تبیان، دستیار زندگی

انجام چه آزمایشاتی برای خانم‌ها مفید است؟

انجام تست‌های غربالگری در زمان مناسب بهترین راه تشخیص بیماری‌های مختلف است، حتی زمانی که این بیماری‌ها علائمی نداشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تست های غربالگری زنان   پاپ اسمیر   ماموگرافی   ملانوم   پوکی استخوان   فشارخون

 

باهم برخی از تست‌های غربالگری را که پزشک به شما پیشنهاد می‌کند، مرور می‌کنیم:

 

1- سرطان سینه

فرد با انجام تست غربالگری و تشخیص اولیه سرطان سینه، تا حد زیادی شانس خود را برای بهبودی و زنده ماندن افزایش می‌دهد، زیرا هرچه توده سرطانی کوچک‌تر باشد، کمتر به نقاط دیگر بدن از جمله سیستم لنفاوی دست‌اندازی می‌کند و درمان راحت تر انجام می گیرد.

اگر 30 یا 40 ساله هستید، باید خودتان در منزل معاینه سینه را انجام دهید (برای انجام صحیح این کار باید از پزشک متخصص سئوال کنید) تا از عدم وجود هر نوع توده ای در سینه تان مطمئن گردید، و اگر مسن هستید، باید تحت نظر پزشک، هر چند وقت یک‌بار، تست‌های غربالگری سرطان سینه را انجام دهید.

انجام تست پاپ اسمیر در پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار موثر است

 

تست غربالگری برای سرطان سینه: انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند خانم‌های 40 تا 50 ساله باید هر سال ماموگرافی سینه را انجام دهند و خانم‌های 50 تا 75 ساله، باید هر دو سال یک‌بار این تست را تحت نظر پزشک انجام دهند.

 

ماموگرافی، سرطان سینه را در اوایل ایجاد آن (حتی زمانی که علایم مشخصی ندارد) نشان می‌دهد.

دوز پایین اشعه x نیز توده سرطانی سینه را قبل از آن‌که فرد احساسش کند، تشخیص می‌دهد.

 

2- سرطان دهانه رحم

دهانه رحم به طرف واژن است. عفونت مزمن با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل خطر مهمی برای ایجاد سرطان دهانه رحم می باشد. با انجام تست غربالگری می‌توانید سریعا به وجود این سرطان پی ببرید و آن را درمان کنید.

همچنین با انجام تست غربالگری، سلول‌های غیرطبیعی و پیش سرطانی موجود در دهانه رحم که به راحتی قابل برداشتن هستند را تشخیص داده و از ایجاد سرطان جلوگیری کنید.

 

تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم:  تست پاپ اسمیر برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی که بعدها منجر به سرطان می‌شوند، انجام می گیرد. در این تست، پزشک متخصص زنان، نمونه ای از سلول‌های دهانه رحم را برداشته و آن را به آزمایشگاه می فرستد.

 این تست از سن 21 سالگی می‌تواند انجام گیرد و هر سه سال یک بار تکرار شود.

این آزمایش برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار موثر است.

  

3- پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان می‌باشد، به خصوص بعد از سن یائسگی. اولین علایم این بیماری، درد استخوانی و سپس ترک خوردن استخوان است که طی ضربه و یا حتی پیچ خوردگی ساده ایجاد می‌شود.

 

تست غربالگری برای پوکی استخوان: آزمایشی به نام DxA وجود دارد که می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را اندازه‌گیری کند (تست سنجش تراکم استخوان). اگر در این تست، مواد معدنی استخوان از مقدار معینی کمتر بود، خطر ابتلا به پوکی استخوان را به فرد اطلاع می‌دهد.

آزمایش تراکم استخوان برای تمام زنان 65 ساله و بالاتر توصیه می‌شود. همچنین برای زنانی که کمتراز 65 سال سن دارند و در معرض بسیاری از عوامل خطر پوکی استخوان (مثل کم تحرکی، مصرف کم کلسیم، کشیدن سیگار و ...) هستند، نیز توصیه می‌شود.

 

ست های غربالگری زنان   پاپ اسمیر   ماموگرافی   ملانوم   پوکی استخوان   فشارخون 

4- سرطان پوست

خطرناک ترین شکل سرطان پوست ملانوم یا ملانوما نام دارد که سلول‌های تولیدکننده رنگدانه پوست (ملانین) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی افراد به طور ارثی، استعداد ابتلا به ملانوم را دارند که در اثر قرارگرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید و یا برنزه کردن پوست تشدید می‌شود.

