تبیان، دستیار زندگی
سوزش معده یا سوزش سر دل یا رفلاکس (reflux)، مشکلی بسیار شایع است و به همین دلیل فرد مبتلا فکر می کند، تشخیص و درمان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 نشانه ترش کردن غذا


سوزش معده یا سوزش سر دل یا رفلاکس (reflux)، مشکلی بسیار شایع است و به همین دلیل فرد مبتلا فکر می کند، تشخیص و درمان آن بسیار آسان است.


ترش کردن غذا

گاهی اوقات علائم بازگشت اسید معده به مری (رفلکس معده) مبهم بوده و فرد بیمار به اشتباه تصور می کند، به بیماری دیگری مبتلا شده است.

دکتر تیمونی فانر، استادیار طب داخلی در مرکز علمی بهداشت دانشکده پزشکی در تگزاس در این باره می گوید:

"اگر سوزش معده را درمان نکرده و آن را به حال خود وا گذاریم، ممکن است در نهایت به بیماری مری بارت (Barret) مبتلا شویم، بیماری که پیش زمینه ای برای ابتلا به سرطان مری شناخته می شود."

حال با 10 علامت مهم سوزش سر دل یا ترش کردن غذا آشنا می شویم.

1- احساس درد در قفسه سینه

درد قفسه سینه، زمانی رخ می دهد که اسید معده به درون مری بازگردد. این یکی از علامت های ابتلا به سوزش معده شناخته می شود. اما درد حاصله می تواند طولانی تر و شدیدتر از حدی باشد که ما انتظار داریم. بسیاری از افراد با دیدن این علامت، به اشتباه تصور می کنند دچار حمله قلبی شده اند. هرگز از کنار درد قفسه سینه سرسری عبور نکنید، بخصوص اگر هنگام ورزش یا انجام کارهای شخصی شدید تر می شود.

دکتر والتر کویل، متخصص گوارش در کلینیک توری پاین، می گوید: "اگر در قفسه سینه خود احساس درد دارید، حتما به پزشک مراجعه کرده و مطمئن شوید که از حمله قلبی در امان هستید."

2- افزایش شدت درد در هنگام استراحت کردن

احتمال بازگشت اسید درون معده به مری، در هنگام خوابیدن و دراز کشیدن بیشتر می شود.

دکتر کویل در این رابطه، چنین می گوید: "اگر پس از خوردن غذا، برای مدتی صاف بنشینید، غذا با احتمال بیشتری در معده شما باقی می ماند. چون بدن شما به صورت نقطه ی گرانشی عمل می کند. اگر تعادل این نقطه ی گرانشی به هم خورد، احتمال بازگشت اسید معده به مری زیاد می شود."

افراد مبتلا به سوزش معده مزمن، باید هنگام دراز کشیدن، سطح زیر سر خود را بالاتر از بدنشان قرار دهند و نباید شام سنگین بخورند

دردی که بلافاصله پس از خوردن غذا- بخصوص غذاهای سنگین- احساس می شود، غالبا به دلیل پُر شدن معده است و در نتیجه معده چاره ای ندارد، جز اینکه بخشی از غذا را به بالا بفرستد. اما شما می توانید از این اتفاق، بدون مصرف هیچ گونه دارویی، پیشگیری نمایید.

دکتر کویل می گوید: "تاکید می کنم که این افراد از خوردن غذاهای سنگین و چرب اجتناب کرده و مصرف نوشیدنی های گازدار و دخانیات را تا جایی که می توانید کاهش دهند."

و این هم دلیل دیگری است که نباید پس از خوردن غذا، دراز بکشید.

مزه بد در دهان

3- طعم تلخ دهان

گاهی اوقات اسید معده تا گلو بالا می آید، و سبب ماندگاری طعمی تلخ و ناخوشایند در دهان می شود. در موارد شدید، این بازگشت اسید معده به گلو، می تواند سبب خفگی شود.

اگر این اتفاق برای شما رخ داد- به خصوص هنگام شب- حتما به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت نمایید. دکتر کویل اظهار می دارد: اگر فرد با حالت خفگی از خواب بیدار شود، باید به پزشک مراجعه کند و از داروهای ضد اسید معده (آنتی اسید) استفاده نماید.

4- گرفتگی صدا یا سینه

هنگامی که صدایتان خدشه دار می شود، ممکن است فکر کنید در مراحل اولیه سرماخوردگی قرار دارید، اما گرفتگی صدا یا سینه می تواند یکی از علائم سوزش معده باشد.

دکتر فانر، متخصص بیماری های گوارشی اظهار می دارد: "اگر اسید معده به درون مری نفوذ کند، می تواند موجب تحریک تارهای صوتی شود. دقت کنید که صدایتان کی و چه هنگامی، از حد معمول خشن تر شده است. اگر این احساس پس از خوردن غذا به شما دست داد، احتمال بازگشت اسید (رفلکس) وجود دارد."

