تبیان، دستیار زندگی
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی جدید ورود لوازم‌التحریر خارجی به مدارس ممنوع می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراج مهمان‌های غربی از مدارس


به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی جدید ورود لوازم‌التحریر خارجی به مدارس ممنوع می‌شود.

لوازم تحریر

بوی چرم و مشمای نو، نرمی پاك‌كن‌های سفید و تراش‌های براق، مدادهای صف كشیده و هم‌قد در داخل جعبه، دفترچه‌های رنگی و كاغذهای تانشده و... هنوز با گذشت سال‌ها آدم را به وجد می‌آورد. همه این لوازم از تجربه مشتركی سخن می‌گوید، كسی نیست كه شوق خرید كیف و كتاب نو را تجربه نكرده باشد.

این لوازم یعنی گذشته، یعنی خاطره، یعنی انرژی، یعنی كودكی، منتها آن روزها دل من و تو شاید با یك دفترچه 40 برگ كاهی و چند مداد سیاه و قرمز و یك جامدادی پارچه‌ای هم شاد می‌شد. در آن روز نه از هری پاتر و باربی خبری بود و نه از جامدادی‌هایی به شكل PC و خودكارهای چند هزار تومانی، اما بسیاری از دانش‌آموزان امروز به كمتر از دفترچه‌های 200 برگ سیمی، مداد اتود، مداد رنگی 24 تایی ژاپنی و جامدادی‌های خارجی رضایت نمی‌دهند.

تفاوت اینجاست كه پدر من و تو هفته آخر شهریور هر  سال، با چند اسكناس درشت چند تا بچه خانوار را نونوار می‌كرد، ولی حالا درآمد پدر و مادر امروز برای تامین نیاز یك فرزند به سختی كفایت می‌كند.امروزه رشد مارپیچی قیمت‌ها و نبود نظارت بر رفتار فروشندگان، والدین را برای شكل دادن به خاطرات شیرین روزهای مدرسه فرزندانشان با دشواری روبه‌رو كرده است.

ارتباط هر روز دانش‌آموزانی كه در سن جامعه‌‌پذیری قرار دارند با لوازم‌التحریر، از این وسایل ابزارهای باظرفیتی ساخته كه می‌تواند بر الگوی مورد پذیرش فرهنگی از سوی دانش‌آموزان موثر باشد؛ در حالی كه در كشور ما هنوز ارزش فرهنگی این لوازم درك نشده و جنبه سخت‌افزاری آن بیشتر مورد توجه بوده

یكی از والدین كه برای دو فرزندش، لوازم‌التحریر تهیه می كند، می‌گوید: با این كه هر سال دفتر و مداد و خودكار بچه‌ها را از این گونه نمایشگاه‌های پائیزه می‌خرم، اما باز هم ناچارم بخش عمده‌ای از لوازم را از مغازه‌های لوكس خریداری كنم، چون معمولا لوازم ایرانی درجه 2 هستند و بچه‌ها به آن رضایت نمی‌دهند. این دفترها نه جلد خوبی دارند و نه كیفیت ورقشان خوب است.

بسیاری از این لوازم به لحاظ شكل و رنگ طوری طراحی شده‌اند كه سلیقه دانش‌آموزان به سمت آنها هدایت می‌شود.

در حالی كه محصولات دولتی با وجود قیمت پایین‌تر به لحاظ جذابیت ظاهری با این سلیقه فاصله دارد.

هنوز خانواد‌ه‌ها برای خرید این كالا به شكل و ظاهر اكتفا می‌كنند و معیار دقیقی برای تعیین میزان كیفیت لوازم‌التحریر وجود ندارد. شنیده می‌شود كه وفور كالا و نوشت‌افزارهای چینی،‌ كره‌ای و تایوانی بیشترین خریدار را در بازار لوازم‌التحریر ایران دارد و بسیاری از اسكناس‌ها را به سمت خود جذب می‌كند؛ در حالی كه آنچه از آن به نام لوازم‌التحریر فانتزی یاد می‌شود نیز به لحاظ كیفیت در سطح بالایی نیست.

لوازم تحریر

ارتباط هر روز دانش‌آموزانی كه در سن جامعه‌‌پذیری قرار دارند با لوازم‌التحریر، از این وسایل ابزارهای باظرفیتی ساخته كه می‌تواند بر الگوی مورد پذیرش فرهنگی از سوی دانش‌آموزان موثر باشد؛ در حالی كه در كشور ما هنوز ارزش فرهنگی این لوازم درك نشده و جنبه سخت‌افزاری آن بیشتر مورد توجه بوده، كشورهایی مانند چین، ژاپن و حتی كشورهای پیشرفته غرب به انتشار الگوهای فرهنگی خود به مدد همین لوازم پرداخته‌اند.

نقش بستن انواع شخصیت‌های غیربومی و كارتونی در ذهن و سپس لوازم‌التحریر كودكان ایرانی، نشانه موفقیت برنامه‌های فرهنگی این كشورهاست؛ نكته‌ای كه از طرف مسوولان آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های فرهنگی مغفول مانده است.

