تبیان، دستیار زندگی
احمد یاسین شهید شیخ احمد یاسین، رهبربزرگ و روحانی ونیز بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در  سحرگاه روز دوشنبه، 22 مارس، پس از ادای نماز صبح هنگام خروج از مسجدی در شهر غزه هدف موشک های پرتاب شده از سوی هلی کوپتره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه شیخ احمد یاسین

شهید شیخ احمد یاسین، رهبربزرگ و روحانی ونیز بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در  سحرگاه روز دوشنبه، 22 مارس، پس از ادای نماز صبح هنگام خروج از مسجدی در شهر غزه هدف موشک های پرتاب شده از سوی هلی کوپترهای نظامی اسرائیلی قرار گرفت و به شهادت رسید .

شیخ یاسین در سپتامبر سال 2003در اثر یکی دیگر از حملات هوائی اسرائیل از ناحیه کتف بطور سطحی زخمی شد.

وی در سال 1938 در سرزمین فلسطین، که در آن زمان تحت اداره دولت بریتانیا قرار داشت، متولد شد و بی تردید تحقیر و فشار بر فلسطینیان و شکست های اعراب در مقابله با دولت جدیدالتاسیس اسرائیل در سال های بعد بر شکل گیری دیدگاه سیاسی وی تاثیری عمیق گذاشت.

وى در سال۱۹۳۶ میلادى در روستاى "الجوره " استان "المجدل " واقع در نزدیکی "عسقلان " به دنیا آمد.

روستاى وى مانند بسیارى از روستاها و شهرک هاى دیگر در سال۱۹۴۸ در اثرحملات نیروهاى یهودى (صهیونیستی ) ویران شد و او به نوار غزه منتقل شد و درآنجا دوره دبیرستان خود را به پایان رساند. وى برغم فلج بودن ، به منظور تحصیل در دانشگاه "عین شمس " راهی قاهره شدو یک سال را در آنجا سپرى کرد. شیخ احمد یاسین از سن ۱۲ سالگی پس از وارد آمدن ضربه به ستون فقراتش در حالی که در اردوگاه آوارگان فلسطینی شاطی ء در نوار غزه محل اقامت خود مشغول بازى فوتبال بود، از ناحیه ساق پا فلج شد.

از آن زمان به بعد شیخ یاسین از صندلی چرخ دار استفاده می کرد و هیچ کارى را بدون کمک دیگران نمی توانست انجام دهد. شیخ یاسین سه برادر داشت و سومین پسر خانواده به شمار می رفت

در این زمان بود که وی این اعتقاد را پذیرفت که فلسطین یک سرزمین اسلامی است که باید همواره تحت حاکمیت مسلمانان باقی بماند و اسرائیل این سرزمین را از صاحبان اصلی آن غصب کرده است.

او به دلیل نداشتن پول کافی مجبور شد تحصیل خود را نیمه تمام رها کند،اما پس از آن با اصولگراها در جماعت اخوان المسلمین آشنا شد. شیخ یاسین در دهه ۷۰ "مجمع اسلامی " را تاسیس کرد و خود رهبرى آن را برعهده گرفت . این سازمان به بسیج نظامی جوانان فلسطینی پرداخت . شیخ یاسین در آغاز دهه ۱۹۸۰ و در اوج انقلاب اسلامی ایران یک سازمان اصولگراى تندروتر به نام "مجدالمجاهدین " تاسیس کرد. وى در سال۱۹۸۴ بازداشت و به اتهام داشتن اسلحه و مواد منفجره به زندان محکوم شد.

او یک سال را در زندان سپرى کرد و در چارچوب روند مبادله زندانیان آزاد شد.

شیخ احمد به شاخه اخوان المسلمین در فلسطین پیوست اما تا سال 1987 و آغاز انتفاضه اول فلسطینیان از شهرت چندانی برخوردار نبود.

