تبیان، دستیار زندگی
خیلی از ما تصور می‌کنیم مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنیم، همیشه در دسترسمان قرار دارد. با آنکه پایان جهان سال 2012 نبود، اما مسلم است که محتوی بشقاب غذاها به زودی تغییر خواهد کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ماده‌ی غذایی که کم می‌شود


خیلی از ما تصور می‌کنیم مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنیم، همیشه در دسترسمان قرار دارد. با آنکه پایان جهان سال 2012 نبود، اما مسلم است که محتوی بشقاب غذاها به زودی تغییر خواهد کرد...

در این مطلب 5 ماده غذایی که هم اکنون در دسترسمان هستند اما بنا بر اعلام متخصصان، بعد از مدتی تولیدشان به شدت کاهش می‌یابد، معرفی می‌کنیم.

کاکائو  و پودر کاکائو

1. کاکائو

تولید جهانی کاکائو در مناطق شمالی و جنوبی خط استوا متمرکز است. کاکائو محصول لوبیای کاکائو است که درون غلاف قرار دارد و مانند میوه، روی درخت‌های کاکائو رشد می‌کند. آفریقا، تأمین‌کننده 70 درصد کاکائوی جهان است. ساحل عاج که در غرب آفریقا واقع شده است به تنهایی، 1/4 میلیون تن کاکائو در سال تولید می‌کند. بعد از آن، غنا، دومین تولیدکننده کاکائو با بیش از 600 هزار تن تولید در سال است.

کاکائو برای اولین بار در سال 1528، به وسیله «هرناندو کورتز» از آمریکای جنوبی به اسپانیا وارد شد و بعدها کشورهایی مانند اندونزی، برزیل، اکوادور، توگو، مکزیک و پاپوآ گینه نو نیز شروع به تولید کاکائو کردند.

تقریباً از هم‌اکنون تا 20 سال آینده، تولید کاکائو کاهش پیدا خواهد کرد. به گفته دانشمندان مرکز بین‌المللی کشاورزی مناطق گرمسیری (CIAT)، گرم شدن آب و هوا باعث کاهش تولید کاکائو در گینه و ساحل عاج در غرب آفریقا شده است. این مسئله بسیار نگران‌کننده است زیرا نیمی از شکلات جهان در مزارع کاکائوی این مناطق تولید می‌شود. با وجود اینکه میانگین درجه حرارت دمای این مناطق فقط یک درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد محققان تخمین می‌زنند مقدار تولید کاکائو از سال 2030 به شدت کاهش یابد. همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 2050، درجه حرارت، سالانه بیش از 3/2 درجه افزایش می‌یابد و غرب آفریقا به منطقه‌ای بیش‌ از حد گرم برای تولید کاکائو تبدیل خواهد شد.

کره بادام زمینی

2. کره بادام زمینی

در سال 1894 برای اولین بار یک پزشک آمریکایی به نام «جان هاروی‌کلاگ»، کره بادام‌زمینی را به عنوان یک غذای مغذی برای بیماران کشف کرد. بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده بادام‌زمینی هند، چین، ایالات متحده آمریکا و آرژانتین هستند و تقریباً حدود یک سوم بادام‌زمینی کشت شده در سراسر دنیا صرف تهیه کره بادام‌زمینی می‌شود.

قطعاً خواندن این خبر که ایالات متحده و سایر کشورهای تولیدکننده بادام‌زمینی در یک سال گذشته بدترین وضعیت را از نظر برداشت بادام‌زمینی داشته‌اند، برای طرفداران کره بادام‌زمینی چندان خوشایند نیست.

افزایش هزینه‌ها، گذراندن تابستانی گرم و خشک در مناطق جنوبی ایالات متحده آمریکا که پرورش‌دهنده اصلی بادام‌زمینی است، تولید آن را تحت تأثیر قرار داده و نسبت به سال‌های گذشته 13 درصد کاهش داشته است، اما برداشت محصول در چین 7 درصد افزایش داشته ولی قیمت آن به مراتب بالاتر از سال‌های پیش بوده است.

موز

3. موز

نوعی عفونت قارچی باعث از بین رفتن میوه خوشمزه و زردرنگ موز می‌شود. بیماری «پاناما»، یکی از سخت‌ترین بیماری‌های گیاهی است. برای اولین بار در سال 1876، منشأ این بیماری در استرالیا شناخته شد اما در حال حاضر در تمام مناطق پرورش‌دهنده موز به جز جنوب اقیانوس آرام، دریای مدیترانه و سومالی دیده می‌شود. این نوع عفونت قارچی باعث از بین رفتن درختان موز می‌شود. در حال حاضر درختان موز در آسیا و استرالیا در معرض ابتلا به این بیماری هستند اما هنوز در آمریکای جنوبی که محل اصلی کشت موز است، شایع نشده است. به هر حال برخی بیولوژیست‌ها معتقدند تا سال 2015، این عفونت به آمریکای جنوبی هم می‌رسد و شاهد کاهش کشت این میوه خواهیم بود.

عسل

4. عسل

زنبورها، نقش موثری در ساختن عسل دارند اما رشد نوعی انگل در کندوی زنبور عسل باعث انقراض نسل زنبورها می‌شود. این نوع انگل زنبورها را از کندو می‌راند و در نهایت باعث مرگ آن‌ها می‌شود. به گزارش روزنامه «اکسپرس»، آسیب‌هایی مانند ابتلا به ویروس، بیماری‌ها و انگل، سموم و آفت‌کش‌ها، عامل دیگر انقراض زنبورها هستند. پس در سال‌های آینده تولید عسل نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت.

ماهی تن

5. ماهی تن

ماهی تن جنوب «bluefin» گونه‌ای از ماهی تن است که در مقایسه با گونه‌های دیگر بیشتر در خطر نابودی قرار دارد.

به گفته «کنت کارپنتر»، مدیر واحد تنوع زیستی دریایی از UICN، اگر صید بی‌رویه این ماهی تن همچنان ادامه یابد، نسل آن منقرض خواهد شد. تنها راه پیش رو، متوقف کردن کامل صید برای پیشگیری از انقراض این ماهی است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - ترجمه: مرضیه نوروزی

مطالب مرتبط:

10 اشتباه رایج درباره غذاها

غذاهایی که کاربردهای جالبی دارند

این 7 خوراکی، چربی پنهان دارند

8 ماده غذایی مفید که می‌تواند مضر باشد

10 ماده‌ی غذایی که کمتر می‌خوریم

این 8 خوردنی‌ را از همین امروز ترک کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.