تبیان، دستیار زندگی
یكی از مزیت‌هایی كه در بسیاری از ابزارها و برنامه‌های ساخت وبلاگ در نظر گرفته شده است، فراهم كردن امكان ایجاد قالب جدید و یا تغییر قالب وبلاگ است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعید سخایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكات مفید در طراحی یك وبلاگ


یكی از مزیت‌هایی كه در بسیاری از ابزارها و برنامه‌های ساخت وبلاگ در نظر گرفته شده است، فراهم كردن امكان ایجاد قالب جدید و یا تغییر قالب وبلاگ است.


وبلاگ

قالب‌ها، شکل، مکان، رنگ و نحوه نمایش مطالب و یا دیگر عناصر وبلاگ را در صفحات وبلاگ تعیین می‌کنند. از نظر فنی قالب‌ها از کدهای HTML که تعیین کننده شکل و رنگ صفحات وبلاگ است و همچنین کدها و تگ‌های ویژه‌ای که مکان و شیوه تکرار عناصر وبلاگ را تعیین می‌کند، تشکیل شده است و معمولاً هر ابزار ساخت وبلاگ، از تگ‌ها و کدهای مخصوص خود استفاده می‌کند.

تگ‌های موجود در قالب وبلاگ‌ها جدا از آنکه در کدام ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای دو هدف در نظر گرفته شده است. تعدادی از تگ‌ها تعیین کننده مکان عناصر غیر تکراری وبلاگ هستند؛ مانند عنوان وبلاگ، توضیحات، ایمیل و یا آدرس صفحات آرشیو، و تعدادی دیگر تعیین کننده نحوه نمایش عناصر تکرار شده در وبلاگ هستند (مانند متن، تاریخ و یا نویسنده مطالبی که پست می‌شوند).

هر فردی می‌تواند با کمی حوصله و یا کمک از برنامه‌هایی مانند فرانت پیچ، قالبی مناسب و دلخواه برای وبلاگ خود ایجاد کنند و یا حتی قالبی را که طراحی کرده در اختیار دیگران نیز قرار دهد و البته آشنایی با کدهای HTML و یا برنامه‌های طراحی صفحات HTML مانند فرانت پیچ کمک بزرگی در این زمینه خواهد بود.

اما جدا از آنکه شما فردی تازه کار و یا حرفه‌ای هستید، نکات و اصولی وجود دارند که رعایت آن‌ها می‌تواند شما را در پیاده سازی و یا انتخاب قالبی جدید برای وبلاگتان یاری کند. در زیر به برخی از نکات اشاره خواهد شد.

تصویر کمتر، وبلاگ بهتر

اکثر مردم توسط سروری رایگان، وبلاگ را ایجاد می‌كنند و معمولاً این سایت‌ها فضایی را برای قرار دادن تصویر در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. از این رو برای نمایش تصاویر، نیاز به قرار گرفتن آن‌ها در سایتی دیگر است که این باعث افزایش درخواست‌ها و کندی نمایش کامل وبلاگ خواهد بود. خوانندگان وبلاگ‌ها معمولاً در هر روز تعداد زیادی وبلاگ را می‌خوانند و انتظار دارند وبلاگ به سرعت برای آن‌ها به نمایش در آید. در این میان بایستی اشکالاتی که ممکن است برای سایت نگه‌دارنده تصاویر پیش آید را در نظر گرفت. پس توصیه می‌شود قالب را به گونه‌ای طراحی و یا انتخاب کنید که کمترین نیاز را به تصاویر داشته باشد.

جداول کمتر، سرعت بیشتر

جداول از متداول‌ترین عناصر بکار گرفته شده در صفحات HTML هستند. آن‌ها یکی از مهم‌ترین تگ‌های HTML برای فرمت بندی و شکل دهی صفحات به شمار می‌روند. جداول معایبی هم دارند. اول اینکه پردازش این کد و محتویات آن برای مرورگر وقت بیشتری می‌گیرد و مهم‌تر اینکه اکثر مرورگرها تا دانلود کامل تمام متن‌ها و دیگر دستورات HTML موجود در یک جدول، صبر می‌کنند و سپس آن‌را نمایش می‌دهند. برای مثال اگر شما صفحه وبلاگ خود را با جدول تقسیم بندی کرده‌اید و تمام مطالب ماه جاری را در سلول‌های این جدول نوشته‌اید و یا حتی در جداولی در زیر مجموعه این جدول نوشته‌اید، خواننده بایستی تا دانلود کامل تمامی مطالب ماه جاری صبر کند و البته گزینه بهتری نیز وجود دارد و آنکه در هنگامی که جدیدترین یادداشت نمایش داده شده است و خواننده مشغول خواندن آن است دیگر مطالب نیز به ترتیب دانلود و نمایش داده شوند.

