تبیان، دستیار زندگی
اگر می‌خواهید برنامه غذایی‌تان مورد تایید متخصصان تغذیه باشد باید حتماً سالاد نیز در رژیم غذایی روزانه‌تان وجود داشته باشد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به سالاد سلام کن


اگر می‌خواهید برنامه غذایی‌تان مورد تایید متخصصان تغذیه باشد باید حتماً سالاد نیز در رژیم غذایی روزانه‌تان وجود داشته باشد ...

سالاد

البته نه هر نوع سالادی. جالب است بدانید که کلمه سالاد (salade) فرانسوی و از ریشه لاتین کلمه (salata) به معنی شور و نمک اندود شده است.

در میان ایرانی‌ها، ترکیب چند سبزی خام خرد و طعم‌دارشده با انواع چاشنی‌ها سالاد نامیده می‌شود که یا قبل از غذا، یا بعد از غذا یا به جای غذا میل می‌شود.

گفتیم که خوردن هر نوع سالادی را به شما توصیه نمی‌کنیم، می‌پرسید چرا؟ بهتر است که این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

4 دلیل برای سالاد خوردن

1. دریافت فیبر مورد نیاز: خوردن سالاد راهی برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن است زیرا از مواد غذایی‌ای تشکیل شده که از منابع عالی فیبر هستند. فراموش نکنید که رژیم غذایی سرشار از فیبر، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

2. بهره‌مندی از خواص انواع میوه‌ها و سبزی‌ها: تهیه سالاد با انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه، روشی برای مصرف هر چه بیشتر انواع مختلف این گروه‌های غذایی و برخورداری از ارزش تغذیه‌ای تمام آن‌هاست.

3. دریافت کالری کمتر و داشتن حس سیری بیشتر: نتایج مطالعه‌ها نشان داده‌اند با خوردن 3 لیوان سالاد که تقریباً 100 کیلوکالری انرژی دارد، انرژی دریافتی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای (معادل 55 کیلوکالری در هر وعده) کاهش می‌یابد و به این ترتیب فرد احساس سیری می‌کند و می‌تواند در پیروی از رژیم کاهش وزنش موفق عمل کند.

4. دریافت چربی‌های مفید: با افزودن کمی روغن زیتون، آووکادو یا چند عدد مغز خام می‌توان به راحتی اسیدهای چرب مفید و ضروری را دریافت کرد که این کار با خوردن سالاد به آسانی امکان‌پذیر خواهد بود.

به اندازه مصرف روزانه سالاد تهیه کنید، یادتان باشد که سبزی‌های خردشده با ماندن در یخچال به مرور زمان ارزش تغذیه‌ای خود را از دست خواهند داد

5 اشتباه رایج در تهیه سالاد

1. استفاده از برگ‌های جوان کاهو: خرد کردن چند برگ جوان اما زرد کاهو ارزش غذایی سالاد را چندان افزایش نخواهد داد زیرا هر چه کاهو سبزتر باشد، اسیدفولیک، مواد معدنی و ترکیب‌های مفید بیشتری خواهد داشت.

2. زیاده‌روی در مصرف نان‌های خشک یا فرآورده‌های گوشتی آماده: افزودن نان‌های برشته به سالاد کالری زیادی به آن می‌افزاید زیرا هر نصف لیوان نان برشته، 100 کیلوکالری انرژی دارد. فرآورده‌های گوشتی نیز مملو از چربی و افزودنی‌های مختلف هستند که دریافت هر روزه‌شان توصیه نمی‌شود. می‌توان به جای آن‌ها یک تا 2 قاشق غذاخوری مغز گردوی خردشده به سالاد افزود تا امگا 3 فراوانی به بدن برسد.

3. زیاده‌روی در افزودن پنیر: اغلب پنیرهایی که به سالاد اضافه می‌شوند، مملو از چربی هستند بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن‌ها علاوه بر پروتئین و کلسیم، انرژی سالاد را اضافه خواهد کرد.

4. افزودن تکه‌های سرخ‌شده انواع گوشت: بسیاری از افراد عادت دارند در سالادشان تکه‌های سینه مرغ سرخ‌شده بریزند، این کار به دلیل کالری فراوانی که مرغ سرخ‌شده دارد باعث دریافت مازاد بر نیاز انرژی خواهد شد، پس بهتر است گوشت به اندازه و به صورت آب پز شده در سالاد ریخته شود.

5. پوشاندن سالاد با سس: اغلب سس‌ها مملو از چربی هستند و غوطه‌ور کردن سالاد در سس، ارزش غذایی آن را به شدت کاهش خواهد داد به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم سالادتان را با آب‌لیمو، نارنج یا حتی سرکه بالزامیک مزه دار کنید.

سالاد

4 نکته تکمیلی

1. از انواع سبزی‌های رنگارنگ و تازه فصل برای تهیه سالادتان استفاده کنید. مثلاً، چند حلقه پیاز قرمز، هویج رنده شده، چند حلقه فلفل دلمه‌ای رنگی، تکه‌های خردشده گوجه‌فرنگی و قارچ ظاهر زیبایی به سالادتان خواهد داد.

2. به اندازه مصرف روزانه سالاد تهیه کنید، یادتان باشد که سبزی‌های خردشده با ماندن در یخچال به مرور زمان ارزش تغذیه‌ای خود را از دست خواهند داد.

3. برای طعم‌دار کردن سالاد می‌توان از سبزی‌های برگ سبز معطر مانند ریحان، نعناع و شاهی نیز استفاده کرد.

4. فراموش نکنید افزودن مواد غذایی‌ای مانند خلال بادام، کنجد، پنیر پارمیزان، تکه‌های زیتون چه سبز چه سیاه که همگی مقادیری کالری دارند، به راحتی می‌تواند کالری سالاد را 2 تا 3 برابر افزایش دهد پس اگر از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی می‌کنید، بهتر است یا این مواد غذایی را در سالادتان نریزید یا مقدار آن‌ها را محدود کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران

مطالب مرتبط:

سالاد هم می تواند چاق کند!

پیش از غذا سوپ و سالاد بخورید 

ترفندهایی برای مصرف بیشتر سبزیجات

سبزی خوردن؛ پای ثابت سفره‌های ایرانی

چگونه سبزی را بشوییم؟

چه بخوریم تا سالم بمانیم(2)

چند دستور برای پخت سبزی‌ها

مردان، میوه و سبزی بیشتری نیاز دارند

سبزی‌های تضمین کننده‌ی سلامتی

رابطه سبزی و دیابت در خانم‌ها

میوه و سبزی ارگانیک بخرید

فواید سلامتی سبزیجات برگ سبز

میوه و سبزی؛ تازه یا کنسرو شده و یا فریز شده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.