تبیان، دستیار زندگی
هر كس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد آتش جهنم به اندازه یک سال راه، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب گردد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : داریوش عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش روزه‌ی ماه رجب


از حضرت موسى بن جعفر علیهماالسلام نقل شده است كه: هر كس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد آتش جهنم به اندازه یک سال راه، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب گردد .


رجب

محبت و مهربانی خداوند به بندگانش به حدی است که با وجود خطاها و اشتباهات فراوان، فرصت های زیادی برای بازگشت و اصلاح بندگان قرار داده است. فرصتهایی که هر کدام به نوبه خود یک فرصت طلایی و درجه یک حساب می شود.

از فرصتهای بسیار عالی و مهم جهت اصلاح و بازگشت، ماه رجب است، ماهی که ماه خدا نامیده شده است.

اهمیت فرصت های الهی با ارائه روشها و محورهای متنوع بیشتر روشن میشود، به این بیان که هرچه فرصت طلایی تر باشد، راه های ارتباط با خدا توسط ادعیه نیز بیشتر می شود، به همین دلیل یکی از ماه هایی که از اعمال فراوانی برخوردار است ماه رجب است .

بیان اهمیت این ماه:

از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده كه ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگ با كافران در این ماه حرام است.

فرمودند: رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است.

كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خوشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

از حضرت موسى بن جعفر علیهماالسلام نقل شده است كه: هر كس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد آتش جهنم به اندازه یک سال راه، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب گردد.

و همچنین فرمودند: كه رجب نام نهرى است در بهشت، از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر، هر كس یك روز از رجب را روزه دارد البته از آن نهر بیاشامد.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند كه: حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمودند كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را أصب مى‏گویند، زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار نازل مى‏شود، پس بسیار بگوئید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ

دعاها و اذکار زیادی در این ماه وارد شده است، برای افرادی که به دنبال فرصتهای طلایی زندگی میگردند این یک فرصت فوق العاده برای پاک نمودن خود و نزدیک شدن به خدا است. با یک برنامه ریزی روزانه منظم می توان از کمال برکات این ماه پر مهر و پر برکت استفاده کرد

همچنین:

ابن بابویه به سند معتبر از سالم روایت كرده است كه گفت: رفتم بخدمت حضرت صادق علیه السلام در اواخر ماه رجب، كه چند روز از آن مانده بود، چون نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد فرمود: كه آیا روزه گرفته‏اى در این ماه، گفتم نه و الله اى فرزند رسول خدا، فرمود: كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آن را بغیر خدا كسى نمى‏داند، به درستى كه این ماهى است كه خدا آن را بر ماههاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و براى روزه داران آن، گرامى داشتن را بر خود واجب گردانیده، پس گفتم یا ابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن فایز مى‏گردم، فرمود: اى سالم هر كه یك روز از آخر این ماه روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كه دو روز از آخر این ماه روزه دارد بر صراط به آسانى بگذرد و هر كه سه روز از آخر این ماه را روزه دارد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدتها و هولهاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا كنند و بدانكه از براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده كه اگر شخص قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد:

سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لاَ یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلاَّ لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ‏ ؛  پاك و منزه است خداى با جلالت پاك و منزه است آن خدایى كه تسبیح جز براى او سزاوار نیست پاك و منزه است خداى عزیز با اكرام پاك و منزه است آن خدایى كه جامه عزت بر اوست و او اهل عزت است.

از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده كه: هر كه در ماه رجب صد مرتبه بگوید:

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَحْدَهُ لاَ شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ‏

و ختم كند آن را به صدقه، ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت، و كسى كه چهار صد مرتبه بگوید، بنویسد براى او اجر صد شهید را.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند كه: حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمودند كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را أصب مى‏گویند، زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار نازل مى‏شود، پس بسیار بگوئید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ

و نیز از آن حضرت مروى است كه كسى كه بگوید در ماه رجب هزار مرتبه‏

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ‏

بنویسد خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه و بنا فرماید براى او صد شهر در بهشت‏.

روایت است كسى كه در رجب در وقت صبح هفتاد مرتبه و در وقت پسین (عصر) نیز هفتاد مرتبه بگوید:

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ‏

و چون تمام شد، دستها را بلند كند و بگوید: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی وَ تُبْ عَلَیَ‏

پس اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و آتش او را نسوزاند، به بركت رجب‏

و همچنین: در جمیع این ماه هزار مرتبه بگوید

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ‏

تا خداوند رحمان او را بیامرزد.

این بخشی از اعمال ماه رجب است.

دعاها و اذکار زیادی در این ماه وارد شده است، برای افرادی که به دنبال فرصتهای طلایی زندگی میگردند این یک فرصت فوق العاده برای پاک نمودن خود و نزدیک شدن به خدا است. با یک برنامه ریزی روزانه منظم می توان از کمال برکات این ماه پر مهر و پر برکت استفاده کرد.

داریوش عشقی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.