تبیان، دستیار زندگی
اگر بیماری خاصی دارید و پزشک مصرف برخی از مکمل‌های غذایی را برایتان تجویز کرده است، بد نیست نگاهی به این نکته‌های اجمالی اما کاربردی در مورد چگونگی مصرف مکمل‌ها بیندازید تا بدنتان بیشترین سود را از مصرف آن‌ها ببرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

28 نکته درباره‌ی مصرف مکمل‌ها


اگر بیماری خاصی دارید و پزشک مصرف برخی از مکمل‌های غذایی را برایتان تجویز کرده است، بد نیست نگاهی به این نکته‌های اجمالی اما کاربردی در مورد چگونگی مصرف مکمل‌ها بیندازید تا بدنتان بیشترین سود را از مصرف آن‌ها ببرد...

مکمل‌

مکمل آهن + 7 نکته

1. مکمل آهن در صورتی به شما تجویز می‌شود که مبتلا به کم‌خونی فقر آهن باشید بنابراین بدون هیچ دلیل و خودسرانه، این قرص را مصرف نکنید.

2. بهتر است مکمل آهن را با یک لیوان پر از آب ساده میل کنید. مصرف مکمل‌های آهن با آب مرکبات هم برای جذب بهتر آهن موجود در آن‌ها توصیه می‌شود.

3. اگر پس از خوردن مکمل آهن، دچار دل‌درد یا معده درد می‌شوید بهتر است این مکمل را با شکم خالی مصرف نکنید. البته در این صورت جذب آهن موجود در مکمل شما کمی کاهش پیدا می‌کند.

4. یک ساعت پیش از خوردن صبحانه یا 2 ساعت پس از مصرف هر یک از وعده‌های غذایی، بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن است.

5. مکمل آهن را با شیر، دوغ یا سایر نوشیدنی‌های حاوی کلسیم مصرف نکنید زیرا کلسیم باعث ایجاد اختلال در جذب آهن می‌شود.

6. معمولاً مصرف مکمل‌های حاوی آهن با ایجاد یبوست همراه هستند. بنابراین برای رهایی از این مشکل می‌توانید رژیم غذایی خود را تا پایان دوره مصرف مکمل آهن سرشار از فیبر خوراکی کنید. یادتان باشد که میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار منابع خوبی برای دریافت فیبر محسوب می‌شوند.

7. مکمل آهن را هر روز سر ساعت مشخصی مصرف کنید تا دریافت و جذب آن به بهترین نحو ممکن انجام شود.

به طور کلی مصرف مکمل روی با سایر مواد معدنی از جمله آهن، مس، منگنز

و کلسیم تداخل دارد. بنابراین بهتر است این مکمل را به صورت جداگانه و فقط با

آب ساده میل کنید

مکمل روی + 7 نکته

1. مکمل روی را هم مانند مکمل آهن با یک لیوان پر از آب ساده میل کنید. نوشیدن آب کافی همراه مکمل باعث می‌شود مواد موجود در آن در قسمت‌های خاصی از بدن که قرار است آزاد شود، آزاد و جذب بدن شود.

2. مصرف مکمل روی و کلسیم با یکدیگر تداخل ایجاد می‌کنند و اثر یکدیگر را از بین می‌برند. بنابراین اگر مجبور به استفاده از هر دوی این مکمل‌ها هستید، حتماً موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید تا او ساعت مناسب مصرف هر کدام را برایتان مشخص کند.

3. به طور کلی مصرف مکمل روی با سایر مواد معدنی از جمله آهن، مس، منگنز و کلسیم تداخل دارد. بنابراین بهتر است این مکمل را به صورت جداگانه و فقط با آب ساده میل کنید. برای پیشگیری از ایجاد تداخل در جذب مکمل روی باید از خوردن آن با شیر یا دوغ هم خودداری کرد.

4. آب‌های سخت و سنگین می‌توانند در جذب روی اختلال ایجاد کنند. بنابراین اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که آب سخت دارند باید راهی برای تهیه آب‌های ساده به منظور مصرف مکمل روی پیدا کنید.

5. غلات و حبوبات حاوی ماده‌ای به نام «فیتات» هستند که این ماده می‌تواند جذب روی را مختل کند. بنابراین یکی، دو ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل روی، دور این قبیل خوراکی‌ها را خط بکشید.

6. اگر ناراحتی کلیه، کبد یا اسهال مزمن و دیابت دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است در این موارد، پزشک شما مصرف حجم بالاتری از مکمل روی را برای بهره‌مندی و جذب بیشتر آن به شما توصیه کند.

7. اگر مکمل روی مصرف می‌کنید، حجم مواد غذایی حاوی فیبر را در برنامه روزانه‌تان افزایش ندهید. دریافت فیبر فراوان می‌تواند دفع روی از بدن را به دنبال داشته باشد.

اینکه مکمل اسید فولیک را صبح، ظهر، عصر یا حتی هنگام خواب مصرف کنید،

اهمیت و فرق چندانی ندارد. همان‌طور که گفتیم مهم این است که آن را هر روز و

در ساعت مشخصی بخورید

مکمل ویتامین ث + 5 نکته

1. مکمل یا همان قرص‌های ویتامین C را درست به اندازه‌ای که پزشکتان تجویز کرده است، مصرف کنید. افزایش خودسرانه مصرف این مکمل می‌تواند ابتلا به اسهال و تحریک ترشح شیره‌های گوارشی را در پی داشته باشد.