راستی چرا پروژه دارا و سارا حتی در حیطه نوشت‌افزار ایرانی با موفقیت روبه‌رو نبوده و كودكان و نوجوانان ایرانی همچنان گارفیلد، هری‌پاتر و باربی را به آنها ترجیح می‌دهند؟

سوال بی پاسخ چند ساله، بالاخره در سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، پاسخ داده شد!!!!!!!!!!

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌و‌پرورش از ممنوعیت ورود لواز‌م‌التحریر غیر ایرانی و غیراسلامی به مدارس از مهر 91 خبر داد و گفت: تولیدکنندگان لوازم‌التحریر باید توجه داشته باشند مصرف‌کننده آنها دانش‌آموزان هستند و لوازمی را تولید و توزیع‌ کنند که با فرهنگ و تمدن غنی ایرانی اسلامی همخوانی داشته باشد.

فاطمه قربان اظهار كرد: یکی از برنامه‌های تحول بنیادین و ماموریت‌های آموزش و پرورش در اجرای این بند از سند تحول، ترویج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و ارتقاء آن در بین دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های انسانی جامعه آینده است لذا از همان ابتدا در مدارس دانش‌آموزان باید با این فرهنگ غنی آشنا بشوند.

وی افزود: زمانی فرهنگ بومی ایرانی و اسلامی تعالی پیدا می‌کند که این امر با مشارکت همگانی به ویژه مشارکت خانواده و مدرسه در راستای اهداف تحول همراه باشد.

آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و همچنین جلوگیری از ورود فرهنگ و شخصیت‌های انیمیشنی غربی به داخل مدارس از سال تحصیلی جدید ورود هرگونه لوازم‌التحریر اعم از کتاب، دفتر، کیف، مداد و سایر لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان که منقش به طرح‌ها و آرم‌های غیرایرانی و غیراسلامی باشد جلوگیری می‌کند

قربان ادامه داد: هرساله با شروع سال تحصیلی خانواده‌ها و دانش‌آموزان به دنبال تهیه لوازم‌التحریر مورد نیاز هستند لذا باید تولیدکنندگان برنامه‌هایی را در تهیه و تولید طرح‌ها و الگوهای خود قرار دهند که متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی باشد و خانواده‌ها نیز موظفند با آگاه‌سازی فرزندان خود را به استفاده از لوازم‌التحریری که نقوش آن متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است متقاعد کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در ایران 1404 دانش‌آموز ایرانی باید الگوی شایسته‌ منطقه و بلکه جهان باشد بنابراین نه تنها در بحث محتوا و ساختار نظام آموزشی به دنبال ارائه الگوی داخلی و اجرای آن هستیم بلکه در مورد آموزش فرهنگی دانش‌آموزان نیز به دنبال ارائه الگوهای مناسب از سرمایه‌های عظیم کشور هستیم.

قربان در ادامه خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و همچنین جلوگیری از ورود فرهنگ و شخصیت‌های انیمیشنی غربی به داخل مدارس از سال تحصیلی جدید ورود هرگونه لوازم‌التحریر اعم از کتاب، دفتر، کیف، مداد و سایر لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان که منقش به طرح‌ها و آرم‌های غیرایرانی و غیراسلامی باشد جلوگیری می‌کند. لذا خانواده‌ها باید در تهیه لوازم فرزندان خود دقت لازم را به کار بگیرند.

لوازم تحریر

وی همچنین از رسانه‌ها خواست تا با اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق در زمینه ارائه الگوهای ایرانی ـ اسلامی به تولیدکنندگان و دانش‌آموزان و خانواده‌ها همچون سایر برنامه‌های آموزش و پرورش همراه دستگاه تعلیم وتربیت باشند تا گام دیگری برای تحقق سند تحول برداشته شود.

قربان با بیان اینکه ایران دارای هویت‌های غنی و تاریخ کهن برگرفته از تمدن ریشه‌دار و تمدن اسلامی است، لذا می‌تواند با جایگزینی مناسب از شخصیت‌های اساطیری گذشته الگوهای مناسبی را به دانش‌آموزان ارائه کند، اظهار کرد: ترویج وارائه فرهنگ ایثار و شهادت به دانش‌آموزان می‌تواند در قالب طرح‌های جذاب و متنوع در دفتر و قلم دانش‌آموزان حک شود که نه تنها یادآور حماسه فرزندان این آب و خاک است بلکه الگویی سالم، اسلامی و ایرانی است که مایه افتخار بوده و می‌تواند جایگزین مناسب برای تبلیغات رنگارنگ فرهنگ غرب در بین نسل آینده کشور شود.قربان عنوان کرد: بخش‌نامه مربوط به ممنوعیت ورود لوازم التحریر غیر ایرانی به مدارس بزودی به تمامی استانها و به تبع آن به مدارس سراسر کشور ابلاغ می‌شود. پیش از این موضوع تسخیر بازار از سوی واردکنندگان لوازم‌التحریر خارجی بار‌ها در رسانه‌ها از جمله روزنامه همشهری مطرح شده ولی هیچ مسئولی در این باره پاسخگو نبوده است، به جرات می‌توان گفت که اکنون بیش از 90 درصد لوازم‌التحریر مصرفی دانش‌آموزان ایرانی محصول کشور چین است.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ایسنا/همشهری آنلاین/نورپورتال همراه با تغییرات و اضافات