توصیه می‌شود قالب را به گونه‌ای طراحی و یا انتخاب کنید که کمترین نیاز را به تصاویر داشته باشد.

اکتیو ایکس و جاوا اپلت ممنوع!

دیگر حتی سایت‌های اینترنتی نیز در استفاده از اکتیو ایکس‌ها و جاوا اپلتها محتاط هستند. نمونه‌ای از اکتیو ایکس‌ها، کنترلMedia Player  و یا حتی Real Audio هستند که امکان پخش موسیقی و کنترل آن توسط كاربر را در صفحه فراهم می‌کنند. دامنه استفاده از جاوا اپلتها بیشتر است ولی ایجاد افکت‌های تصویری و چت، از رایج‌ترین کاربردهای آن‌ها هستند. اکتیو ایکس‌ها جز در سیستم عامل ویندوز در سیستم عامل‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شوند و همچنین در برخی موارد نمایش آن‌ها با پیام‌های هشدار و یا حتی خطا برای كاربر همراه است که ممکن است او را خواندن وبلاگ شما منصرف کند.

جاوا اپلتها اگرچه مشکلات کمتری دارند اما مثلاً در ویندوز XP  بدون سرویس پک، نمایش داده نمی‌شوند. پس عاقلانه است که استفاده از آن‌ها را در وبلاگ خود كم کنید.

جاوا اسکریپت، تنها به میزان لازم!

صفحات سایت‌ها و وب، شاید بتوانند بدون JavaScript زنده بمانند، اما قطعاً زندگی برای آن‌ها سخت خواهد بود! جاوا اسکریپت‌ها برای کنترل ورودی‌های کاربر، حرکت و ایجاد افکت در عناصر صفحه و حتی افکت‌های بصری (مانند بارش برف و گل در صفحه) بسیار مناسب هستند. بسیاری از سیستم‌های نظرخواهی در وبلاگ‌ها نیز به نوعی وابسته به جاوا اسکریپت هستند. اما انتظار خوانندگان از وبلاگ چیزی جز مطلب جدید و یا لینک نیست، آن‌ها برای دیدن قدرت خلاقیت شما در کپی اسکریپت‌ها برای ایجاد ساعت تعقیب کننده اشاره‌گر ماوس و گل و برف باران، صفحه وبلاگ شما را باز نمی‌کنند. این گونه جلوه‌های بصری تنها برای کاربران تازه کار جالب است و به دلیل تکراری بودن و همچنین عدم نیاز آن‌ها در صفحه وبلاگ شما، خوانندگان و کاربران با سابقه‌تر را آزار می‌دهد، به خصوص آنکه برخی از این جلوه‌ها خواندن مطالب وبلاگ را هم سخت می‌کنند.

سازگاری، مسئله ای که باید جدی گرفت

همه کاربران وب و یا خوانندگان وبلاگ شما از مرورگر وب شما استفاده نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است کاربران سیستم عاملی به غیر از سیستم عامل کامپیوتر شما باشند و یا از نسخه‌ای متفاوت از مرورگر شما استفاده کنند و بدیهی است که در این میان ممکن است ناسازگاری نیز پیش آید. آنچه در مرورگر شما خوانا و درست است ممکن است در مرورگر دیگری کاملاً به هم ریخته و ناخوانا باشد.

مهم‌ترین عنصر یک وبلاگ، مطالب و یادداشت‌های نویسندگان است و در طراحی قالب، هدف آن است که مطالب در واضح‌ترین و مناسب‌ترین شکل و با سرعت برای خوانندگان قابل دسترس باشد.

موسیقی، جذاب ولی آزار دهنده

گوش کردن یک موسیقی هنگان خواندن یک وبلاگ می‌تواند جذاب باشد. اما آیا خوانندگان هم با شما در انتخاب موسیقی هم سلیقه هستند؟ آیا فکر کاربرانی که مثلاً هنگام خواندن وبلاگ شما رادیو و یا موسیقی دیگری گوش می‌دهند را نیز کردید؟ آیا حدس می‌زنید اگر خواننده وبلاگ شما یک وبلاگ دیگر را که در آن نیز موسیقی بکار رفته باز کرده باشد چه حسی خواهد داشت؟ پس به شرایط و سلیقه خوانندگانتان نیز توجه کنید یا حداقل به آن‌ها رحم کنید! شما می‌توانید موسیقی مورد علاقه خود را به صورت لینک به فایل، به خوانندگان وبلاگ پیشنهاد کنید.