2. مکمل‌های ویتامین C را با مکمل‌های ویتامین‌های A و E یا با خوراکی‌های حاوی این ویتامین‌ها مصرف کنید. اگر این 3 ویتامین با یکدیگر مصرف شوند، جذبشان در بدن به مراتب بالاتر می‌رود.

3. اگر مکمل ویتامین C مصرف می‌کنید، سیگار نکشید. سیگار کشیدن می‌تواند باعث دفع این ویتامین از بدن شود.

4. تا یکی، دو ساعت پس از مصرف مکمل‌های ویتامین C، آهن و اسید فولیک از نوشیدن چای و قهوه خودداری کنید تا اختلالی در جذب این مواد مغذی به وجود نیاید.

5. داروهای استروئیدی، ضدبارداری، ضددرد و ضدافسردگی می‌توانند تأثیری منفی روی جذب ویتامین C داشته باشند. بنابراین اگر این گروه از داروها را مصرف می‌کنید، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت لزوم، مصرف این مکمل در دوزهای بالاتری برایتان تجویز شود.

گاهی مصرف مکمل کلسیم آن هم در دوز بالای 600 میلی‌گرم با یبوست همراه

است که توصیه می‌شود برای پیشگیری از این عارضه، افراد روزی 11 تا 12 لیوان

آب بنوشند

مکمل اسید فولیک + 4 نکته

1. مصرف مکمل‌های حاوی اسید فولیک معمولاً به خانم‌های باردار توصیه می‌شود. بنابراین بهتر است آن‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی یا آسیب رساندن به خود و جنینشان میزان مصرف این مکمل را به صورت خودسرانه کم یا زیاد نکنند.

2. بهتر است مکمل اسید فولیک را با خوراکی‌های حاوی این ریزمغذی مصرف کنید. سبزی‌های دارای برگ سبز پهن، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس‌دار حاوی اسیدفولیک هستند و می‌توانند همراهان غذایی خوبی برای این مکمل باشند.

3. برای جذب بهتر و تأثیر بیشتر مکمل اسید فولیک باید آن را در ساعت‌های مشخصی از روز مصرف کنید. اینکه مکمل اسید فولیک را صبح، ظهر، عصر یا حتی هنگام خواب مصرف کنید، اهمیت و فرق چندانی ندارد. همان‌طور که گفتیم مهم این است که آن را هر روز و در ساعت مشخصی بخورید.

4. بیشتر خانم‌های باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند، برای پیشگیری از کم‌خونی یا ایجاد اختلال در زایمان، اقدام به مصرف خودسرانه و بیش از اندازه مکمل‌های حاوی اسیدفولیک می‌کنند. بهتر است این گروه از افراد بدانند که مصرف بیش از 1000 میکروگرم اسیدفولیک در روز به هیچ‌کس و تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

مکمل یا همان قرص‌های ویتامین C را درست به اندازه‌ای که پزشکتان تجویز کرده است، مصرف کنید. افزایش خودسرانه مصرف این مکمل می‌تواند ابتلا به اسهال

و تحریک ترشح شیره‌های گوارشی را در پی داشته باشد

مکمل کلسیم + 5 نکته

1. مکمل کلسیم هم مانند بسیاری از مکمل‌های غذایی دیگر می‌تواند در هر ساعتی از روز اما به صورت منظم مصرف شود.

2. شما می‌توانید در هر وعده مصرف، حداکثر 500 تا 600 میلی‌گرم مکمل کلسیم استفاده کنید. اگر پزشک شما مصرف روزی 1000 میلی‌گرم مکمل کلسیم را برایتان تجویز کرده باید آن را در دو وعده مختلف استفاده کنید تا جذب آن به بیشترین و بهترین حد ممکن برسد.

3. گاهی مصرف مکمل کلسیم آن هم در دوز بالای 600 میلی‌گرم با یبوست همراه است که توصیه می‌شود برای پیشگیری از این عارضه، افراد روزی 11 تا 12 لیوان آب بنوشند.

4. مصرف مکمل کلسیم با بسیاری از داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای کاهش‌دهنده فشارخون تداخل پیدا می‌کند یعنی اگر این مکمل را با داروهای نامبرده به طور همزمان مصرف کنید، هم جذب کلسیم در بدنتان را مختل کرده‌اید و هم اثر داروی مصرفیتان را کاهش داده‌اید. بنابراین بهتر است در این مورد با پزشکتان مشورت یا مکمل کلسیم را حداقل 2 ساعت پیش از خوردن داروها و مکمل‌های دیگر مصرف کنید.

5. اگر مکمل کربنات کلسیم می‌خورید، حتماً آن را همراه غذا مصرف کنید تا ترشح اسیدمعده به جذب بهتر آن کمک کند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - ندا احمدلو

مطالب مرتبط:

کدام ماده غذایی با کدام دارو تداخل دارد؟

تداخل مکمل ها با غذاها و داروها

غذاهایی که با داروها تداخل دارند...

داروهایی که با غذاها تداخل دارند...

از ضد ویتامین ها چه می دانید؟

قبل از خوردن استامینوفن، چای بنوشید

آنتی بیوتیک را با شیر نخورید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.