تبیان، دستیار زندگی
اگر محبت پیامبر و اهل بیتش را در قلب کودک نهادینه کنید ، به مهم ترین وظیفه ی والدینی خود عمل کرده اید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غیرتمند نسبت به مقدسات از کودکی

امام هادی علیه السلام


ادبو اولادکم علی حب النبی واَهْلِ بَیْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرانِ ؛فرزندانتان را به سه چیز ادب كنید: عشق به پیامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن (غرر الحكم، ح 448)

ویژه نامه خورشید هدییا نقی،  ای مهربان مظلوم!

از مدینه به سامرایت کشاندند تا آزارت دهند، مزار منورت را ویران کردند تا حرمت را بشکنند، اما من: از هر کس و هر چیز که بیزار و دل آزرده باشم و هر مرام و مسلکی که زندگی کنم، با تمام وجودم دوستتان دارم به شما عشق می ورزم و هرگز به فطرت مادری ام پشت پا نمی زنم!

سرور مظلومم! امام علی النقی!

هر سال اگر در روز شهادتتان لباس مشکی بر تن نمی کردم، امسال یاد غربتت، مظلومیتت، لبخندهای مهربانت و صدای دعایت که با زهر کینه توزان خاموش شد در شب و روز شهادت لباس عزا خواهم پوشید تا همه بدانند که:

تا واپسین لحظه ی زندگیم با محبت تو زندگی خواهم کرد.

 رضا هاشمی

***

این مقاله به مناسبت دفاع از حریم ملکوتی امام هادی علیه السلام  به شما خوانندگان محترم تبیان تقدیم می گردد.

از امیرالمومنین علیه السلام(1): خوشا به حال كسى كه محبّت ما اهل بیت در قلب او رسوخ داشته باشد، ایمان در قلب چنین كسى ثابت‏تر از كوه احد در مكانش خواهد بود. و هر كس كه دوستى ما در قلب او جاى نگیرد ایمان در قلب او مانند ذوب شدن نمك در آب ذوب مى‏شود.(ترجمه از اسرار آل محمد علیهم السلام، ص: 516).

کودکان و ارتباط با اهل بیت (علیهم السلام)

اگر کودکان را دوست دارید به آنها رحم کنید و راه سعادت ابدی را به ایشان نشان دهید. این، بیشترین حقی است که هر کودکی بر گردن والدین خود دارد. اگر محبت پیامبر و اهل بیتش را در قلب کودک نهادینه کنید و او را با این خاندان به گونه ای آشنا کنید که همیشه در مقابل ایشان و مکتبشان سر تسلیم و تواضع فرود آرد، به حقیقت به مهم ترین وظیفه ی والدینی خود عمل کرده اید. زیرا در این صورت راه یک عمر درست زیستن را به او نمایانده اید. اما اگر نسبت به این مسئله بی تفاوت، بی توجه، غافل و ... باشید، هر کاری برای آنها بکنید کار مهمی نکرده اید.

کودکی که با عشق به حضرت علی و اولاد علی زندگی می کند، هر چند به راه خطا رود همیشه به اصلاح و هدایت او امید هست. زیرا نقطه ی عطفی در پرونده زندگی او هست که هر وقت به آن رو کند با انرژی فوق العاده ای او را به راه راست هدایت خواهد کرد. دوستدار اهل بیت ممکن است غافل و عاصی باشد، اما گمراه و سرگردان نخواهد بود. او درست و غلط و خوب و بد را می شناسد و هرگاه پرده ی غفلت را کنار زند دست از خطا برخواهد داشت. چنین کسی انسان پستی نخواهد شد. او همیشه یک ترمز قوی برای سقوط در دره ذلت و پستی خواهد داشت.

چگونگی ایجاد محبت اهل بیت در دل کودکان

تا قبل از هفت سالگی روح و روان کودک همچون زمین بکری در اختیار والدین است. والدین هر عشق و نفرتی را به آسانی می توانند در دل کودکان جای دهند. اما بعد از سپری شدن این دوران، والدین، تنها تاثیر گذاران و سلطان قلب کودکان نیستند. از این به بعد معلم، دوست، همکلاسی و ... هم در ضمیر کودک صاحب اثر می شوند. امام صادق با توجه به مکتب انحرافی زمانش که مرجئه بود می فرماید: در یاد دادن حدیث به فرزندان خود شتاب ورزید پیش از آنكه مرجئه‏ در تعلیم آنان بر شما سبقت‏ گیرند.

