تبیان، دستیار زندگی
مقصر تعرفه های بالای درمانی کیست؟ نهادهای سلامت به جای کاهش این تعرفه ها، اکنون درگیر این شده اند که چه کسی مقصر است و این مردم هستند که باید زیر غبار این دعوا فشار را تحمل کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه زارع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت در میان سیاسی بازی‌ها


معاون درمان وزارت بهداشت تعیین تعرفه های خدمات درمانی را بر عهده وزارت بهداشت دانست و ضمن اعلام اینکه سازمان نظام پزشکی هیچ حقی در تعیین تعرفه‌ها ندارد عنوان کرد: اگر سازمان نظام پزشکی تعرفه ای تعیین کند غیر قانونی است چرا که حق از این سازمان گرفته شده است.

پزشک-درمان

دومین ماه از سال 91 هم گذشت اما هنوز از ساختمان وزارت بهداشت خبری از تعرفه های جدید نیست. مطب‌های خصوصی درمانگاه‌ها و مراکز دولتی هم هرکدام ساز خودشان را می‌زنند. این مشکل تنها به نظام سلامت بر نمی‌گردد بلکه عوامل متعددی دست در دست هم می‌دهند که این اتفاق به وقفه بیافتد. بودجه نظام سلامت با ورود به سال جدید تصویب نمی‌شود و بعد از تصویب شدن هم در مقابل بی خبری مسئولین وزارت بهداشت به دست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بالا و پایین می‌شود و به وزارتخانه ای دیگر تعلق می‌گیرد. یک روز خبر می‌رسد که مقداری از بودجه نظام سلامت به وزارت نیرو داده می‌شود در حالی که وقتی از وزارت بهداشت حقیقت ماجرا را جویا می‌شویم ابراز بی اطلاعی می‌کند و کمیسیون بهداشت مجلس هم تنها جوابی که به سؤال دارد این است که این مسئله خلاف قانون است و ما پیگیری می‌کنیم. بحث سلامت مردم از جمله مسائلی است که باید در اولویت کاری تمام دستگاه‌های کشور قرار بگیرد و توجه بیشتری را می‌طلبد و وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «در حوزه نظام سلامت باید کاری کنیم که بیماران به جز رنج بیماری درد و رنج دیگری نداشته باشند.» این مسئله مبرهن‌تر می‌شود.

در دستگاه‌های دولتی چند نرخی بودن خدمات پزشکی کمتر به چشم می‌خورد اما اگر به مطب‌های خصوصی و بیمارستان‌های غیر دولتی مراجعه شود تفاوت تعرفه‌ها به خوبی مشهود است. کمبود امکانات پزشکی و خدمات درمانی در مراکز دولتی مردم را به این وامی‌دارد که جانشان و سلامتیشان را از مراکز خصوصی طلب کنند این مشکل چندین و چند ساله ای است که تا سر و سامان گرفتن مراکز دولتی و بخش‌هایی که تحت بیمه خدمات درمان و پوشش وزارت بهداشت هستند ادامه خواهد داشت. رنج بیماری به گونه ای خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فشاری که بار سنگین درمان و خدمات آن در پی دارد مشکلات انان را دو چندان می‌کند. عدم پوشش بیمه ای برای برخی بیماری‌های خاص هم یکی از معضلات دیگری است که بر بار مشکلات مردم دامن می‌زند.

بحث سلامت مردم از جمله مسائلی است که باید در اولویت کاری تمام دستگاه‌های کشور قرار بگیرد و توجه بیشتری را می‌طلبد و وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «در حوزه نظام سلامت باید کاری کنیم که بیماران به جز رنج بیماری درد و رنج دیگری نداشته باشند.» این مسئله مبرهن‌تر می‌شود

پیش از این سازمان نظام پزشکی وظیفه تعیین تعرفه را بر عهده داشت اما چند سالی می‌شود که وزارت بهداشت به صورت مستقل این وظیفه را بر عهده گرفته است به این صورت که بعد از تصویب بودجه نظام سلامت در مجلس شورای اسلامی وزارت بهداشت تعرفه های هر سال را با تصویب شورای عالی بیمه تعیین می‌کند. جلسه شورای عالی بیمه که مقرر بود در روزهای پایانی اردیبهشت ماه تشکیل شود هنوز اتفاق نیفتاده است. دعوای مکرر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بر سر تعیین تعرفه‌ها هم همچنان ادامه دارد گرچه حق تعیین تعرفه‌ها برای وزارت بهداشت به صورت یک قانون درآمده است اما سازمان نظام پزشکی هنوز که هنوز است این مسئله را نپذیرفته است و هرساله نرخ‌های خود را برای خدمات درمانی اعلام می‌کند. بنابراین با وجودی که دو سازمان مختلف هر کدام به گونه ای داعیه دار حق تعیین تعرفه های پزشکی و خدمات درمانی هستند هیچ‌کدام تا به حال دست به اقدامی جدی در تعیین تعرفه‌ها نزده است و مراکز درمانی به صورت خودسرانه هزینه های درمان را بالا و پایین می‌کنند و این مسئله بیشتر به صورت سلیقه ای درآمده است.

