تبیان، دستیار زندگی
پزشکان می گویند برخی افراد تحت تاثیر تبلیغات ماهواره، داروهایی را مصرف می کنند که به سلامت روان و جسم آن ها صدمات جبران ناپذیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروهایی که به جای شفا، بلا می‌آورند!


پزشکان می گویند برخی افراد تحت تاثیر تبلیغات ماهواره، داروهایی را مصرف می کنند که به سلامت روان و جسم آن ها صدمات جبران ناپذیر می زند. میزان تاثیرگذاری تبلیغات ماهواره ای به حدی است که برخی از مخاطبان آن، برای درمان ناچارند به روانپزشک مراجعه کنند.


داروهای تبلیغاتی

این روزها اگر گذرتان به مطب پزشکان پوست و مو بیفتد، ممکن است در بین بیماران چشم‌تان به افرادی بیفتد که فریب تبلیغات ماهواره ای را خورده‌اند و با مصرف انواع کرم‌ها و داروهای تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای، به جای زیبا شدن با عوارض شدید و گاهی جبران‌ناپذیر پوستی مواجه شده‌اند.

طبق گفته ی متخصصین پوست و زیبایی، تمامی این داروها از راه‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و به هیچ عنوان در تولید آن ها از مواد مورد ادعا استفاده نمی‌شود.

کسانی که به عنوان پخش کننده این داروها فعالیت می‌کنند، به هیچ عنوان آدرس معینی ندارند و داروی مورد درخواست مشتری را توسط پیک‌های موتوری ارسال می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود افراد بدون اینکه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، به پخش داروهایی که حتی در بعضی مواقع، خطرات و لطمات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارند، بپردازند.

لاغری شیشه‌ای

از بحث کرم‌ها و داروهایی که سلامت پوست را به خطرمی اندازند که بگذریم، یکی دیگر از اقلام پرطرفدار اینگونه داروها، داروهای افزایش یا کاهش وزن‌اند. داروهایی که به گفته بسیاری از متخصصان، در آن ها از مخدرهایی مانند شیشه استفاده شده است.

داروهای کاهش وزن، اگرچه در ابتدا به سرعت، مصرف کننده را به وزن ایده آل می‌رسانند، اما پس از مدتی بدن به آن‌ها عادت می‌کند و وزن دوباره به سرعت بالا می‌رود.

زمانی که فرد دوباره به وزن سابق خود برمی گردد، دچار نوعی حالت افسردگی می‌شود که او را نسبت به ظاهرش حساس و حتی بدبین می‌کند.

مواد به کار رفته در این داروهای لاغری، از انواع مخدر‌ها به خصوص شیشه و هم خانواده‌هایش است. آن هم به خاطر خاصیت کم کردن اشتها که زیاد هم دوام ندارد

شلیک به مخاطبان

اما چرا برخی افراد آنقدر ناآگاهانه با مسئله تبلیغات دارویی در ماهواره برخورد می‌کنند و با اعتماد نابجای خود سلامت شان را به خطر می‌اندازند؟

به نظر یک پژوهشگر حوزه ارتباطات، اگر رسانه‌های داخلی بتوانند برنامه‌هایی در جهت بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای مخاطبان تولید و پخش کنند، تا حد زیادی می‌توان از پذیرش اینگونه تبلیغات در جامعه جلوگیری کرد.

هنگامی که مخاطب در سطح قابل قبولی، به شیوه‌های اغواکننده تبلیغ کنندگان آگاهی پیدا کند، در واقع نوعی مصونیت در او ایجاد می‌شود که باعث عدم اعتماد راحت در فرد می‌شود.

اغلب مخاطبان برنامه‌های ماهواره‌ای که به سادگی جذب تبلیغات گوناگون می‌شوند، در واقع اهداف بی‌دفاع و قابل دستیابی‌‌ای هستند که اگر این مصونیت در آن ها ایجاد شده بود، دچار عواقب بعدی و زیان‌های مالی و جانی نمی‌شدند.

داروهای ماهواره ای شما را مجنون می کنند! 

پزشکان می گویند برخی افراد تحت تاثیر تبلیغات ماهواره، داروهایی را مصرف می کنند که به سلامت روان و جسم آن ها صدمات جبران ناپذیر می زند.

میزان تاثیرگذاری تبلیغات ماهواره ای به حدی است که برخی از مخاطبان آن، برای درمان ناچارند به روانپزشک مراجعه کنند.

برخی افراد با مشاهده تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای، نگران سلامت خود می‌شوند و با مراجعه به پزشکان می‌خواهند تحت درمان قرار گیرند و در بعضی افراد که از این داروها استفاده کرده اند  و دچار مشکل شده‌اند، شدت آسیب‌ها به حدی است که برای درمان به متخصصان روان‌پزشکی معرفی می‌شوند.

به همین دلیل علت مراجعه بسیاری از بیماران در گروه سنی جوانان به مراکز درمانی، استفاده از دارو‌ها و وسایلی است که برای کاهش وزن، درمان اعتیاد و رفع مشکلات جنسی، این روز‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود.

تبلیغات این دارو‌ها و وسایل در شبکه‌های ماهواره‌ای، مسموم و بسیار خطرناک است و امکان درمان افرادی که خودسرانه از این دارو‌ها و وسایل استفاده کرده و دچار مشکلاتی شده‌اند، در برخی موارد دشوار یا غیر ممکن است

گفته می شود بیماری هایی مانند نارسایی‌های قلبی‌عروقی، چشمی و اختلالات روانی از عوارض مصرف خودسرانه داروهای تبلیغ شده در ماهواره هستند.

پزشکان می گویند بسیاری از این بیمارانی که تحت تاثیر تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای به مصرف این دارو‌ها گرایش می‌یابند، هیچگونه مشکلی ندارند و در شرایط طبیعی به سر می‌برند.

با این وجود، افزایش میزان فروش داروهایی که در ماهواره تبلیغ می شوند و عموما در چهار حوزه کاهش یا افزایش وزن، درمان بیماری های جنسی و درمان اعتیاد و جوان سازی  متمرکز شده اند، نشان می دهد میزان استقبال مردم از این داروها، هر روز زیادتر می شود.

این در حالی است که وزارت بهداشت و درمان، مطابق قانون باید هر دارویی را که وارد چرخه توزیع داروخانه ها می شود، استانداردگذاری کرده و به آن پروانه توزیع بدهد.

ولی داروهای غیر قانونی فعلی که در ماهواره ها تبلیغ می شود، دارای استانداردهای لازم و پروانه وزارت بهداشت نیستند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

تهران امروز

خبرآنلاین

مطالب مرتبط:

لاغری در 10 دقیقه

داروهای لاغری غیر مجاز

هشدار به چاق ها درباره قرص و کپسول افکتور (Effector)

کِرِم حلزون قابل اعتماد نیست

آدامس ‌های مُخدر در مدارس

داروی هوش اعتیادآور است

هشدار FDA در مورد TRIAC

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.