بنابراین پایه های اصلی تربیت را باید در این دوران بنا کرد. اما این دوران ،به هیچ وجه دوره ی آموزش کلاسیک نیست. آموزشهای دوره اول زندگی یک کودک، تنها در صورت غیر مستقیم بودن، مطلوب است.از جمله ی این آموزشها، در زمینه ایجاد حب اهل بیت علیهم السلام، عبارتند از شرکت دادن کودکان در مجالس مذهبی مناسب با تحمل و حوصله کودک، استفاده از محصولات فرهنگی محبوب و خوش محتوا با مضمون دینی، ادب و اهمیت والدین نسبت به این مسئله طوری که کودک آن را درک کند، جشن گرفتن در موالید و عزاداری در مصائب اهل بیت هر چند به صورت سبک و مختصر در خانواده و...

کودکی که می بیند مادرش برای حل مشکلات زندگی ،به اهل بیت متوسل می شود، کودکی که می بیند پدرش برگه نوشته ای را در کوچه و محل عبور، به خاطر آنکه نام یکی از ائمه بر روی آن است بر می دارد، می بوسد و آن را برای احترام در جیب پیراهنش می گذارد تا به جای مناسب انتقال دهد، قطعا نسبت به اهل بیت بی تفاوت و بی علاقه نخواهد ماند.

کودکان باید محبت به ائمه و تاسی به ایشان در امور عملی زندگی را عملا در زندگی پدر و مادر ببینند و گاهی از روی تقلید، گاهی از روی علاقه به ایشان اقتدا کنند تا کم کم ضرورت آن را با نیروی عقل درک کنند و قلبا و عمدا به این روش و منش خو کرده و بر آن باقی بمانند. دنیای امروز ما به اندازه ای با سرگرمی های متنوع بیهوده آمیخته است که اگر کودک را رها کنید و نسبت به احساس و ادراک او بی تفاوت باشید، بعید است خود به خود از لابلای این آشفته بازار راه راست  را پیدا کند و دستش به دامان بزرگان آسمانی برسد مگر اینکه خدا به او عنایت ویژه ای بکند.

بنابراین کودکان را قبل از آنکه بزرگ شوند و به بیهوده وقت گذراندن و بی هدف زندگی کردن عادت کنند به راه راست هدایت کنید و تداوم یک عمر آن را با ایجاد و تقویت محبت اهل بیت تضمین کنید.

کودک و تربیت دینی

اما یادتان باشد اشتباه بعضی از قدیمی ها را مرتکب نشوید و کودکانتان را پنج امامی بار نیاورید. بزرگی می گفت ما شیعیان تنها در شمارش به دوازده امام اشاره می کنیم اما عملا نسبت به پنج امام معرفت داریم و برای ایشان از عواطفمان خرج می کنیم. این امامان شامل حضرت علی ، امام حسن ، امام حسین ، امام رضا و اما زمان علیهم السلام هستند. خوشا به حال آنانکه هر روز زیارت ائمه مخصوص آن روز را با ترجمه می خوانند و کودکانشان را با همه ی ائمه آشنا می کنند و لااقل در ایام ولادت و شهادت هر کدام از آن بزرگواران در شناخت و معرفت نسبت به آن امام معصوم تلاش می کنند. این انصاف نیست که این ائمه هم چنان که نزد دشمنان دین مظلوم بودند در جامعه شیعیان هم مظلوم باشند . باید کودکان را نسبت به امامان چنان با غیرت بار بیاوریم که کسی جرات توهین به امامان و مقدساتشان را پیدا نکند.

از خود این سوال را بپرسیم که برای شناساندن دهمین امام فرزندم به او چه کارهایی کرده ام؟آیا تا به حال نام زیبای امام هادی ،حضرت علی النقی را برای او بر زبان جاری کرده ام یا داستانی از زندگی او برای فرزندم تعریف کرده ام؟!

1. لِمَنْ رَسَخَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فِی قَلْبِهِ لِیَكُونَ الْإِیمَانُ أَثْبَتَ فِی قَلْبِهِ مِنْ جَبَلِ أُحُدٍ فِی مَكَانِهِ وَ مَنْ لَمْ تَصِرْ مَوَدَّتُنَا فِی قَلْبِهِ انْمَاثَ الْإِیمَانُ فِی قَلْبِهِ كَانْمِیَاثِ الْمِلْحِ فِی الْمَاء

(كتاب سلیم بن قیس الهلالی، حدیث اربع ،ص: 831).

2.  «عن ابی عبد اللَّه علیه السّلام قال: بادروا أولادكم بالحدیث قبل أن یسبقكم إلیهم المرجئة.

الكافی 6/ 47».

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

قصه گویی یا آموزش اخلاق؟

فرزندانی نماز خوان بدون امر و نهی

مرزبندی های منطقی در تربیت

تربیت كودک بردبار و مقاوم

چهل عصاره تربیتی

محبت، واجب تر از نان شب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.