تبیان، دستیار زندگی
فریزرها در هر اندازه و مدلی كه باشند، به نگهداری و نظافت نیاز دارند. یعنی برای این كه مواد غذایی داخل فریزر خراب نشود و فریزر عمر طولانی‌تر داشته باشد، باید به نكاتی توجه كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های فریزری


فریزرها در هر اندازه و مدلی كه باشند، به نگهداری و نظافت نیاز دارند. یعنی برای این كه مواد غذایی داخل فریزر خراب نشود و فریزر عمر طولانی‌تر داشته باشد، باید به نكاتی توجه كنیم.

سرد و ماندگار در خانه

با ماشینی شدن زندگی و گرم شدن هر چه بیشتر هوا، تقریبا در هر خانه‌ای یك فریزر وجود دارد. هر خانواده‌ای بنا بر نیاز خود، فریزری خریداری كرده و از آن استفاده می‌كند. امروزه گاهی آنقدر وقت كم می‌آوریم كه مجبوریم خریدمان را هفته‌ای یا حتی ماهانه انجام دهیم. كمتر خانمی می‌تواند روزانه برای خرید مایحتاج خانه اقدام كند. بنابراین فریزر نیاز جدی زندگی شهرنشینی شده است.

فریزرها در هر اندازه و مدلی كه باشند، به نگهداری و نظافت نیاز دارند. یعنی برای این كه مواد غذایی داخل فریزر خراب نشود و فریزر عمر طولانی‌تر داشته باشد، باید به نكاتی توجه كنیم. چون اگر از فریزر به طور مطلوب استفاده نشود، احتمال زود خراب شدن و از كار افتادن آن وجود دارد. پس باید كاری كنیم كه حداكثر استفاده را از فریزر ببریم و سال‌های طولانی، آن را سالم نگه داریم.

اول این كه فریزر را هرگز كنار وسایل گرمازا مانند شوفاژ، اجاق گاز و شومینه قرار ندهید. همچنین سعی كنید این وسیله كنار پنجره‌ای كه در گرمای تابستان، آفتاب روی آن می‌تابد نیز قرار نگیرد.فریزر باید حداقل 20 سانتی‌متر با دیوار و فضای اطراف فاصله داشته باشد تا جریان هوا، موتور آن را خنك كند.

اگر فریزر شما صدای غیرعادی می‌دهد، توجه داشته باشید كه شاید تراز نباشد. این وسایل اگر تراز نباشند، به موتورشان فشار زیادی وارد می‌شود و این موضوع باعث بد كار كردن آنها خواهد شد.

ضمن این كه یادتان باشد روی فریزر اجسام سنگین هم قرار ندهید.

نظافت داخلی

چه فریزرهایی كه برفك می‌زنند و چه آنها كه برفك نمی‌زنند، نیاز به نظافت و شستشو دارند. آنها كه برفك می‌زنند، بسته به میزان برفك از 3 ماه تا 6 ماه یك بار باید تمیز شوند. موقع نظافت فریزر، اول برق آن را قطع کنید. سپس بگذارید تا چند ساعت بماند و یخ‌ها كمی نرم شود. بعد مواد غذایی داخل آن را تخلیه كنید و یخ‌ها را بیرون بیاورید. هرگز برای یخ زدایی از اجسام نوك تیز مانند چاقو استفاده نكنید. برای این كه یخ‌ها زودتر آب شوند، می‌توانید از یك سشوار كمك بگیرید یا كاسه‌ای را آب جوش”‹كرده و داخل فریزر قرار دهید و در فریزر را ببندید. پس از چند دقیقه شروع به یخ زدایی كنید.

یخ‌ها را كه برداشتید، طبقه‌ها را كاملا خشك كنید، سپس مقداری جوش‌شیرین و آب ولرم تهیه كرده، دستمالی تمیز را به آن آغشته نمایید و تمام فریزر را با آن پاك كنید. نوار دور در فریزر هم باید تمیز شود.

پس از نظافت برای روشن كردن مجدد فریزر، ابتدا درجه برودت را بنا بر فصلی كه در آن قرار دارید، تنظیم كنید.

مواد غذایی را بدون نایلون یا ظرف مخصوص داخل فریزر نگذارید. كیسه حاوی مواد غذایی را نیز باید از هوا خالی كرده و دقت كنید كه كیسه كاملا سالم باشد. همچنین از قرار دادن ظروف شیشه‌ای داخل فریزر خودداری كنید

برای استفاده حداكثری از فضای فریزر، از طبقات یا كشوهای آن درست استفاده كنید. مثلا در طبقات بالایی گوشت، مرغ و ماهی و در طبقات پایین سبزیجات، خشكبار و مواد غذایی دیگر بگذارید.

اگر فریزر شما بعد از نظافت و شستشو بوی بدی می‌دهد، تكه‌ای زغال در یكی از طبقات بگذارید و هر ماه آن را عوض كنید.

مواد غذایی و فریزر

بهتر است مواد غذایی بیشتر از 6 ماه داخل فریزر نماند، زیرا خاصیتش از بین خواهد رفت، اما زمان نگهداری ماهی در فریزر حدود یك ماه است. گوشت و مرغ را نیز می‌توانید تا 3 ماه در فریزر نگهداری كنید. همیشه یادمان باشد مرغ و ماهی نسبت به گوشت قرمز آسیب‌پذیرترند. سبزیجات هم تا 6 ماه در فریزر ماندگاری دارند.

هر وقت خواستید از مواد غذایی داخل فریزر استفاده كنید، بهتر است اول آنها را درون یخچال بگذارید و بعد از این كه یخ‌شان باز شد از آنها استفاده كنید. به این ترتیب رنگ و طعم ماده غذایی بهتر حفظ می‌شود.

سرد و ماندگار در خانه

اگر از مواد غذایی منجمد هم استفاده می‌كنید، یادتان باشد در پایان فرآیند خرید، آنها را بخرید. وقتی به منزل رسیدید نیز تا یخ آنها آب نشده تمیزشان كنید و داخل فریزر بگذارید.

در مورد ماهی توجه به این نكته مهم است كه هرگز برای این كه یخ ماهی آب شود، آن را داخل آب قرار ندهید زیرا آب جذب ماهی شده و طعم آن را تغییر می‌دهد.

ولی برای یخ‌زدایی مرغ و گوشت می‌توانید آنها را در آب سرد بگذارید تا یخ‌شان از بین برود. بعضی مواد غذایی مانند شیر، سس مایونز، موز ، تخم‌مرغ آب‌پز و... را هرگز نباید داخل فریزر گذاشت. مواد غذایی شسته نشده را نیز داخل فریزر نگذارید؛ چراكه این كار باعث انتقال آلودگی به سراسر فریزر می‌شود.

اگر مواد غذایی زیادی را داخل فریزر قرار می‌دهید، همه را روی هم نگذارید زیرا با این كار چرخه انجماد ، كند شده و ممكن است باعث فساد مواد شود. نكته آخر این كه اگر فریزر شما ایراد پیدا كرد، هرگز خودتان اقدام به تعمیر آن نكنید، بلکه به یك متخصص مجرب مراجعه كرده و از او بخواهید فریزر را تعمیر كند.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط :

آشنایی با بایدها و نبایدهای پرده

فوت و فن های نظافتی

اصول نگهداری از لوازم برقی

خانه داری ، لذت بخش است

حرفه ای اتو کنید

آماده ‌كردن ‌گیاهان برای ‌فصل سرما

یخچالی خوشبو ،تمیز ،بدون برفک برای خانه ی تو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.