تبیان، دستیار زندگی
در هر خانه‌ای، نظافت مساله مهمی به‌شمار می‌رود و شاید به همین دلیل هر خانمی سعی دارد خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشد. اما بعضی اوقات، بعضی چیزها این تلاش را از نتیجه‌ای كه انتظار داریم دور می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ با لكه‌ها را بیاموزیم


در هر خانه‌ای، نظافت مساله مهمی به‌شمار می‌رود و شاید به همین دلیل هر خانمی سعی دارد خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشد. اما بعضی اوقات، بعضی چیزها این تلاش را از نتیجه‌ای كه انتظار داریم دور می‌كند. یكی از این بعضی چیزها، لكه‌هایی است كه گاهی روی دیوار، مبل، فرش و... دیده می‌شود.

لكه‌های كوچكی كه می‌تواند نتیجه زحمات خانم خانه را بی‌اثر كند. این لكه‌ها قدری هم سمج هستند و اغلب با جارو و گردگیری از بین نمی‌رود. پس یكی از فنون خانه‌داری، مقابله صحیح با آنهاست. پیش از هر چیز باید بدانیم هر لكه‌ای باید به روش خاص خودش پاك و تمیز شود. مثلا روش پاك كردن لكه روی پرده با لكه روی سرامیك تفاوت دارد. امروز شما را با راه تمیز كردن بعضی از لكه‌ها آشنا می‌كنیم.

لكه‌های روی فرش

از بین بردن لکه روی فرش

اگر فرش شما لك شد، پیش از هر كاری به خاطر داشته باشد هیچ وسیله‌ای روی آن نكشید زیرا این كار باعث پخش شدن لكه می‌شود. در ضمن برای لكه‌گیری فرش باید از پارچه سفید استفاده كنید. سعی كنید اگر لكه‌ای روی فرش ایجاد شد، همان موقع آن را تمیز كنید زیرا هر چه بیشتر بماند ‌دیرتر از بین می‌رود.

اگر چای یا قهوه روی فرش ریخت، برای پاك كردنش اسفنجی تمیز را در مقداری آب نیم گرم و پودر لباسشویی فرو برده و لكه را با آن تمیز كنید. این كار را آنقدر ادامه دهید تا اثری از لكه بر جای نماند.

لكه خودكار و جوهر را نیز می‌توانید با یك اسفنج كه به شیر آغشته شده ‌است پاك كنید. برای این‌كار از دوغ هم می‌توانید استفاده كنید. اگر موقع خوردن آبمیوه مقداری از آن روی فرش ریخت؛ ابتدا روی آن نمك بپاشید و پس از مدتی با پودر لباسشویی و آب ولرم تمیز كنید. لكه شیر را هم می‌توان با مقداری آب نیم گرم و پودر لباسشویی و استفاده از یك اسفنج تمیز پاك كرد.

اثر سوختگی یا زردی سیگار را هم می‌توانید با یك حبه قند از بین ببرید. روش كار هم ساده است، قند را روی لكه بمالید و آنقدر این كار را ادامه دهید تا لكه پاك شود. اگر این لكه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می‌توانید با آبلیمو آن را پاك كنید

اما اگر رنگ مو روی فرش ریخت بلافاصله آن را با آب ولرم و پودر رختشویی از بین ببرید. لكه واكس روی فرش را نیز می‌توان با پارچه آغشته به مایع ظرفشویی و آب ولرم پاك كرد.

لكه‌های روی لباس

لباس‌های ما و بویژه بچه‌ها نیز در معرض لك شدن با انواع و اقسام مواد است. به‌عنوان مثال اگر لباس شما خونی شد، باید بلافاصله آن را با آب سرد بشویید زیرا خون هر چه بیشتر روی لباس بماند، تمیز كردن آن مشكل‌تر می‌شود. پس در اولین فرصت لباس خود را با آب سرد و صابون بشویید تا لكه خون از بین برود.

لکه ی روی لباس

لكه‌های چربی نیز علاقه خاصی به لباس‌ها دارند. اگر روی لباس یا سفره چرب شد، جوری كه با شستن هم از بین نمی‌رود؛ لباس یا سفره را یك روز كامل در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید؛ خواهید دید كه لكه‌ها از بین می‌روند. سپس می‌توانید لباس‌تان را بشویید. این كار یك راه‌حل دیگر هم دارد؛ شما باید محلول نمك و الكل تهیه كنید و لباس یا سفره را با آن خیس كنید. بعد از بین رفتن لكه هم آن را آبكشی كنید.

لكه‌های روی مبل

لكه‌های روی مبل همیشه باعث بد شكل شدن مبلمان خانه می‌شود؛ پس بهتر است آنها را هرچه زودتر تمیز كنید. پس یادمان بماند اگر نوشابه روی مبل ریخت آن را خیلی زود تمیز كنیم؛ برای این كار كمی نمك روی لك بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاك كرده تا اثری از لكه بر جای نماند.

اثر سوختگی یا زردی سیگار را هم می‌توانید با یك حبه قند از بین ببرید. روش كار هم ساده است، قند را روی لكه بمالید و آنقدر این كار را ادامه دهید تا لكه پاك شود. اگر این لكه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می‌توانید با آبلیمو آن را پاك كنید.

لکه ی روی مبل

اگر جنس رویه مبل از پارچه كركدار بود با كمی شیر آن را خیس كنید بعد با پنبه لكه را پاك كرده و در آخر با آب و صابون لكه شیر را هم از بین ببرید.

لكه جوهر روی مبل را هم می‌توان از بین برد. مراحل كار از این قرار است؛ اول آن را خیس كنید و كمی نمك روی لكه بریزید؛ سپس با پنبه محل را تمیز كنید. این كار راه دیگری هم دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاك را روی لكه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب رویه مبل را شستشو دهید. برای پاك كردن لكه چربی روی مبل هم باید كمی محلول نمك و الكل روی آن بمالید. اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده‌تری هم وجود دارد. با یك برگ كاغذ خشك كن روی قسمت لكه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محكم روی آن فشار دهید تا لكه ناپدید شود.

در پایان ذكر این نكته هم لازم است كه لكه‌برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه‌ها وجود دارد كه با خریدن آنها می‌توانید اغلب لكه‌ها را پاك كنید. برای استفاده از این لكه‌برها حتماً به طریقه مصرف آن دقت كنید و یادتان باشد بدون دستكش از این مواد استفاده نكنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط :

فوت و فن های نظافتی

چطور دیوارها را تمیز کنیم؟

مواد شوینده‌ی خانگی!!!

خانه ای که همیشه برق می زند

مهارت‌های استثنایی مخصوص کدبانو

خانه‌هایی‌ كه همیشه ‌تمیزند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.