اگر بلافاصله پس از خوردن غذا، احساس گلودرد کردید، احتمالا به سوزش معده مبتلا هستید

5- گلو درد

گلودرد یکی دیگر از علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا شناخته می شود، اما در واقع ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی ایجاد شده باشد.

اگر بلافاصله پس از خوردن غذا، احساس گلودرد کردید، احتمالا به سوزش معده مبتلا هستید. با این وجود، بر خلاف سرماخوردگی یا آنفلوانزا، این گلودرد می تواند مزمن نیز شود. اگر نشانه های دیگری، مانند گرفتگی بینی یا عطسه کردن را در خودتان مشاهده نکردید، بازگشت اسید معده را حتما مدنظر قرار دهید و آن را سرسری نگیرید.

سرفه کردن

6- سرفه کردن

بسیاری از علائم تنفسی، مانند سرفه مزمن و خس خس سینه، می تواند به علت سوزش معده ایجاد شود، زیرا اسید معده می تواند وارد ریه های شما شود.

اگر تردید دارید که به سوزش معده مبتلا هستید یا نه، ریشه های آن را در مشکلات تنفسی جستجو کنید. شاید به این دلیل که این علائم تنفسی بلافاصله پس از خوردن غذا خود را نشان می دهند.

می توانید با پزشک خود مشورت کرده و از او بخواهید تا برایتان آزمایش PH بنویسد. این آزمایشی سرپایی است که میزان اسید موجود در ریه های شما را در طول 24 ساعت گذشته، اندازه می گیرد. این آزمایش می تواند به شما کمک کند تا دریابید که آیا به سوزش معده مبتلا هستید یا خیر.

7- آسم

سرفه و خس خس سینه مرتبط با سوزش معده، اگر مزمن شود، می تواند نشانه های آسم را از خود بروز دهد.

با این وجود، هنوز ثابت نشده است که سوزش معده مزمن می تواند در نهایت به بیماری آسم منجر شود. هرچند بسیاری از افرادی که مبتلا به سوزش معده هستند، آسم نیز دارند و بالعکس، اما هنوز دلایل مرتبط با این همپوشانی مشخص و واضح نیست.

اگر سوزش معده را درمان نکرده و آن را به حال خود وا گذاریم، ممکن است در نهایت به بیماری مری بارت مبتلا شویم که پیش زمینه ای برای ابتلا به سرطان مری است

متخصصان تصور می کنند که اسید معده با تحریک اعصاب موجود در سینه تلاش می کند تا با انقباض لوله های تنفسی، وارد ریه نشود. باز هم می گویم، با انجام یک آزمایش ساده ی PH، می توانید از حقیقت مشکل خود آگاه شوید.

تهوع

8- حالت تهوع

حالت تهوع، نشانه ای است که با بسیاری از بیماری ها همراه است؛ بنابراین بسیار سخت است که با دیدن این علامت، آن را به سوزش معده نسبت دهیم. اما، دکتر کویل در این باره می گوید: "در برخی افراد، سوزش معده تنها خود را از طریق حالت تهوع نشان می دهد. اگر بیشتر اوقات حالت تهوع دارید و دلیل آن را نمی دانید، یکی از حدس هایتان می تواند سوزش معده باشد."

اگر این حالت تهوع، درست پس از خوردن غذا سراغ شما می آید، تقریباً با اطمینان می توان گفت که شما به سوزش معده مبتلا هستید. اگر چنین است، با استفاده از داروهای آنتی‌اسید که به طور منظم مصرف شود، می توانید تا حد زیادی ناراحتی خود را کاهش دهید.

9- بزاق اضافی

دکتر کویل می گوید: اگر دهانتان به طور ناگهانی شروع به تولید بزاق اضافی می کند، می تواند آب اضافی باشد که به علت اسید معده بوجود آمده است.

در این حالت، همان اعصاب درگیر هستند و در نهایت ممکن است منجر به استفراغ شود. این امر به دلیل آن است که بدن شما تلاش دارد تا مری را از هر گونه ماده ی سوزش آوری دور کند. پس به شستشوی آن اقدام می کند.

10- مشکل در بلع غذا

دکتر فانر می گوید: پس از ابتلا به سوزش معده، با گذشت زمان، این چرخه ی دامنه دار آسیب و بهبود، سبب ایجاد زخم مری می شود. این امر به نوبه ی خود، موجب ورم در بافت پایینی مری می شود که نتیجه آن تنگ شدن مری و ایجاد مشکل در بلع غذا است.

بخش سلامت تبیان


منبع : سلامت نیوز

مطالب مرتبط:

آیا معده تان ترش می کند؟

توصیه هایی برای مبتلایان به سوزش سر دل

راه های درمان ترش کردن غذا

سوزش سر دل یا ترش کردن غذا

سوزش سردل و درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.