تبیان، دستیار زندگی
یکی از زیباترین و در عین حال شگفت انگیز ترین آفریده های خداوند طاووس است که زندگی اش درسی بزرگ برای خداشناسی و از عجایب است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگین کمانی زیبا به نام طاووس


میان انسان ها، زن دلربایی و جلوه گری و خودنمایی می کند و به زیبایی اندام و لباس خویش می بالد؛ در صورتی که میان طاووس ها بر خلاف این است؛ یعنی طاووس نر اندام زیبا و پرهای بسیار جالبی دارد و طاووس ماده اغلب کوچک اندام و دارای پرهای ساده ای است .
طاووس

«وَ مِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّلْعَالِمِینَ»؛ « و از آیات او آفرینش آسمان ها و زمین، و تفاوت زبان ها و رنگ های شماست؛ در این نشانه ‏هایی است برای عالمان».(1)

خلقت پرندگان و به خصوص طاووس به عنوان شاهکاری از خلقت الهی، هر انسانی را وامی دارد تا اندیشمندانه به قدرت و علم بیکران الهی بیندیشد و او را بهتر بشناسد: « ما لَکُمْ لا تَرْجُونَ لِلّهِ وَقارًا»؛«چرا شما برای خدا عظمت قائل نیستید؟!»(2)

یکی از زیباترین و در عین حال شگفت انگیزترین آفریده های خداوند طاووس است که زندگی اش درسی بزرگ برای خداشناسی و از عجایب است. میان انسان ها، زن دلربایی و جلوه گری و خودنمایی می کند و به زیبایی اندام و لباس خویش می بالد؛ در صورتی که میان طاووس ها بر خلاف این است؛ یعنی طاووس نر اندام زیبا و پرهای بسیار جالبی دارد و طاووس ماده اغلب کوچک اندام و دارای پرهای ساده ای است؛ به همین سبب جلوه گری و ناز فروشی میان طاووس ها، کار طاووس نر است. در بین طاووس ها نیز طاووس های نر با دیگر طاووس ها رقابت می کنند و در برابر آن ها بال و پر می گشایند و با زیبایی رنگ خویش دل رقیب را می سوزانند.

طاووس ها اغلب به صورت انفرادی زندگی می کنند و معمولاً 20 تا30 طاووس، گروهی را تشکیل می دهند و یک طاووس نر بدون ماده، بر آن ها فرمانروایی می کند. طاووس نر در بهار و تابستان و پائیز دارای پر و بال قشنگی است، ولی در زمستان پرهای جالب دمش شروع به ریختن می کند و در پایان این فصل باز پرهای تازه و خوشرنگ در می آورد و در این هنگام است که طاووس نر شروع به جلوه گری و نمایش پرهای خوش رنگ خویش می کند.

هر طاووس ماده معمولاً 4 تخم می‌گذارد که مادر مهربان و فداکار، یک ماه آنها را زیر بال و پرش می‌گیرد و پس از آن، طاووس‌های کوچولو به وجود می‌آیند، اما یکی دیگر از شگفتی های زندگی طاووس ها آن است که طاووس نر بسیار حسود و در عشق خود، خودخواه است؛ زیرا میل ندارد حتی طاووس ماده به فرزند خود علاقه داشته باشد و می خواهد به هیچ کس و هیچ چیز جز او محبت نکند، به همین دلیل اگر موفق شود تخم های طاووس ماده را در هم می شکند تا دارای فرزند نشود و طاووس های کوچولو نتوانند دل مادرشان را به طرف خویش جلب نمایند. طاووس می تواند تا 30 سال عمر کند.(3)

اگر رنگ‏ های پرهای طاووس را به روییدنی ‏های زمین تشبیه کنی، خواهی گفت: دسته گلی است که از شکوفه ‏های رنگارنگ گل‏ های بهاری فراهم آمده است، و اگر آن را با پارچه ‏های پوشیدنی همانند سازی؛ پس چون پارچه ‏های زیبای پر نقش و نگار یا پرده ‏های رنگارنگ یمن است و اگر آن را با زیورآلات مقایسه کنی، چون نگین ‏های رنگارنگی است که در نواری از نقره با جواهرات زینت شده است

