تبیان، دستیار زندگی
اعتیاد و آمار های آن همیشه نگران کننده است .حال این نگرانی به شیوع مصرف الکل در کشور رسیده است. این نگرانی به حدی افزایش یافته است که قائم‌مقام وزیر بهداشت آن را نیازمند توجه بیشتر از امراضی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الکل جولان می دهد


اعتیاد و آمار های آن همیشه نگران کننده است .حال این نگرانی به شیوع مصرف الکل در کشور رسیده است. این نگرانی به حدی افزایش یافته است که قائم‌مقام وزیر بهداشت آن را نیازمند توجه بیشتر از امراضی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌داند.

الکل

نگرانی از افزایش شیوع مصرف الكل وجود دارد. البته این مستند به تحقیقی نیست و تحقیقی سراغ ندارم كه نشان دهد شیوع مصرف زیاد است یا در حال افزایش است. اینها را بر اساس تحقیق نمی‌گویم. به نظر می‌رسد منع مصرف الكل در ذهنیت جامعه دارد كمرنگ می‌شود و بنابراین به تناسب آن هم مصرفش در حال افزایش است و معنی‌اش این است كه حتما باید كاری كرد. نكته نگران‌كننده این است كه متولی برای این كار وجود ندارد و انگار ما اساسا فرض را بر این گذاشتیم كه مگر می‌شود در جامعه اسلامی كسی مشروب بخورد در حالی كه واقعیت این است كه می‌شود و شده است. بنابراین باید برایش فكری كرد و باید برایش متولی هم وجود داشته باشد. از آنجایی كه مصرف الكل و مواد مخدر یك پدیده هستند باید به جای اینكه متولی جدیدی در نظر بگیریم همان ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های عضو ستاد در كنار وظایف مربوط به مواد مخدر وظایف مربوط به الكل را هم عهده‌دار شوند.»

آثار سوء الکل در برخی مناطق بالاست

این تازه‌ترین و جدی‌ترین ابراز نگرانی مسوولان ارشد بهداشتی کشور از شیوع توزیع و مصرف مشروبات الکلی در کشور است. پیش از این چند باری فرماندهان ارشد پلیس نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند. آن‌طور که مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت می‌گوید: اطلاعات ما راجع به اعتیاد به الکل در کشور کم است اما در برخی مناطق کشور آمار سوءمصرف الکل بالاست. برآورد می‌شود که سالانه بین 60 تا 80‌میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می‌شود.

اطلاعات ما راجع به اعتیاد به الکل در کشور کم است اما در برخی مناطق کشور آمار سوءمصرف الکل بالاست. برآورد می‌شود که سالانه بین 60 تا 80‌میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می‌شود

این میزان جدا از مشروبات ساخته‌شده در داخل کشور محاسبه شده است. ظاهرا مصرف مشروبات الکلی به حدی افزایش یافته است که باقر لاریجانی قائم‌مقام وزیر بهداشت از فروش آن در برخی از فروشگاه‌ها خبر می‌دهد. او حتی از گزارش‌هایی خبر داده که می‌گویند رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند به مرز نگرانی رسیده است. اما موضوع این نگرانی مسوولان وزارت بهداشت به تجارتی پرسود برای واردکنندگان و سازندگان مشروبات الکلی در کشور منجر شده است.

الکل

مشکل اصلی از جایی آغاز می شود که به دلیل حرام بودن مصرف مشروبات الکلی برخی مسئولان با پنهان کاری سعی در پاک کردن صورت مسئله را دارند در صورتی که نبود آمار مصرف و مصرف کنندگان از تهدیدات جدی بخش سلامت است.

چندی پیش اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران از مخفی کاری در آمارهای مربوط به مشروبات الکلی در کشور انتقاد کرده و گفته بود: «در مورد الکل همواره بر مخفی کردن مشکلات آن در کشور تلاش شده است، در حالی که مصرف الکل و حتی افزایش مصرف آن در کشور یک واقعیت است.»

این در حالیست که آمار کشف که تنها در صد ناچیزی از آمار مصرف است به بیش از5 میلیون لیتر رسیده است و به دلیل غیر رسمی بودن توزیع مشروبات الکلی حجم مشروبات الکلی مصرف شده در کشور نامشخص است .اما فرمانده نیروی انتظامی گفته است مصرف سالانه الکل در ایران بیست میلیون لیتر است.

مشروب زودتر به دست مردم می رسد تا مخدر

ستاد مبارزه با موادمخدر میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر را 22دقیقه و مشروبات الكلی را 17دقیقه اعلام كرده بود كه هم‌اكنون برخی از كاهش قابل ملاحظه این میانگین خبر می‌دهند. هم‌اكنون نازل‌ترین مشروب موجود در بازار با قیمتی در حدود لیتری 15هزارتومان خرید و فروش می‌شود. مشروباتی با قیمت‌های نجومی حدود 500هزارتومان نیز در بازار وجود دارد.

«در مورد الکل همواره بر مخفی کردن مشکلات آن در کشور تلاش شده است، در حالی که مصرف الکل و حتی افزایش مصرف آن در کشور یک واقعیت است.»

به نظر می رسد در این مقطع که پاک کردن صورت مسئله چیزی را عوض نکرده است مسئولان امر باید با دقت بسیار این مسئله را مورد بررسی قرار دهند چون گرایش به الکل بسیار فراز است و در صورت اندکی بی دقتی در برخورد با موضوع می تواند در غالب گرایش به مواد مخدر جلوه گر شود

الکل و سیگار کشنده اند

نظر کارشناسان

دکتر حسین باهر، جرم شناس و آسیب شناس، بیكاری و نبود تسهیلات كافی برای ازدواج و نیز در دسترس بودن مشروبات الكلی را دلیل افزایش مصرف آن می‌داند.

بر اساس نظر غنچه راهب، جرم شناس، رابطه افزایش جرائم با افزایش مشكلات در جامعه بدیهی است. جوانان برای رهایی از مشكلات روزمره نیاز به آرامش دارند و فراوانی مشروبات الكلی و همچنین جایگزین شدن ناهنجاری‌ها به جای هنجارها موجب می‌شود، مصرف مخدرها و الكل در جامعه افزایش یابد.

یک کارشناس روان‌شناسی نیز گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف موادمخدر، مشروبات الكلی و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی را ناشی از افزایش افسردگی و كمبود عنصر شادی در زندگی‌ ‌می‌داند.

کارشناسان بر این باورند که برای مبارزه با روند افزایش مصرف الکل، ضروری است هنجارهای اجتماعی پررنگ شوند و برای برطرف ساختن مشكلات اجتماعی و اقتصادی تلاش بیشتری صورت گیرد. تقویت اعتقادات و باورهای مذهبی نیز می تواند نیز در این زمینه تاثیر گذار باشد.‌‎

همچنین دولت وظیفه دارد همزمان با پرداختن به مسائل اقتصاد، توسعه فرهنگ عمومی را در دستور كار خود قرار دهد و برخورد قاطعی با قاچاقچیان مشروبات الكلی صورت دهد.

بنابر نظر متخصصین شیوه‌های فعلی مبارزه با مشروبات الکی، تا کنون بی‌جواب مانده است و هر سال نه تنها بر تعداد مصرف‌کنندگان افزوده می‌شود، بلکه سن مصرف نیز پایین می‌آید.

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- خبر انلاین / 2- روزنامه شرق / 3- وبلاگ خبرنگار