تبیان، دستیار زندگی
دنیای میوه‌ها و سبزیجات پر است از ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید. در این بین میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ ارزش خاصی دارند. این مواد غذایی مفید از ابتلا به بیشتر بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه و سبزیجات: هرچه رنگی‌تر بهتر


دنیای میوه‌ها و سبزیجات پر است از ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید. در این بین میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ ارزش خاصی دارند. این مواد غذایی مفید از ابتلا به بیشتر بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.

رنگارنگ

مصرف میوه و سبزیجات سالم و رنگی سلامت شما را تضمین می‌کند و به ویژه باعث می‌شود که لاغر شوید و لاغر بمانید.

یکی از کلیدی‌ترین راه های لاغری و جلوگیری از تأثیرات منفی رژیم‌های یویویی این است که سلول‌های عصبی مغزی که آسیب دیده‌اند احیا شوند. هر بار که به اصطلاح تکانی به سلول‌های مغزی می‌دهیم نه تنها احساس شادابی بیشتری می‌کنیم بلکه متابولیسم بدن‌مان بالا می‌رود. هدف این است زمانی که پا به سن می‌گذاریم سرزنده و همچنین لاغرتر بمانیم. میوه و سبزیجات سالم سخاوتمندانه ما را به این هدف نزدیک می‌کند.

میوه و سبزیجات رنگی با رادیکال‌های آزاد مشکل‌زا مقابله می‌کنند. چون سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و سلامت بدن شما را تضمین می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این دنیای رنگارنگ به ما بپیوندید.

دنیای قرمزها

رنگدانه ی قرمز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از قلب محافظت می‌کنند، عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشند و رگ‌های خونی، غضروف‌ها و رباط‌ها را از گزند آسیب‌ها در امان می‌دارند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ همچنین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند و از تحلیل رفتن بافت‌های بدن پیشگیری می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین باعث بهبود سلامت مجاری ادرار می‌شوند.

توصیه می‌کنیم میوه و سبزیجات قرمز رنگ را دریابید مثل زغال اخته، تمشک، انگور فرنگی سیاه، لوبیا قرمز، انار و غیره.

دنیای نارنجی‌ها

میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ سرشار از کاروتنوئیدها هستند. بیشتر این کاروتنوئیدها سازنده‌ی ویتامین A محسوب می‌شوند. این میوه و سبزیجات همچنین حاوی ترکیبات ضدسرطان و آنتی اکسیدان نیز می‌باشند. علاوه بر این کاروتنوئیدها قوه‌ی بینایی شما را تقویت کرده و دوستدار قلب شما هستند.

مواد غذایی آبی تیره و بنفش استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل اصلی پیری زودرس است را کاهش می‌دهند

سعی کنید که روزانه حداقل دو تا سه واحد میوه و سبزیجات نارنجی رنگ میل کنید. البته توصیه می‌کنیم از آب میوه‌هایی که طبیعی نبوده و پرکالری هستند بپرهیزید.

این میوه و سبزیجات خوش‌رنگ مفید عبارتند از: کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، پرتقال، فلفل دلمه‌ای نارنجی رنگ و غیره.

دنیای زرد پررنگ

میوه‌ها و سبزیجات زردرنگ حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای ترکیبات فیتوشیمیک مانند کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید هستند که در بیشتر خوراکی‌ها وجود داشته و به طور طبیعی التهاب را کاهش می‌دهند.

این ترکیبات فیتوشیمیک خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی دارند. این ترکیبات همچنین قوه‌ی بینایی را تقویت کرده و سلامت قلب را تضمین می‌کنند.

از بین میوه و سبزیجات زرد رنگ و پرخاصیت می‌توان به آرتیشو، فلفل دلمه‌ای زرد رنگ و گلابی اشاره کرد. توصیه می‌کنیم روزانه حداقل دو تا سه واحد از این مواد غذایی میل کنید.

میوه و سبزیجات رنگی

دنیای سبز

«کلروفیل» موجود در تمام گیاهان سبز رنگ خواص ضدسرطانی و سم زدایی دارد. این میوه‌ها و سبزیجات سبزرنگ سرشار از رنگدانه‌ی لوتئین می‌باشند. این روزها محققان مشغول انجام تحقیقات گسترده‌ای روی خواص آنتی اکسیدانی این رنگدانه هستند. علاوه بر این میوه‌ها و سبزیجات سبزرنگ سرشار از کاروتنوئیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به طور طبیعی التهاب‌ها را کاهش می‌دهند. بیشتر خوردنی‌های سبزرنگ حاوی کلسیم هستند که استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین قوه‌ی بینایی را تقویت می‌کنند.

در بین این قهرمانان سبزرنگ می‌توان به انواع کلم‌ها، اسفناج، بروکلی، فلفل دلمه‌ای قرمز و غیره اشاره کرد.

دنیای آبی‌های تیره

اکثر میوه و سبزیجاتی که رنگشان آبی تیره است حاوی آنتوسیانین‌ها و ترکیبات فنولیکی هستند. این دو ترکیب قوی دارای خواص ضدپیری می‌باشند. از این گذشته این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها نیز هستند. میوه و سبزیجات آبی رنگ رگ‌های خونی، رباط‌ها و غضروف‌ها را از گزند آسیب‌ها حفظ می‌کنند. این مواد غذایی مفید با کاهش تخریب بافت‌های بدن از خطر ابتلا به سرطان پیشگیری به عمل می‌آورند. علاوه بر این میوه و سبزیجات آبی رنگ سلامت حافظه و مجاری ادرار را بالا می‌برند.

توصیه می‌کنیم برای استفاده از این آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها، انگور، مورد صحرایی، بلوبری، شاه توت و غیره میل کنید.

بیشتر خوردنی‌های سبزرنگ حاوی کلسیم هستند که استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین قوه‌ی بینایی را تقویت می‌کنند

دنیای زیبای بنفش‌ها

میوه‌ها و سبزیجات بنفش نیز منبع فوق‌العاده‌ی آنتی اکسیدان‌ها هستند. مواد غذایی آبی تیره و بنفش استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل اصلی پیری زودرس است را کاهش می‌دهند. این میوه‌ها و سبزیجات خوش‌رنگ و خوش طعم همچنین حاوی میزان زیادی «رسوراترول» می‌باشند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان می‌شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این مواد غذایی باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود و سلامت مجاری ادرار را بالا می‌برد.

توصیه می‌کنیم از مصرف بادمجان، آلو قرمز و میوه های بنفش‌رنگ دیگر غافل نشوید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

رنگ‌ها در میوه‌ها و سبزیجات نیز معنی دارند

وقتی میوه درمانگر می‌شود!

آشنایی با خواص انواع میوه‌ها

تا می‌توانید میوه و سبزی بخورید

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

آیا دیابتی‌ها نباید میوه شیرین بخورند؟

میوه و سبزی ارگانیک بخرید

روزتان را با میوه آغاز کنید

مردان، میوه و سبزی بیشتری نیاز دارند

میوه دُرُشت نخرید

بعد از غذا میوه بخوریم یا نخوریم؟

سبزی‌ها و میوه‌ها هم کالری دارند!

ترفندهایی برای مصرف بیشتر میوه

آداب خوردن میوه در اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.