تبیان، دستیار زندگی
از زمانی که رمان های علمی تخیلی ژول ورن را می‌خواندیم زمان زیادی نگذشته اما این انسان جاه طلب با سرعتی فراتر از حد تصور ؛ تمام آنچه را که در خیال انسانی اش بود به واقعیت تبدیل کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

500 روز با زهره


از زمانی که رمان های علمی تخیلی ژول ورن را می‌خواندیم زمان زیادی نگذشته اما این انسان جاه طلب با سرعتی فراتر از حد تصور ؛ تمام آنچه را که در خیال انسانی اش بود به واقعیت تبدیل کرد. او می‌خواست بفهمد در بیرون از این کره خاکی چه می‌گذرد و آیا خطری از سوی موجودات بیگانه متوجه او هست یا نه؟!

در این میان رخ دادهای نجومی از مهمترین عوامل پیشرفت در صنعت هوافضای دنیا بوده اند، زیرا اتفاقاتی مانند گرفتگی خورشید، تاریک شدن ماه، مقارنه ستارگان و سیارات و گذر سیارات از روی خورشید از بزرگترین موارد ایجاد کننده علامت سوال در ذهن انسان بودند که به موجب آنها صنعت فضایی متولد شد و رونق پیدا کرد.

صنایع فضایی و علوم مرتبط با آن از مهمترین قدرت های انسان امروز است زیرا به وسیله آن می‌تواند علاوه بر زمین به دنیای خارج از آن هم مسلط شود و این امر در گرو دستیابی به اطلاعات صحیح و مفید برای شناخت دنیای خارج است.

مهمترین بحث محافل نجومی سال 2012  گذر سیاره زهره از مقابل خورشید است که نظر دانشمندان را به خود جلب کرده و بازتاب گسترده ای در مجامع علمی روز دارد.

یکی از مهمترین و موفق ترین ماموریت هایی که تا کنون با هدف شناخت هرچه بهتر سیاره ونوس انجام گرفته، ماموریت ونوس اکسپرس بوده است. این نام به دلیل سرعت بی سابقه شکل گیری این پروژه بر وی نهاده شد که در سال 2003 به رهبری فرانسه و با همکاری 14 کشور اروپایی در آلمان آغاز به کار کرد

آژانس فضایی اروپا (ESA) با ساخت و تجهیز این ماهواره تصمیم گرفت به زهره سفر کرده و هرچه بیشتر و دقیق تر روی این سیاره به مطالعه و تحقیق بپردازد تا صحت داده های فضاپیماهای قبلی را بررسی کرده و بتواند به نحوی کاربردی‌تر از آنها استفاده کند. این ماهواره در آوریل سال 2006 توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب شد و تا به امروز درحال انجام ماموریت است.

500 روز با زهره
500 روز با زهره

این ماهواره از تجهیزات بسیار پیشرفته ای برخوردار است که از آن جمله می‌توان به آنالیزور پلاسما ، دوربین VMC ، طیف سنج PSF ، طیف سنج مادون قرمز و فرستنده رادیویی اشاره کرد.

ونوس اکسپرس با استفاده از این تجهیزات از دو گرداب بزرگ در اتمسفر قطب جنوب سیاره زهره عکس هایی با وضوح بسیار بالا تهیه کرد که بررسی آنها نشان داد مولکول های هیدروکسیل در جو این سیاره معلق هستند. بررسی یافته های جوی این ماهواره که از طریق ابزار ماورائ بنفش و مادون قرمز انجام می‌گرفت نشان داد در جو زهره رعد و برق های عظیمی به وقوع می پیوندد و به احتمال قوی پس از وقوع این رعد و برق ها، باران اسید سولفوریک بر سطح این سیاره می‌بارد.

500 روز با زهره
500 روز با زهره

یکی از اکتشافات عظیم ماهواره ونوس اکسپرس که موجب شگفتی جامعه بشری گشت، کشف مولکول های O3  در جو سیاره زهره بود که لایه ای موسوم به اوزون را برای این سیاره پدید آورده است و این کشف باعث ظهور الگوی آب و هوایی زهره با دقت هرچه تمام تر شد.

در سپتامبر سال 2008، اکتبر سال 2009  و فوریه سال 2010  ونوس اکسپرس به غواصی فضای مرموز بالای قطب زهره رفت تا چگالی اتمسفر آنجا را اندازه گیری کند و این در حالی بود که آزمایش فوق برای اولین بار صورت می‌گرفت. نتایج این آزمایش نشان داد فضای بالای قطب، %60 نازک تر از پیش بینی هاست و این امکان را فراهم می‌کند تا فرآیندهای طبیعی پیش بینی نشده ای در آنجا در حال رخ دادن باشد.

به دلیل محیط چالش برانگیز زهره، مسئولان پروژه ونوس اکسپرس، این ماهواره را برای ماموریتی 500 روزه طراحی کردند اما علی‌رغم همه چالش ها و در کمال تعجب ونوس اکسپرس در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. در 18 اوت که زهره با زمین کمترین فاصله را داشت تمام ابزارهای مشغول به کار، در سرعت کامل؛ و سیستم های ارتباطی در حداکثر وضعیت خود بودند و برگشت داده ها به سوی زمین و دریافت آنها بدون مشکل انجام می‌شد.

500 روز با زهره

این عوامل سبب شد تا مسئولان پروژه این ماموریت را 4 سال دیگر تمدید کنند.

به گفته هاکان، یکی از دانشمندان پروژه، حجم داده های ارسالی ونوس اکسپرس به قدریست که دانشمندان را به هیجان واداشته و آنها را مجبور به بایگانی اطلاعات و استخراج نکات مهم آنها کرده است.

ماهواره ونوس اکسپرس این‌بار با زمین همراه خواهد بود تا گذر زهره را هرچه زیبا تر به تصویر کشد و به وقوع این پدیده جنبه های تازه ای ببخشد.

م.س . میرزایی

 

بخش دانش و زندگی تبیان