تبیان، دستیار زندگی
اگر تحت درمان نازایی هستید، نوزادان شما با احتمال بیشتری در معرض خطر معلولیت هستند. میزان نقص‌های جسمانی جدی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان نازایی، تولد نوزاد معلول را افزایش می‌دهد


اگر تحت درمان نازایی هستید، نوزادان شما با احتمال بیشتری در معرض خطر معلولیت هستند. میزان نقص‌های جسمانی جدی و نیز معلولیت در کودکانی که به کمک روش‌های درمان نازایی متولد شده‌اند، به میزان قابل توجهی بیشتر از سایر کودکان است. حتی برخی داروها احتمال نقص جسمانی را چند برابر می‌کنند.

درمان نازایی

درمان‌های نازایی رو به پیشرفت هستند و به نظر می‌رسد که هر روز زوج‌های بیشتری از این درمان‌ها استفاده می‌کنند تا رویای داشتن یک فرزند، ‌آن هم فرزندی که به هر حال از سلول‌های بدن خودشان باشد را تحقق بخشند.

اما اگر داشتن این فرزند قیمت بالایی داشته باشد چه؟ صحبت از پول و هزینه‌های مالی نیست، صحبت از نقص‌های فیزیولوژیک احتمالی است که برای تمام عمر ممکن است با این فرزند باقی بماند و روی زندگی خودش و البته خانواده‌اش تاثیر عمیقی داشته باشد.

کودکانی که به کمک درمان‌های نازایی شکل می‌گیرند و متولد می‌شوند، با احتمال بالاتری همراه با نقص‌های جدی جسمانی، پا به دنیا می‌گذارند.

گروهی از محققین استرالیایی به سرپرستی مایکل دیویس در دانشگاه ادلاید، به تازگی مطالعه‌ای را انجام داده ‌اند که نشان می‌دهد نوزادانی که با روش‌های مختلف درمان نازایی،‌ مانند تحریک تخمک‌گذاری، لقاح خارج از رحم و یا تزریق مستقیم اسپرم به درون تخمک، به وجود آمده و متولد می‌شوند، در 3/8 درصد موارد، به نقص‌های جدی جسمانی مبتلا هستند.

این در حالی است که در نوزادان عادی، این احتمال 8/5 درصد است، ‌تفاوتی که به گفته دیویس، ‌بسیار معنادار است.

وی می‌افزاید: ‌"چیزی که در کلینیک‌های درمان نازایی به آن اشاره نمی‌شود، ‌احتمال داشتن یک فرزند معلول است. درصد به دست آمده در این مطالعه نشان می‌دهد که در این کلینیک‌ها باید روی این احتمال تاکید شود،‌ قبل از این که اقدامات درمانی انجام بگیرد. آن‌ها باید زمانی که می‌خواهند در مورد این نوع درمان‌ها تصمیم بگیرند، ‌در مورد خطر نقص و معلولیت صحبت کنند."

کودکانی که به کمک درمان‌های نازایی شکل می‌گیرند و متولد می‌شوند، با احتمال بالاتری همراه با نقص‌های جدی جسمانی، پا به دنیا می‌گذارند

به گفته دیویس، از موسسه نازایی رابینسون دانشگاه، این مطالعه روی نقص‌های جدی تاکید داشته است: "مواردی که خود نیاز به درمان دارند یا اگر درمانی در کار نباشد، ‌به عنوان معلولیت شناخته می‌شوند، مانند مشکلات قلبی یا فلج مغزی."

هر ساله در دنیا 7/3 میلیون نوزاد به کمک روش‌های درمان نازایی متولد می‌شوند. این مطالعه که محققین آن را جامع‌ترین در نوع خود می‌دانند، نشان می‌دهد که همه روش‌های درمان نازایی به یک اندازه خطرآفرین نیستند. آن‌ها اعلام کرده‌اند 2/7 درصد معلولیت‌ها در نوزادان روش لقاح خارج از رحم (IVF) و 9/9 درصد در نوزادان روش تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) دیده شده است.

در مورد روش آی.وی.اف، وقتی مولفه‌هایی مانند سن والدین، مصرف سیگار و سایر مولفه‌های مشابه کنترل شوند، درصد خطر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، اما در مورد روش آی.سی.اس.آی حتی با کنترل این موارد،‌ درصد خطر همان‌قدر باقی می‌ماند.

آی.سی.اس.آی که در آن،‌ سلول اسپرم مستقیما درون یک تخمک تزریق می‌شود، در واقع نوعی از آی.وی.اف است که لقاح خارج از بدن و در محیط آزمایشگاه انجام می‌گیرد.

به گفته دیویس، فرضیه‌های مختلفی برای توضیح چرایی خطرآفرین بودن آی.سی.اس.آی وجود دارد، شاید اسپرم انتخاب شده سالم نباشد یا این که به اسپرم یا تخمک در آزمایشگاه آسیب وارد شود.

در روش آی.وی.اف، اسپرم خودش وارد تخمک می‌شود و به اندازه آی.سی.اس.آی،‌ دستکاری آزمایشگاهی وجود ندارد.

همچنین محققین در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که در زنانی که از کلومیفن سیترات،‌ داروی تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند، احتمال خطر سه برابر می‌شود.

دیویس در این زمینه می‌گوید: البته در مطالعه ما گروه کمی از این دارو استفاده می‌کردند. اما آن‌چه باید نگرانش بود این است که در حال حاضر این دارو به میزان زیاد و با قیمت پایین در دسترس است.

افزایش تولد نوزادان سالم در درمان ناباروری در ایران

دیگر کسی تردید ندارد که ایران در درمان ناباروری همردیف سایر کشورهای پیشرفته دنیا چون اروپا، امریکا و استرالیا حرکت کرده است و با توجه به امکانات و نیروهای تخصصی کشور، همه بیماران نابارور به طور کامل درمان می شوند.

هم اکنون همه روش های درمان ناباروری جدیدی که در دنیا اتفاق می افتد در ایران هم انجام می شود

در حال حاضر متداول ترین روش درمان ناباروری، کشت تخمک های نارس در محیط آزمایشگاهی و لقاح خارج رحمی در حال انجام است.

در روش درمانی بلاستوسیت یعنی نگهداری جنین در خارج از رحم در مدت زمان بیشتر، جنین تا جایی نگهداری می شود که مادر و رحم او آمادگی بیشتری برای لقاح پیدا کند و اگر نیاز به بررسی های بیشتری باشد، در این مدت امکان انجام آن وجود دارد.

به علاوه تلاش بر این است که اسپرم های با ظرفیت بیشتری انتخاب شود تا نتیجه کار قابل قبول تر باشد.

به علاوه هم اکنون در پژوهشگاه رویان، روش های مختلفی برای گرفتن تخمک های بیشتر و بهتر از بیماران به کار گرفته می شود تا درصد باروری زوجین را هر چه بیشتر افزایش دهند.

البته هر آنچه به زوجین کمک می کند تا باروری بهتری داشته باشند، همانند کمک به مردان نابارور، کمک به زنان نابارور، جلوگیری از انتقال جنین نارس، تولد نوزاد ناهنجار و جلوگیری از چندقلوزایی در کشور در حال انجام است.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

خبرآنلاین- بهنوش خرم‌روز

روزنامه ایران- دکتر احمد وثوق

مطالب مرتبط:

چرا ناباروری؟

آزمایش هایی برای تشخیص ناباروری

تمامی ناباروری‌ها قابل درمانند

حفظ قدرت باروری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.