 

تست غربالگری برای سرطان پوست: متخصصین توصیه می‌کنند که هر فردی باید به طور منظم، هر نوع تغییر در لکه های پوستی خود را شامل تغییر رنگ، تغییر شکل و اندازه بررسی کند و در صورت تغییر، سریعا به پزشک مراجعه کند.

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، از برنزه کردن پوست، چه در برابر نور آفتاب و چه در دستگاه سولاریوم، بپرهیزید

 

عوامل زیر شانس فرد را برای ابتلا به سرطان پوست زیاد می‌کند:

- پوست روشن

- سابقه برنزه کردن

- در معرض نور خورشید قرار گرفتن

- مکان زندگی در ارتفاع بالا و آفتابی

- سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست

- سیستم ایمنی ضعیف شده (مثلا در بیماری ایدز و یا افرادی که پیوند عضو داشته اند)

- افزایش سن

- در معرض ماده خاصی قرار داشتن مانند آرسنیک، که شانس ابتلا به سرطان پوست را زیاد می‌کند.

 

مواردی که در پیشگیری از سرطان پوست موثر است:

- در طول روز، زمانی که تابش نور خورشید شدید است، از فعالیت در بیرون از منزل بپرهیزید.

- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

- لباس‌هایی بپوشید که تمام سطوح بدن شما را بپوشانند.

- از برنزه کردن پوست، چه در برابر نور آفتاب و چه در دستگاه سولاریوم، بپرهیزید.

- چند وقت یک بار پوست خود را بررسی کنید و یا در صورت امکان به پزشک متخصص پوست برای چکاپ مراجعه کنید.

عواملی مانند مصرف زیاد نمک، چاقی، کم تحرکی، مصرف الکل و قهوه و سیگار به شدت در بروز فشار خون بالا موثرند

  

5- فشار خون بالا

به فشار خون بیشتر از 14، فشار خون بالا اطلاق می‌شود. فشار خون بالا را قاتل خاموش هم می نامند، زیرا طی سالیان متمادی بدون علامت است و فرد از بیماری خود اطلاعی ندارد و زمانی فرد از بیماری خود مطلع می‌شود که آسیب جدی برایش رخ داده است.

کنترل ضعیف فشار خون بالا آسیب های جدی به اعضای بدن مانند آسیب عروق قلبی، حمله قلبی، سخت شدن رگ ها، نارسایی کلیه و سکته را ایجاد می‌کند.

همچنین فشارخون بالا در زمان بارداری می‌تواند منجر به مسمومیت حاملگی در خانم‌های باردار شود. لذا خانم‌های باردار باید به طور منظم فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

شیوه زندگی در ایجاد فشار خون بالا موثر است. اگر رژیم غذایی سرشار ازمیوه و سبزیجات داشته باشید و ورزش کنید، کمتر به فشار خون بالا مبتلا می‌شوید.

تست غربالگری برای فشار خون بالا: فشار خون همیشه به صورت دو تا عدد بیان می‌شود که عدد اول نشانگر مرحله سیستول (انقباض قلب) و عدد دوم نشانگر مرحله دیاسستول (استراحت قلب) می باشد.

فشار خون طبیعی 12 روی 8 می باشد و فشار خون بالا 14 روی 9 به بالا را گویند.

 

6- چربی خون بالا

میزان بالای کلسترول LDL ، عامل مهمی برای تنگی عروق و گرفتگی رگ هاست. کلسترول خون بالا هم می‌تواند مانند فشار خون بالا، سالیان طولانی در فرد وجود داشته باشد، بدون اینکه فرد متوجه باشد و زمانی متوجه بیماری خود می‌شود که این بیماری به صورت سکته و یا حمله قلبی آشکار شود. همچنین عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت و کشیدن سیگار نیز می‌توانند منجر به سکته یا حمله قلبی شوند.

 

تست غربالگری برای کلسترول خون بالا: با انجام آزمایش خون، میزان LDL یعنی کلسترول بد خون فرد مشخص می‌شود. هرچند وقت یک بار با انجام آزمایش خون می‌توان از بروز بیماری‌های خطرناکی مانند سکته قلبی جلوگیری کرد.


مطالب مرتبط:

مطالب متعدد درباره بیماری‌های زنان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.