تبیان، دستیار زندگی
در 50 سالگی احساس یك پیرزن فرتوت را در خود حس می‌كنی. حس می‌كنی همه آرزوهای به دست نیامده‌ات برباد رفته است. فكر می‌كنی دیگر زمانی برایت نمانده تا چیزی را تغییر دهی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آگاهانه پیر شویم


این‌ كه چگونه پیر می‌شوید بستگی به نوع زندگی شما در كودكی و جوانی دارد. نوع تغذیه و میزان فعالیت بدنی و ورزش به شما كمك می‌كند كه سالمندی سالم‌تری را سپری كنید، اما در كل هر كاری بكنید، پیری به سراغتان می‌آید.

سالمند

در 50 سالگی احساس یك پیرزن فرتوت را در خود حس می‌كنی. حس می‌كنی همه آرزوهای به دست نیامده‌ات برباد رفته است. فكر می‌كنی دیگر زمانی برایت نمانده تا چیزی را تغییر دهی.

می‌نشینی جلوی آینه. موهایت كه از ریشه درآمده‌اند با قسمت رنگ شده تناسبی ندارند. ناگهان انگار هوشیار می‌شوی كه داری پیر می‌شوی. خودت هم موهای سفیدت را ندیده بودی بس كه مدام رنگ می‌كردی.

می‌روی عكسی از زمان اوایل ازدواجت را می‌آوری و می‌بینی كه چقدر چهره‌ات تغییر كرده است. اگر لبخند نزنی و چهره‌ات هیچ آرایشی نداشته باشد دیگر یك سالمند درست و حسابی هستی.

در 50 سالگی احساس یك پیرزن فرتوت را در خود حس می‌كنی. حس می‌كنی همه آرزوهای به دست نیامده‌ات برباد رفته است. فكر می‌كنی دیگر زمانی برایت نمانده تا چیزی را تغییر دهی. هیچ جذابیتی برای كسی نخواهی داشت و هیچ چیز نمی‌تواند روزهای رفته را برایت برگرداند. بله واقعیت دارد بعد از میانسالی خیلی زود پیری به سراغت می‌آید و باید خودت را آماده كنی.

از این واقعیت می‌رنجی. می‌روی روی تخت می‌افتی و مثل یك سالمند از دست رفته فكر می‌كنی؛ به دردهای مفاصلت كه ندیده می‌گرفتی‌اش، به سردردها، ضعف چشم كه ناچارت می‌كند كتاب‌ها را یك متر دورتر از صورتت نگه داری، به عوارضی كه یائسگی به تو تحمیل كرده و قدرت بدنی‌ات كه هر روز دارد تحلیل می‌رود. خودت را می‌بازی و رسم روزگار را نفرین می‌كنی.

همه پیر می‌شوند

این‌ كه چگونه پیر می‌شوید بستگی به نوع زندگی شما در كودكی و جوانی دارد. نوع تغذیه و میزان فعالیت بدنی و ورزش به شما كمك می‌كند كه سالمندی سالم‌تری را سپری كنید، اما در كل هر كاری بكنید، پیری به سراغتان می‌آید.

ژنتیك هر شخص در پیری او نیز اثر می‌گذارد. این‌ كه هر كسی از چه زمانی موهایش سپید می‌شود یا دچار یائسگی می‌گردد بستگی به وراثت دارد. اما این ‌كه چطور سال‌های پیری را سپری می‌كنید به سبك زندگی شما مربوط است.

كم و بیش همه، علائمی چون كاهش حافظه، كاهش عملكرد مغز و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون بیماری قلبی، پوكی استخوان و سرطان را تجربه خواهند كرد.

اما سالمندی سالم در معنای دقیق‌تر، داشتن یك زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر است. البته عوامل مختلفی می‌توانند ما را برای رسیدن به سالمندی سالم كمك كنند. از جمله این عوامل می‌توان به داشتن فعالیت جسمانی منظم، خواب كافی، پرهیز از استعمال دخانیات و داشتن رژیمی سرشار از مواد غذایی سالم اشاره كرد. البته داشتن یك رژیم غذایی مناسب، شروع پیری و مرحله ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد.

بازی‌های فكری و سفرهای دسته‌جمعی را فراموش نكنید. سالمندی فرصت مغتنمی است كه در آن كسی از شما انتظار كار كردن ندارد و اگر طی سال‌های جوانی سرمایه مناسبی كسب كرده باشید حالا زندگی متوسط یا خوبی را سپری خواهید كرد و فرصت دارید به تجربیاتی كه در جوانی امكانش را نداشته‌اید دست بزنید

