تبیان، دستیار زندگی
پانزدهم اریبهشت ماه 1391 هفتمین جشنواره تبیان برگزار شد . در این جشنواره دانش پژوهان زیادی با خلق ایده های جدید توانستند پروژه های خود را در این جشنواره شرکت دهند تا بتوانند گواهی ثبت اختراع خود را توسط این سازمان بلند آوازه دریافت نمایند ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان به روایت سلامی ها

در جشنواره دوره هفتم برخی از دانش آموزان فعالیت های جالبی را انجام داده اند. یکی از این فعالیت ها توسط دانش آموزان ریحانه اهرابی، شیما خطیبی، منا داوری، رعنا ذیبخش و زهرا صناعی که از دانش آموزان مدرسه سلام فرمانیه هستند انجام شده است. 

این پژوهشگران فعال در روزهای برگزاری جشنواره به سراغ دیگر شرکت کنندگان جشنواره رفته و با آن ها مصاحبه کرده اند و گزارشی را آماده کرده و به صورت بروشور درآورده و در اختیار بازدید کنندگان گذاشته اند.

در ذیل بخشی از گزارش آن ها را می خوانید:

پانزدهم اریبهشت ماه 1391 هفتمین جشنواره تبیان برگزار شد . در این جشنواره دانش پژوهان زیادی با خلق ایده های جدید توانستند پروژه های خود را در این جشنواره شرکت دهند تا بتوانند گواهی ثبت اختراع خود را توسط این سازمان بلند آوازه دریافت نمایند .

به روایت ما سلامی ها، در حین تهیه ی گزارش خویش دریافتیم که نوجوانان با استعدادی در جامعه حضور دارند که قدر آن را کسی نمی داند . اما این جشنواره های مختلف به آن ها فرصت می دهد که بتوانند عقاید خود را برای پیشرفت دنیا و آسان زیستن بشر مطرح نمایند . همچنین ما هم وظیفه ی خود دانستیم که این نظریه های علمی را مطرح کنیم . ما متوجه شدیم که سازمان تبیان به دبیرستان دخترانه شاهد معلم برای انجام آزمایش های آموزشی کمک بسیاری کرده است تا دانش آموزان بتوانند اطلاعات خود را درباره ی علم فیزیک وسعت بخشند . تبیان با در اختیار قرار دادن یک مدرسه اینترنتی  مجهز به علاقمندان این امکان را فراهم کرده تا آن ها عشق و علاقه خود را به علم فیزیک ابراز نمایند .

هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان به روایت سلامی ها

همچنین مدرسه ی دخترانه ی میرداماد ایده ی جالبی درباره موسیقی داشت که ظاهرا دانش آموزی در این مدرسه پیدا شده بود و درباره ی علاقمندی نسل امروز – یعنی جوانان – کنجکاوی به خرج داد و برایش سؤال بود که چرا جوانان ما از گوش دادن به موسیقی خسته نمی شوند و به همین دلیل او عزم خود را جزم کرد و تصمیم گرفت درباره اثرهای مثبت و منفی آهنگ های امروزی بر ذهن انسان تحقیقاتی را آغاز کند . وی ابتدا دریافت که لذت بردن از موسیقی بر خلاف عقاید بزرگترها کار اشتباهی نیست. این موضوع حتی در سوره ی اسرا بیان شده است.

گروه زیست شناسی مجتمع شایستگان تحقیقاتی را درباره بیماری دیابت انجام داد و باز هم دبیرستان میرداماد، ما را غافلگیر کرد و این بار با وجود مخترعاتی که در مدرسه ی خود دارد شروع به ساختن تخت بدون نیاز به پرستار کرد . این تخت کمک های اولیه یک پرستار را انجام می دهد . به عقیده ی کسانی که آنجا بودند این وسیله نوعی اختراع جدید محسوب می شود .

فاطمه عزیزی دانش آموز فرزانگان 6 نیز یکی از شرکت کنندگانی است که می گوید : می خواستیم کودی داشته باشیم که علاوه بر طبیعی بودن مثل کودهای شیمیایی باشد و بعد از استفاده از آن نسبت به آفات قوی می شوند و حتی بیماری هایی را ایجاد می کند . او معتقد است : کود تولیدی از نخود ، لوبیا و عدس ساخته شده است .

راضیه اکبری دانش آموز دبیرستان طوبی دستگاهی ساخته است که اسمش تصفیه کننده اتاق بیمار است . اما به جای فیلترهای شیمیایی فیلترهای سلولزی استفاده کرده است .

سلام ایران زمین هم یک سطل آشغال هوشمند ساخته است که وقتی در آن آشغال می ریزند هم زمان آن را تفکیک می کند .

هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان به روایت سلامی ها

پروژه ی آب و آتش در راهنمایی پسرانه امام صادق ( ع ) ساخته شده است . این طرح به این صورت است که از میان حوضی ، آب بیرون می آید و بعد از آن کناره های این حوض آتش بیرون می زند .

عصای هوشمند طرح راهنمایی دخترانه بانو امین است، این عصای هوشمند صاحب نابینای خود را از چاله ها و خطراتی از این قبیل آگاه می کند.

هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان به روایت سلامی ها

در میان صدها پروژه دانش آموزی این جشنواره ، حاشیه های جذابی دیده می شد ، اما از این میان غم انگیز ترین حاشیه های جشنواره تبیان برخورد دانش آموزن یکی از غرفه ها با رسانه ای ها بود . در حین بازدید از غرفه های مختلف و مصاحبه ها با برخورد یکی از مسؤلان روبه رو شدیم .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی