تبیان، دستیار زندگی
داد و ستد عاطفی مهم ترین توانایی زوجین است ، که در سال های بعد از ازدواج نباید کم رنگ شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بده بستان‌های عاطفی زیر یک سقف


داد و ستد عاطفی  مهم ترین توانایی زوجین است ، که در سال های بعد از ازدواج نباید کم رنگ شود.

بده بستان‌های عاطفی زیر یک سقف

ازبهترین و پرشکوه ترین تجلیات یک زندگی متعادل ، سرمایه گذاری انسانی یا داد و ستد عاطفی بین زوجین است . در هیچ مرحله ای از مراحل زندگی ، نمی توان احساس بی نیازی از عواطف نمود . داد و ستد عاطفی در دو زمینه قابل بررسی و مطالعه است:

**تبادل عاطفی در ابتدای زندگی

** تبادل عاطفی در ادامه زندگی

مشی عاطفی در آغاز ازدواج ، باشور و حرارت خاصی ، حضور وافر و موثری دارد ، لیکن پس از مدتی ، به لحاظ عدم آگاهی و غفلت یکی از زوجین یا هر دو ، نبض زندگی کند می شود و عواطف سرشار و با حرارت ، فروکش می کند و لحظه های ملال از راه می رسد و گله ها و شکوه ها ، هر آن بر پیکره زندگی ، تازیانه می زند و زن و شوهر، مستأصل و درمانده ، متحیرند که : چرا زندگی به این مرحله تنزل نموده است؟؟

 آنها از این حقیقت غافلند که عاطفه به همان اندازه که برای یک شروع خوب ضروری است ، برای ادامه زندگی خوب نیز لازم است.

اگر دهه اول زندگی مشترک را به منزله شروع تبادلات عاطفی و هم حسی زوجین تلقی کنیم و آن را فرصتی برای درک روحیات هر یک به حساب آوریم ، در دهه های بعد داد و ستد عاطفی ، نیاز به جلوه بیشتر و مساعد تری خواهد داشت ؛ به ویژه در سالهای میانی و پایانی زندگی مشترک که احساس تنهایی و از دست رفتن جوانی به مشکلات زوجین دامن می زند ، تلاش آنها برای اثبات عواطف صادقانه و صمیمانه شان ، ضرورتی بیش از گذشته می یابد و دوام و استحکام زندگی شان را تضمین خواهد نمود.

شیوه های داد و ستد عاطفی

علی رغم آنکه تمامی خانواده ها با انگیزه برپایی یک زندگی متعادل ، در این وادی گام می نهند ، لیکن در پاره ای از موارد ، این تلاشها به بن بست منجر می شود . علت این امر را باید در ناکامی زوجین در دستیابی آنها به شیوه های موثر داد و ستد عاطفی جستجو نمود . آگاهی از شیوه های صحیح مبادلات عاطفی ، افقهای روشنی را فراروی زوجهای جوان ، قرار می دهد .

این شیوه ها را در ذیل سه عنوان ، می توان مورد بررسی قرار داد :

** شیوه قلبی

** شیوه کلامی

**شیوه عملی

شیوه قلبی

اولین و ابتدایی ترین مرحله داد و ستد عاطفی ، شیوه قلبی و باطنی آن است . به این ترتیب که قلب خاستگاه و رویشگاه تمامی ارتباطات و مناسبات انسانی است . آنچه که بر زبان جاری می شود و یا از اعضا و جوارح آدمی صادر می شود ، از نهانگاه دل و قلب برمی خیزد . از این رو هرگز نباید به احساسات و عواطف منفی اجازه داد که به زوایای قلب آدمی نفوذ کنند و آن را تحت تأثیر قرار دهند . چه ، در این موقعیت ، عواطف نامطلوب نسبت به یک فرد ، به تدریج رشد نموده ، به نفرت و خصومت علیه وی مبدل می گردند . اگر انسان در کشتزار قلب خود بذر نفرت کاشت ، "طوفان" درو خواهد کرد.