عوارض دوران پیری

وقتی سن ما بالا می‌رود كم‌كم سوخت و ساز بدن كاهش می‌یابد و این به آن معناست كه بدن به انرژی كمتری نسبت به گذشته نیاز دارد و نیز اكثر افراد 40 تا 50 سال دچار پیرچشمی می‌شوند. برخی هم ممكن است كاهش شنوایی را تجربه كنند. با قدم گذاشتن در 50 سالگی، پیر شدن استخوان‌ها سرعت می‌یابد. در همین سن و سال، تغییراتی نیز در عملكرد جنسی به وجود می‌آید و واكنش‌های جنسی آهسته‌تر می‌شود. مشكلاتی در ارگان‌های حیاتی از همین سن و سال شروع می‌شود. كلیه‌ها قادر به نگهداری آب كافی در بدن نیستند. پوست لطافت خود را از دست می‌دهد و ترشح غدد چربی كاهش می‌یابد. به دلیل تحلیل رفتن بافت استخوانی و مفاصل حتی قد شما نیز كوتاه‌تر می‌شود. پس از گذشت سال‌ها تغذیه‌بد و بی‌تحركی، قلب علائمی از فرسودگی را نشان می‌دهد. فعالیت منظم جسمانی و تغذیه مناسب و آشامیدن آب به مقدار كافی می‌تواند تا حد زیادی به سلامتی شما طی این سال‌ها كمك كند.

ورزش در سالمندی

بدن ورزیده و تاخیر در پیری

اگر بعد از 40 سالگی تازه می‌خواهید ورزش كنید بهتر است ابتدا با یك متخصص مشورت كنید.

می‌توانید با انجام حركات ورزشی و فعالیت، جلوی تحلیل رفتن عضلات و استخوان‌های خود را بگیرید.

این كار به شما كمك می‌كند اندام‌های حیاتی خود را نیز فعال و سالم نگه دارید.

ورزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت، چربی خون و فشار خون نقش زیادی دارد و جلوی افسردگی و انزوای شما را می‌گیرد.

محققان همچنین دریافته‌اند كه ورزش منظم بر هوشیاری ذهنی و تاخیر در بروز آلزایمر و زوال عقل نقش دارد.

افزایش تعادل، استقامت و انعطاف‌پذیری بدن و پیشگیری از آسیب‌های وارده بر اثر سقوط و بهبودی بیماری‌های مزمن، حداقل اثری است كه ورزش بر سلامت جسمی شما دارد.

به خودتان برسید

اگر می‌خواهید با نگاه كردن در آینه خود همیشگی‌تان را ببینید نه یك سالمند فرتوت كه منتظر مرگ نشسته است، مثل همیشه باشید.

یك برنامه منظم تا پایان عمر در نظر بگیرید: من می‌خواهم همیشه كامل‌تر شوم یا می‌خواهم از تمام آنچه خدا به من داده بهترین بهره را ببرم.

با این برنامه كلی می‌توانید هدف‌های كوچك‌تری را در نظر بگیرید و برای آن برنامه‌ریزی كنید.

اگر می‌خواهید وقتی از این دنیا می‌روید همه تلاش خود را برای بهتر بودن كرده باشید پس راه سختی در پیش دارید.

تمام استعدادهای خود را بنویسید و ببینید برای كدام یك از آنها كاری نكرده‌اید؟

برای هر یك از آنها كه مورد غفلت قرار گرفته است یك برنامه تقویتی بگذارید و بقیه را هم رها نكنید. هر روز زمانی را به یكی از توانایی‌های خود اختصاص دهید.

ناتوانی‌های خود را بشناسید و سعی كنید در آن زمینه خود را توانمند كنید.

مثلا یك زبان خارجی را بیاموزید. اگر هر روز 10 كلمه را یاد بگیرید، خیلی زود به بسیاری از كلمات آن زبان آشنا می‌شوید.

با این كار حافظه خود را تقویت كرده و ذهن خود را فعال نگه می‌دارید.

حلقه دوستان را فراموش نكنید. دوستان خوب می‌توانند در كیفیت زندگی شما موثر باشند. آنها شما را اجتماعی نگه می‌دارند و سبب می‌شوند احساس همدلی را از دست ندهید

با دوستانتان مسابقه بگذارید در این كه ظرف چه مدت می‌توانید در كسب یك مهارت از دیگران جلو بزنید.

بازی‌های فكری و سفرهای دسته‌جمعی را فراموش نكنید. سالمندی فرصت مغتنمی است كه در آن كسی از شما انتظار كار كردن ندارد و اگر طی سال‌های جوانی سرمایه مناسبی كسب كرده باشید حالا زندگی متوسط یا خوبی را سپری خواهید كرد و فرصت دارید به تجربیاتی كه در جوانی امكانش را نداشته‌اید دست بزنید.

شركت در گروه‌های خیریه، حس سودمندی را در شما تقویت می‌كند و عبادت به شما كمك می‌كند احساس بهتری داشته باشید و با تقدیر خود بهتر كنار بیایید.

پس به جای این‌ كه از سالمندی بترسید از همین حالا برای آن برنامه‌ریزی كنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چاردیواری

مطالب مرتبط:

یک فضای دلنشین برای سالمندان

وقتی زندگی جلو می افتد

ارزشی که به مرور کمرنگ شده

زندگی بهتر در دوره سالمندی

با بزرگترها ، شیرین تر است

هنوز زندگی تمام نشده...

با سالمندان بی حوصله چه کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.