تبیان، دستیار زندگی
عصبانیت از جمله احساساتی است که از نظر اکثر افراد «قابل قبول» است؛ اما این به آن معنا نیست که زمانی که فرد دیگری در مقابل آن‌ها از خود عصبانیت نشان می‌دهد، آن‌ها برخورد مناسبی را در برابر او از خود نشان دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای خشم، سرعت‌گیر بزنید!


عصبانیت از جمله احساساتی است که از نظر اکثر افراد «قابل قبول» است؛ اما این به آن معنا نیست که زمانی که فرد دیگری در مقابل آن‌ها از خود عصبانیت نشان می‌دهد، آن‌ها برخورد مناسبی را در برابر او از خود نشان دهند.


خشم

اغلب افراد در کنترل خشم و احساسات منفی خود با مشکل مواجه هستند. از آنجایی که عصبانیت یک احساس منفی قوی بوده و باعث ایجاد ناراحتی در افراد می‌شود، معمولاً این‌طور گفته می‌شود که ایجاد آن هم درست نیست. نتیجه این حالت این است که هیچ‌کس یاد نمی‌گیرد که چگونه به درستی می‌تواند خشم خود را کنترل و مدیریت کند. گاهی اوقات زمانی که افراد عصبانی می‌شوند حتی نمی‌توانند متوجه شوند که عصبانی هستند. برخی دیگر هم آنقدر عصبانیت خود را پنهان می‌کنند، تا سرانجام یک مرتبه از طریق لغات و کارهای اهانت‌آمیز آن را بروز می‌دهند.

تحقیقات، گویای این مطلب هستند که توانایی تشخیص و نام‌گذاری صحیح احساسات و صحبت کردن رک و پوست‌کنده در مورد آن‌ها تا زمانی که آن احساس به طور کامل درک شود، سبب می‌شود که احساسات منفی به خودی خود از هم پاشیده شوند و پیرو آن مطلب، برانگیختگی روانی نیز تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. گاهی اوقات در میان گذاشتن این مطلب که چرا ناراحت هستیم، در ما آرامش ایجاد می‌کند، به ویژه اگر دلیل ناراحتی خود را به فرد مقابل بگوییم.

روان‌شناسان بر این باورند که احساس آرامشی که در یک چنین شرایطی به ما دست می‌دهد، به دلیل تخلیه شدن نیست بلکه به این خاطر است که احساسات خود را شناسایی کردیم، آن‌ها را مخاطب قرار داده و برای یافتن راه‌حل روی آن‌ها کار کرده‌ایم.

این امر نکات مثبتی را که عصبانیت می‌تواند در بر داشته باشد، به وضوح برای ما روشن می‌کند. همین مسئله، خود می‌تواند به عنوان نوعی مشوق قوی برای تغییر نگرش‌های منفی ما به حساب آید. این امر ما را تشویق می‌کند که در مورد چیزهایی که ما را اذیت می‌کنند راحت‌تر بتوانیم صحبت کنیم. اما موفقیت اصلی زمانی حاصل خواهد شد که بدانیم چگونه می‌توان این کار را به شیوه صحیح انجام داد، چرا که خشونت ممکن است سبب شود که ما عکس‌العمل بیش از اندازه تندی از خود نشان دهیم. بنابراین اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، این است که گنجایش فردی خود را افزایش دهید تا هر مسئله کوچک و جزیی نتواند شما را ناراحت کند و سپس به سمت یافتن راهی سازنده قدم بردارید.

اولین و مهم‌ترین کاری که باید برای پیشگیری از عصبانیت انجام دهید، این است که گنجایش فردی خود را افزایش دهید تا هر مسئله کوچک و جزیی نتواند شما را ناراحت کند.

نفس عمیق بکشید

زمانی که عصبانی می‌شوید، بدن شما منقبض می‌شود. نفس عمیق به شما کمک می‌کند تا استرس از شما دور شده و فشار کمتری روی بدن وارد شده و احساس بهتری پیدا کنید.

فضا را تغییر دهید

یکی از بهترین شیوه‌هایی که به واسطه آن می‌توانید خشم خود را از میان بردارید، این است که برای مدت پنج دقیقه در هوای آزاد راه بروید. در ترافیک گیر کرده‌اید؟ پس در ذهن خود این کار را انجام دهید، صدای ضبط را زیاد کرده و آهنگ را با صدای بلند بخوانید.

خشم

دلیل عصبانیت خود را پیدا کنید

در مورد افراد، موقعیت‌ها و حوادثی که سبب ایجاد ناراحتی در شما می‌شوند، فکر و آن‌ها را ردیابی کنید. عصبانیت معمولاً سبب ایجاد ترس‌های عمقی در وجود افراد می‌شود.

در زمانی که احساس می‌کنید به اوج عصبانیت نزدیک شده‌اید، از خودتان بپرسید چه ترسی در وجودتان نهفته است که سبب می‌شود احساساتتان تحریک شود.

احساسات خود را ابراز کنید

ابتدا فکر کنید و از لغات و حرکاتی استفاده کنید که روی آن‌ها فکر کرده‌اید. با حالت غیر تدافعی طرف مقابل را مطلع كنید که عصبانی هستید، شرایط خود را به طور کامل به او توضیح دهید و نهایتاً خیلی رک و راست به او بگویید که چه چیز شما را عصبانی می‌کند.

محتاط باشید

شرایطی وجود دارند که بروز عصبانیت در آن‌ها، ممکن است سبب ایجاد خطر شود. یکی از این موارد داشتن شریکی حسود و بد زبان است. به جای اینکه حرف‌های خود را با او در میان بگذارید با یکی از دوستانتان در مورد اوضاع عصبانیت خود صحبت کنید. ممکن است دوست شما راه‌حل‌های نابی را به شما پیشنهاد کند که تاکنون به ذهنتان هم نرسیده باشد.

جمله‌های مثبت به کار ببرید

می‌توانید چند جمله مثبت را حفظ کنید تا هر زمانی که عصبانی شدید، آن‌ها را به خودتان بگویید تا عصبانیت شما فروکش کند. این کار به شما یادآوری می‌کند که خودتان حق انتخاب دارید و می‌توانید واکنش‌هایتان را آگاهانه انتخاب کنید.

منبع: سلامت نیوز


باشگاه کاربران تبیان ارسالی از: iran2264