است که آنها نمی توانند هابل را رو به خورشید بگیرند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلسکوپ هابل هم چشم به این گذر دارد


درحالی که دانشمندان تصمیم گرفته اند عبور زهره از مقابل خورشید را با تلسکوپ هابل رصد کنند اما مسئله اصلی اینجا است که آنها نمی توانند هابل را رو به خورشید بگیرند چرا که نور شدید ستاره منظومه ما می تواند به ابزارهای فوق حساس این تلسکوپ صدمه بزند، از این رو هابل روز 5 و 6 ژوئن ( 16 و 17 خرداد ماه) عبور زهره از مقابل خورشید را به وسیله یک آینه مشاهده خواهد کرد.

تلسکوپ هابل هم چشم به این گذر دارد

از آنجایی كه این تلسكوپ قادر به نزدیكی به خورشید یا تصویربرداری مستقیم از آن نیست، از این رو دانشمندان از ماه به عنوان یك آینه برای بازتاب این گذر استفاده خواهند كرد. هدف از این اقدام این است که مشخص شود آیا هابل با بررسی نور خورشیدی که به آن می تابد می تواند اتمسفر زهره را مطالعه کند یا خیر. ستاره‌شناسان تاكنون اطلاعات زیادی در مورد آب‌وهوای این سیاره بدست آورده‌اند، ازاین رو مشاهدات ماه آینده به منزله یك آزمایش برای امكان استفاده از این شیوه برای بررسی تركیبات جوی سیارات دورتر است.

تلسكوپ هابل تمام دوره هفت ساعته عبور سیاره ناهید از برابر خورشید را بر روی یك نقطه از سطح ماه متمركز بوده كه در آن بازتاب عبور لكه مانند این سیاره از روی خورشید مشخص خواهد بود. البته این نشانه‌های طیفی بسیار كمرنگ بوده و تنها 0.001 درصد از نور خورشید از میان جو متراكم ناهید تابیده شده و بر روی ماه منعكس خواهد شد.

این محققان از ابزارهای مختلف هابل مانند دوربین پیشرفته برای مطالعات، دوربین مدار گسترده سه و طیف سنج تصویربردار تلسكوپ فضایی برای مشاهده عبور در طیف گسترده‌ای از طول موجها از نور نزدیك به مادون قرمز گرفته تا فرابنفش استفاده خواهند كرد.

هابل در این دوره به ثبت تصاویر و طیف‌سنجی پرداخته و نور خورشید را به رنگهای تشكیل دهنده آن تقسیم خواهد كرد. البته گرفتن عکس های رنگی با تلسکوپ فضایی هابل بسیار پیچیده تر از گرفتن این عکس ها با دوربین معمولی است. اولین تفاوت آن در این است که هابل هرگز از فیلم رنگی استفاده نمی کند بلکه با استفاده از آشکارسازهای الکترونیکی خود نور را از فضا جمع آوری و ثبت می کند. این آشکارسازها عکس های کیهانی را به صورت رنگی تولید نمی کنند و عکس ها در مرحله اول سیاه و سفیدند. عکس های نهایی از ترکیب چند عکس سیاه و سفید که رنگ آنها در زمان پردازش به آنها اضافه شده است، به وجود می آیند.

هابل توانست به حل بسیاری از مشکلات نجوم که دانشمندان قبل از در مدار قرار گرفتن آن با آنها دست و پنجه نرم می کردند کمک کند. این تلسکوپ توانست فاصله میان ستارگان را دقیق تر اندازه گیری کرده و سرعت گسترش جهان را تنها با 10 درصد خطا تخمین بزند

براساس گزارش اسپیس دانشمندان امیدوارند که این روش بتواند به آنها در یافتن سیاره ای شبیه به زمین که قابلیت حیات داشته باشد کمک کند. سیاره زهره گزینه خوبی برای این تحقیق است چرا که جرم این سیاره تقریبا هم اندازه زمین است.

تلسکوپ هابل هم چشم به این گذر دارد

تلسکوپ فضایی هابل امسال بیست و دومین سال فعالیت خود را در حالی جشن گرفت که در طی این سالها بیش از یک میلیون رصد از کیهان تهیه کرده است.

هابل در 24 آوریل 1990 و با همراهی شاتل دیسکاوری در ماموریت STS-31 روانه فضا شد. اکتشافات این تلسکوپ تا کنون تقریبا تمامی زمینه های علم نجوم ،از علوم سیاره ای گرفته تا کیهان شناسی را تحت تاثیر خود قرار داده است. رکورد یک میلیونی این تلسکوپ تمامی رصدهایی که از زمان پرتابش از اهداف نجومی انجام داده و همچنین رصدهایی که به منظور تنظیم قطعاتش صورت گرفته را شامل می شود.

هابل توانست به حل بسیاری از مشکلات نجوم که دانشمندان قبل از در مدار قرار گرفتن آن با آنها دست و پنجه نرم می کردند کمک کند. این تلسکوپ توانست فاصله میان ستارگان را دقیق تر اندازه گیری کرده و سرعت گسترش جهان را تنها با 10 درصد خطا تخمین بزند.

تلسکوپ هابل هم چشم به این گذر دارد

همچنین هابل توانست سن جهان و راهی را که در پیشه رو دارد اندازه گیری کند و نشان دهد که این نتایج ناقض بسیاری از نظریات قبلی بوده است. تصاویر با دقت بالای این تلسکوپ امکان مشاهده چگونگی شکل گیری سیاه چاله ها را در کهکشان های نزدیک به ما فراهم کرد و نیز توانست کهکشان هایی را که میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارند را آشکار سازی کرده و درهای جدیدی از علم را برای ما بگشاید.

هابل یک میلیونُمین رصد خود را با استفاده از دوربین میدان باز 3 خود انجام داده است، دوربین نور مرئی و فروسرخ که از طیف سنج برخوردار است. این ابزار در ماموریت تعمیر هابل در چهارم جولای سال 2009 توسط فضانوردان نصب شده است.

فرآوری: م.ح.اربابی‌فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: مهر / ایسنا