شیخ یاسین سپس به تشکیل جنبش مقاومت اسلامی (حماس ) پرداخت که در۱۴ دسامبر۱۹۸۷ در آغاز انتفاضه اول ۱۹۸۷( ۱۹۹۲ ) اعلام موجودیت کرد. اسراییل، شیخ یاسین را در ماه مه ۱۹۸۹ دستگیر و محاکمه کرد و او در اکتبر۱۹۹۱ به زندان مادام العمر محکوم شد.

شیخ یاسین در اکتبر۱۹۹۷ از زندان آزاد شد و پس از گذراندن هشت سال در زندان و با میانجیگرى شاه حسین پادشاه سابق اردن به این کشور تبعید شد.

شاه حسین حاضر شد در ازاى آزادى شیخ یاسین دو مزدور اسراییلی را که دراردن به اتهام سوءقصد به جان خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در بازداشت بسر می بردند، آزاد کند.

شیخ یاسین پس از سپرى کردن مدت کوتاهی در بیمارستان امان به غزه بازگشت . روابط وى در آن زمان با تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست یاسر عرفات تیره بود.

در ابتدا، مقامات اسرائیلی که بیشتر متوجه تهدید ناشی از اقدامات گروه های شناخته شده فلسطینی از جمله سازمان های چپگرا بودند، حرکت اسلامی فلسطین را جدی نگرفتند اما به تدریج بر تعداد طرفداران این حرکت افزوده شد.

پس از آزادی از زندان اسرائیل، وی به عنوان یک نماد مقاومت فلسطین شهرت یافت.

وی هرگز صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را نپذیرفت و تا پایان بر این دیدگاه که سرزمین فلسطین به طور کامل باید در حاکمیت فلسطینیان مسلمان باشد اصرار ورزید.

در سال 2003، وی از اجلاس عقبه که با شرکت رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیران اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی به منظور به جریان انداختن روند صلح مورد حمایت ایالات متحده - موسوم به نقشه راه صلح - برگزار شده بود به شدت انتقاد کرد.

با اینهمه، گروه حماس، مانند چند سازمان دیگر فلسطینی، پس از شروع روند جدید مذاکرات با آتش بس موقت در حملات علیه اسرائیل موافقت کرد اما پس از آنکه نیروهای اسرائیلی در ماه ژوئیه سال 2003 دو تن از رهبران حماس را به تلافی بمب گذاری منجر به کشته شدن 21 نفر در بیت المقدس کشتند، آتش بس حماس نیز خاتمه یافت.

در عین حال، این جنبش با ارایه کمک مالی به فلسطینیانی که در جریان دور جدید انتفاضه با مشکل مواجه می شدند توانست بر میزان حمایت مردمی از خود بیافزاید.

در این راستا، حماس صندوق های خیریه متعددی تاسیس کرد و به ایجاد مدارس و درمانگاه های رایگان برای خانواده های نیازمند فلسطینی ساکن باریکه غزه و سایر مناطق فلسطینی نشین مبادرت ورزید.

تلاش تشکیلات خودگردان برای محدود کردن فعالیت شیخ احمد با مقاومت شدید حامیان وی مواجه بود و در دسامبر سال 2001، هنگامی که تشکیلات خودگردان در صدد برآمد به حبس خانگی رهبر حماس مبادرت ورزند، یک نفر در درگیری بین ماموران فلسطینی و حامیان حماس کشته شد.

در ژوتن سال 2002 نیز تلاش دیگر پلیس فلسطینی برای محاصره خانه احمد یاسین به بروز خشونت در غزه منجر شد.

در ماه سپتامبر سال 2003، ارتش اسرائیل کوشید شیخ احمد یاسین را در خانه وی در غزه به قتل برساند اما هنگام اجرای عملیات، رهبر حماس در خانه یکی از اعضای ارشد حماس در این شهر به سر می برد و از این سوء قصد جان سالم به در برد.