تبیان، دستیار زندگی
اگر به دنبال چیزی هستید، درخواست کنید و به آنچه می خواهید دست یابید اما بسیاری از افراد از درخواست کردن امتناع می کنند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاد بگیرید درخواست کنید!


اگر به دنبال چیزی هستید، درخواست کنید و به آنچه می خواهید دست یابید اما بسیاری از افراد از درخواست کردن امتناع می کنند.

یاد بگیرید درخواست کنید!

احتمالا چنین افرادی فراموش کرده اند که قدم اول برای رسیدن به هر هدفی این است که آنرا درخواست کنیم. ممکن است این جمله را از برخی افراد شنیده باشید که :"من هر کاری که دیگران از من بخواهند، انجام می دهم، ولی خودم نمی توانم برای انجام کاری، از دیگری تقاضای کمک داشته باشم."

جالب است که انسان در دنیایی زندگی می کند که هیچ چیزی در آن، به سهولت به دست نمی آید و با وجود چنین شرایطی برای دستیابی به خواسته هایش از دیگران کمک نمی گیرد.

این یک اصل مهم است. ما باید خواسته های خود را بیان کنیم و برای انجام این کار دلایلی داریم.

دلیل ما این است که درخواست کردن از دیگران به عنوان مهارتی مهم محسوب می شود و نشان می دهد که برای خود ارزش قائل هستیم و از اعتماد به نفس خوبی برخورداریم. این رفتار نشان می دهد که برای خود، حقی قائل هستیم که برای احراز آن، تلاش می کنیم.

ما به بیان خواسته های خود و درخواست کمک از دیگران می پردازیم چون این اقدام برای حفظ سلامتی ما، مهم است. بیان کردن خواسته ها موجب می شود تا توسط اطرافیان، نادیده انگاشته نشویم و از بی توجهی احتمالی اطرافیان، رنجیده نشویم. وقتی احساسات و خواسته هایمان را در درون خود خفه می کنیم، قلب ما به درد می آید و روح ما خسته می شود.

درخواست کردن، اولین قدم برای بیان خواسته هایمان است. حتی خداوند نیز به ما گفته است که هر چه می خواهیم از او درخواست کنیم و در این زمینه محدودیتی برای خود قائل نشویایجاد می کند.

درخواست کردن و بیان تقاضا برای کمک دیگران، برای دیگران نیز لذتی به نام یاری رسانی را ایجاد می کند. به این موضوع بیندیشید که خودتان از اینکه بتوانید به دیگران کمک کنید، چه احساسی پیدا می کنید؟ اگر از انجام این کار احساس لذت می کنید، بهتر است این امکان و موقعیت را برای دیگران هم فراهم کنید تا دیگران هم از لذت کمک کردن به شما برخوردار شوند.

یاد بگیرید که خواسته های خود را بازگو کنید. مطمئن باشید که تعداد کسانی که برای کمک به شما اشتیاق دارند، کم نیست. افراد بسیاری هستند که اگر از نیاز و خواسته شما آگاه باشند، با تمام وجود در راستای رفع آن، عمل می کنند. بسیاری از مردم به کمک به دیگران، علاقه دارند. اما می ترسند از اینکه کمکشان پذیرفته نشود.

برای مردم غریبه، یک فرد معلول که معلولیت او در ظاهر مشخص است، موجب می شود تا توجه خاصی نسبت به او باشد و اغلب مردم نسبت به چنین فردی و رفع خواسته او و کمک به او، دریغ نمی کنند. این موضوع را می توان به احساسی بیش از" حس وظیفه شناسی" تشبیه کرد.

نگاهی به زندگی افراد موفق، بیانگر این است که آنها، برای انجام هر کاری، از پافشاری بسیاری در درخواست کردن، برخوردار بوده اند

کمی به اطراف خود نگاه کنید. احتمالا افرادی را می شناسید که در تجارت، امور شغلی، زندگی شخصی، روابط اجتماعی و نحوه ارتباط با همسر و فرزندانشان، همواره بهترین و مناسب ترین کار را انجام می دهند و به نتایج مورد نظر خود، دست پیدا می کنند. به نظر شما دستیابی به این موفقیت ها ناشی از چیست؟ وقتی در زندگی این افراد دقیق می شوید متوجه خواهید شد که اینها افرادی هستند که از بیان خواسته های خود به دیگران، هراس ندارند.

به خاطر داشته باشید که طرح برخی از پرسش ها و گفتگوها برای رسیدن به خواسته مورد نظر، بهترین شیوه ی دستیابی به آن خواسته ها می باشد. مثلا وقتی ماشین شما خراب است از همکار خود درخواست کنید تا شما را با خود ببرد. وقتی در رستوران نشسته اید و دود سیگار میز کنار شما، برایتان آزار دهنده است، از وی نمی خواهید تا سیگار را خاموش کند؟ چرا از کسانی که صمیمانه و با اشتیاق، برایشان کارهایی ر انجام داده اید، نمی خواهید تا انها هم برای شما کاری انجام دهند؟

فراموش نکنید که مقصود از این عبارات این نیست که خود را سربار دیگران کنید بلکه مقصود این است که با بیان کردن خواسته های خود، اطلاعات تازه ای در اختیار شما قرار می گیرد و این موقعیت برای دیگران ایجاد می شود که شما را یاری دهند و نکته جالب این است که اغلب افراد، از اینگونه تمایلات، برخوردارند. نگاهی به زندگی افراد موفق، بیانگر این است که آنها، برای انجام هر کاری، از پافشاری بسیاری در درخواست کردن، برخوردار بوده اند.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.