رنگ، گاهی جان می‌بخشد و گاهی جان می‌گیرد!

تأثیر رنگ را بر خواننده جدی بگیرد. چه بسیار کسانی که هنگام اولین بازدید خود از یک وبلاگ تنها با نگاهی به طیف رنگی صورتی و یا قرمز و یا رنگ‌های شاد آن، در فکر مۆنث بودن نویسنده افتاده باشند! رنگ‌ها می‌تواند سریع‌ترین معرفی نامه برای شما و مطالب شما باشند پس از آن‌ها استفاده کنید.

اما دقت داشته باشید که رنگ‌های متفاوت و به تعداد زیاد استفاده نکنید و همچنین هرگز از رنگ‌های تند در پس زمینه وبلاگ و یا مطالب استفاده نکنید، چرا که با وجود جذابیت اولیه، خیلی زود چشمان خواننده را خسته و او را فراری می‌كند. همچنین خوش‌سلیقگی خواهد بود اگر سعی کنید اکثر رنگ‌ها را از یک طیف انتخاب کنید، مانند استفاده از رنگ آبی یا سبز با درجات مختلف روشنایی. یک مورد با اهمیت دیگر، خوانایی و کمک به خواننده در تفکیک عناصر وبلاگ است. بسیار مهم است که متن نوشته شده با پس زمینه خود از نظر روشنایی متفاوت باشد. حتی ممکن است هم‌خوانی رنگ‌ها، تشخیص مطالب را سخت و خواننده را مجبور به جستجوی کلمه به کلمه کند. شما می‌توانید با رنگ‌های مناسب در پس زمینه و حاشیه، مرز یادداشت‌های هر روز، تاریخ پست یادداشت و با بخش لینک‌ها را مشخص کنید.

وبلاگ

هر چیزی جای خودش!

خوانندگان با پیش فرض‌هایی وارد وبلاگ‌ها می‌شوند، آن‌ها انتظار دارند یادداشت‌ها را در جای مورد نظرشان پیدا کنند و یا لینک آرشیو و یا تماس را در بالا و یا در کنار یادداشت‌های وبلاگ پیدا کنند. پس هنجار شکنی نکنید و خواننده را آزار ندهید. استفاده از فریم‌ها، مجبور کردن او برای اسکرول، آن هم برای مطالب کوتاه یا مجبور کردن او به کلیک‌های اضافی، شاید شکلی نو به قالب وبلاگ شما بدهد، اما این نوآوری، محبوب اکثر خوانندگان نیست. سعی کنید با کمک رنگ‌ها، جداول و یا دیگر تگ‌ها و کدهایHTML ، عناصر موجود در وبلاگ را به شکلی جدا کنید که خواننده حتی با نگاهی آن‌ها را تشخیص دهد.

از فرمت مناسب هم برای یادداشت‌های خود استفاده کنید. برای مثال، پخش مطلب در کل عرض صفحه، خواندن آن‌را سخت می‌کند؛ در حالی که یادداشت‌های با عرض کوتاه، حتی اگر از طول بیشتری برخوردار باشد، رغبت خواننده را برای دنبال كردن و خواندن آن افزایش می‌دهد.

موتورهای جستجو، دوستداران وبلاگ شما

اگر می‌خواهید وبلاگی با خواننده‌ای بیشتر داشته باشید و اگر مایلید روزانه چندین خواننده جدید که احیاناً در حال جستجوی کلمه‌ای در موتورهای جستجو بوده‌اند، برای وبلاگتان پیدا کنید، موتورهای جستجو را دوست داشته باشید و اجازه دهید آن‌ها به راحتی صفحات آرشیو و یادداشت‌های وبلاگ شما را پیدا کنند. شما می‌توانید این کار را به لینک مستقیم به آن‌ها، در صفحه اصلی وبلاگ انجام دهید. حتی اگر لازم شد لینک صفحات یادداشت‌های ماه‌های اخیر را مستقیماً در قالب وبلاگ اضافه کنید. همچنین دقت داشته باشید که لینک‌ها، مستقیم و بدون استفاده از جاوا اسکریپت باشد.

در نهایت آن که، تاکید می‌کنیم که وبلاگ، محیطی برای خواندن مطالب، یادداشت‌های روزانه و نظرات نویسندگان آن به سریع‌ترین و ساده‌ترین حالت است و نه محلی برای نمایش خلاقیت نویسنده در به‌کارگیری جلوه‌های بصری جاوا اسکریپت، یا توانایی او در فلش و ایجاد نوشته‌های متحرک. این تعریفی صحیح از وبلاگ است و خوانندگان نیز همین انتظار را دارند.


باشگاه كاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: تبلاگ نیوز