آموزش مسایل زندگی به دختران و پسرانی که در آستانه ازدواج قرار دارند ، معرفتی کارآمد و مطلوب می آفریند و آنها را با وظایف و مسولیتهایشان از جمله شیوه های ابراز محبت آشنا نموده ، بخشی از مخاطراتی را که یک زندگی جوان و نوپا را تهدید می کند ، دفع می نماید

صورت دیگر قضیه این است که زمینه را برای پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر فراهم نموده قلب را بستر رویش حالاتی این گونه قرار دهیم و به عبارتی ، قلب را تربیت کنیم و همان دسته احساسات و عواطفی را که مایلیم دیگران ( به ویژه همسر و فرزند ) نسبت به ما ابراز نمایند ، ما در کانون درون (قلب) ، نسبت به آنها پرورش دهیم . تداوم این امر چشمه های فیاضی را در نهاد انسان به وجود می آورد و آثار شکوهمند آن بر روابط او با دیگران ، تجلی خواهد نمود .

شیوه کلامی

 « کسی که به همسرش بگوید : تو را دوست دارم ، این جمله هرگز از دل اوخارج نخواهد شد .»  رسول اکرم (ص)

یکی از توانایی های روحی و جاذبه های شخصیتی آدمی ، ابراز محبت او نسبت به همسر و شریک زندگی اش می باشد . چه بسا کسانی که در دل ، همه گونه محبت نسبت به همسرشان دارند ، ولی توانایی ابراز آن را ندارند و در نتیجه اطمینان خاطر در خود و همسر نمی آفرینند و ابرهای سیاه تردید و ناامنی بر زندگی شان ، سایه می افکند و ناآگاهانه شکست خود را در زندگی به سرنوشت ، بخت و اقبال بد ، نسبت می دهند .

موانعی که در مسیر ابراز محبت ، راه را سد می کنند عبارتند از : عدم معرفت ، غرور بیجا و حجب و حیای افراطی.

آموزش مسایل زندگی به دختران و پسرانی که در آستانه ازدواج قرار دارند ، معرفتی کارآمد و مطلوب می آفریند و آنها را با وظایف و مسولیتهایشان از جمله شیوه های ابراز محبت آشنا نموده ، بخشی از مخاطراتی را که یک زندگی جوان و نوپا را تهدید می کند ، دفع می نماید.

بده بستان‌های عاطفی زیر یک سقف

غرور آفت دیگری است که راه را برتبادل عاطفی می بندد . برخی از همسران جوان ، به ویژه مردها ، در اظهار محبت نسبت به همسرشان نوعی خست عاطفی به خرج می دهند و لازمه مردانگی را پرهیز از اینگونه اظهارات و توجهات می دانند . در حالی که مردان بزرگ و با شخصیت در بذل عواطف خالصانه و صمیمانه نسبت به همسر ، کوچکترین تردیدی به خود راه نمی دهند . نمونه های زنده چنین مناسباتی را در سیره نبی اکرم (ص) و زندگی داخلی ایشان می توان مشاهده نمود.

مانع سوم که احتمالا از جانب زنان بیش از مردان در تبادل عاطفی مشکل می آفریند، نوعی حجب و حیای افراطی است که نشات گرفته از تربیت سختگیرانه والدین ، فقدان مناسب در این زمینه و برخی پیش داوریهایی است که در ذهن زوجهای جوان شکل گرفته است و متأثر از القائات منفی پاره ای از والدین ناآگاه می باشد.

به هر حال ، گفتن جملاتی که حاکی ازمحبت زوجین ، نسبت به یکدیگر است، نه تنها در رفع بسیاری از سوءتفاهمها ، سوء ظنها و تردیدها موثر و کارساز است بلکه برمیزان و شدت محبت آنها می افزاید و شیرین کامی زندگی را تضمین می کند.

شیوه عملی

شیوه عملی در سرمایه گذاری انسانی ، سومین روش داد و ستد عاطفی است . در این طریق ، پایه های زندگی که قبلا از راههای قلبی و کلامی ابراز محبت ، استوار شده است با انجام دادن خدمتی برای همسر استحکام بیشتری می یابد و احساس ارزش شخصی هر یک ، فزونی می گیرد . در این مرحله ، هر یک از زوجین با شناسایی دقیق روحیه همسر ، مساعی خود را در جهت ارائه یک خدمت به کار می گیرند و با این عمل ، نه تنها باری از دوش او برمی گیرند و مشکلاتی کاهش می یابد ، بلکه این احساس را در شریک زندگی خود برمی انگیزند که وی ، فرد با ارزشی است ، زیرا دیگران مترصد خدمت به او می باشند . پیوسته در پشت هر لطفی که از دیگران می بینیم ، یک احساس ارزش شخصی ، برای ما نهفته است.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

طرح هدفمند سازی همسران

مهارتی برای یکی شدن

یه رفیق برای همیشه

درس‌های روزگار برای همسران خام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.