پزشک-درمان

دکتر حسن امامی رضوی معاون درمان سازمان نظام پزشکی ضمن بیان این که سازمان نظام پزشکی هیچ حقی در ارائه تعرفه‌ها را ندارد گفت: «سازمان نظام پزشکی اجازه تعیین تعرفه را ندارد و طبق ابلاغیه‌ای که صورت گرفته است این اجازه از این سازمان گرفته شده است و اگر تعرفه‌ای از سوی این سازمان تعیین شود کاملاً غیر قانونی است.»

وی در خصوص زمان تعیین تعرفه‌های سال 91 گفت: «تعرفه‌ها هرسال در همین ایام تعیین می‌شود و منتظریم تا دبیرخانه شورای عالی بیمه جلسه مربوطه را تشکیل دهد که بعد از آن تعرفه‌های نهایی اعلام می‌شود این جلسه اوایل خرداد تشکیل خواهد شد. میزان تعرفه امسال بین 16 تا 25 درصد افزایش خواهد داشت. »

افزایش میزان تعرفه‌ها زمانی بر مردم فشار نمی‌آورد که پوشش بیمه نیز افزایش پیدا کند و شرکت‌های بیمه گر با وزارت بهداشت به توافق برسند. اما گفته می‌شود که برای کاهش هزینه از جیب مردم وزارت بهداشت در نظر دارد که از مبلغ 6 هزار میلیارد تومانی که از سرانه صرفه جویی حامل‌های انرژِی که مجلس به نظام سلامت داده است استفاده کند در حالی که وزارت بهداشت هم چنان در انتظار تشکیل جلسه شورای عالی بیمه به سر می‌برد، سازمان نظام پزشکی تعرفه های درمانی سال 91 را پیشنهاد کرده است که طبق این پیشنهاد شورای عالی سازمان نظام پزشکی تعرفه های خدمات درمانی به طور متوسط 30 درصد افزایش خواهد داشت.

دعوای مکرر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بر سر تعیین تعرفه‌ها هم همچنان ادامه دارد گرچه حق تعیین تعرفه‌ها برای وزارت بهداشت به صورت یک قانون درآمده است اما سازمان نظام پزشکی هنوز که هنوز است این مسئله را نپذیرفته است و هرساله نرخ‌های خود را برای خدمات درمانی اعلام می‌کند

تعرفه خدمات سرپایی در بخش خصوصی شامل پزشکان عمومی و دندان پزشکان عمومی 105000 ریال و پزشک و دندان پزشکان متخصص 170000 ریال - پزشک فوق تخصص، فلوشیپ، استاد و دانشیار و متخصص روان پزشک 210000 ریال

PHd پروانه دار 105000 ریال

- کارشناس ارشد پروانه دار 90000 ریال

- کارشناس پروانه دار 80000 ریال

- فیزیوتراپی 5450 ریال

- دندان پزشکی 6250 ریال

- جراحی 430000 ریال

- جراحی مراکز محدود 365000 ریال

- داخلی 38500 ریال بیهوشی 190000 ریال تعیین گردید

همچنین هتلینگ تخت عمومی درجه یک 1365000 ریال و درجه 2 1090000 ریال – درجه 3 820000 ریال و درجه 4 545000 ریال و تعرفه داروخانه 14000 ریال و تعرفه خدمات تشخیصی از جمله آزمایشگاه های تشخیص طبی و رادیولوژی و پزشکی هسته ای و غیره 30% افزایش و طی تنظیم دفترچه مربوطه ابلاغ گردید.

در این بیانیه توضیح داده شده است که درصد افزایش، جراحی و داخلی و بیهوشی 20 درصد می‌باشد.

اگر لیست پیشنهادی شورای عالی نظام پزشکی به تصویب برسد و بودجه لازم برای نظام سلامت تأمین نشود تا هزینه از جیب مردم را کاهش دهد هزینه های خدمات پزشکی با افزایش قابل توجهی به همراه خواهد بود که مردم را با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهد کرد.30 درصد افزایش در خدمات پزشکی رقمی است که ممکن است مردم را با این مسئله رودررو  کند که پا به پای بیماری خود بیایند و کار به جایی برسد که جان و عمر مفید فرد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

فاطمه زارع

 بخش اجتماعی تبیان