طاووس، از زیباترین پرندگان است که هر بیننده‏ای را در نگاه نخست، متوجه رنگ‏آمیزی شگفت‏ انگیز پرهای خود می ‏سازد. امام علی علیه ‏السلام به تشریح عظمت آفرینش طاووس پرداخته و می ‏فرماید: «از شگفت ‏انگیزترین پرندگان در آفرینش، طاووس است که خداوند آن را در استوارترین شکل موزون بیافرید و رنگ‏های پر و بالش را به نیکوترین رنگ‏ ها بیاراست؛ با بال ‏های زیبا که پرهای آن به روی یکدیگر انباشته شده و دُم کشیده ‏اش که چون به سوی ماده پیش می ‏رود، آن را چونان چتری گشوده و بر سر خود سایبان می ‏سازد، گویا بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است ... اگر رنگ‏ های پرهای طاووس را به روییدنی ‏های زمین تشبیه کنی، خواهی گفت: دسته گلی است که از شکوفه ‏های رنگارنگ گل‏ های بهاری فراهم آمده است، و اگر آن را با پارچه ‏های پوشیدنی همانند سازی؛ پس چون پارچه ‏های زیبای پر نقش و نگار یا پرده ‏های رنگارنگ یمن است و اگر آن را با زیورآلات مقایسه کنی، چون نگین ‏های رنگارنگی است که در نواری از نقره با جواهرات زینت شده است».(4)

یکی از شگفتی های طاووس ریزش و رویش پرهایش است؛ همانند درختان که در فصل پاییز و زمستان برگ و بار خود را از دست می دهند و در آغاز فصل رویش ـ بهار ـ دوباره با شکوفه هایی زیبا به برگ و بار می نشینند. امام علی علیه السلام در سخنانی به بیان ریزش و رویش پرهای طاووس پرداخته و می ‏فرماید: «طاووس، چونان شکوفه ‏های پراکنده ‏ای است که باران بهار و گرمای آفتاب را در پرورش آن نقش چندانی نیست و شگفت آور آنکه هر از چند گاهی، از پوشش پرهای زیبا بیرون می ‏آید و تنْ عریان می‏ کند.

طاووس ها اغلب به صورت انفرادی زندگی می کنند و معمولاً 20 تا30 طاووس، گروهی را تشکیل می دهند و یک طاووس نر بدون ماده، بر آن ها فرمانروایی می کند. طاووس نر در بهار و تابستان و پائیز دارای پر و بال قشنگی است

پرهای او پیاپی فرو می‏ ریزد و از نو می ‏روید. پرهای طاووس، چونان برگ خزان رسیده می ‏ریزد و دوباره رشد می‏ کند و به هم می ‏پیوندد، تا دیگر بار شکل و رنگ زیبای گذشته خود را بازیابد، بی ‏آنکه میان پرهای نو و ریخته شده، تفاوتی وجود داشته باشد یا رنگی جا به جا بروید. اگر در تماشای یکی از پرهای طاووس دقت کنی، لحظه ‏ای به سرخی گل و لحظه ‏ای دیگر به سبزی زَبَرجَد و گاه به زردی زر ناب جلوه می ‏کند. راستی! هوش‏ های ژرف ‏اندیش و عقل ‏های پرتلاش، چگونه این همه از حقایق موجود در پدیده ‏ها را می ‏تواند درک کند و چگونه گفتار توصیفگران، به نظم کشیدن این همه زیبایی را بیان تواند کرد؟».(5)

هر عضو طاووس، در بردارنده شگفتی ‏های بسیار است. امام علی علیه ‏السلام در سخنانی درباره گردن طاووس می ‏فرماید: «بر فراز گردن طاووس، به جای یال، کاکلی سبز رنگ و پر نقش و نگار روییده و برآمدگی گردنش چونان آفتابه ‏ای نفیس و نگارین است. از گلوگاه تا روی شکمش، به زیبایی رنگ‏ آمیزی شده یا چون پارچه حریر براق یا آیینه ‏ای شفاف که پرده بر روی آن افکندند، درآمده است. در اطراف گردنش، گویا چادری سیاه افکنده که چون رنگ آن شاداب و بسیار می‌‏باشد، پنداری با رنگ سبز تندی در هم آمیخته که در کنار شکاف گوشش، جلوه خاصی دارد. کمتر رنگی می ‏توان یافت که طاووس از آن در اندامش نداشته باشد یا با شفافیت و صیقل فراوان و زرق و برق جامه ‏اش، آن را جلای برتری نداده باشد».(6)

و به راستی چه کسی جز خدای بزرگ و توانا می تواند موجودی با این همه ظرافت و زیبایی بیافریند؟... اینجاست که باید زبان به حمد و ستایش پروردگار گشود که فتبارک الله احسن الخالقین ....

پی نوشت ها :

1. روم:22

2. نوح:13

3. دائرة المعارف نو، ج 4، ص3088 ـ 3089

4. نهج البلاغه، خطبه 165

5. همان

6. همان

زهرا رضائیان

بخش نهج البلاغه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.