تبیان، دستیار زندگی
مریم یزدان پرست، یکی از دبیران پروژه مدرسه سلام فرمانیه امسال در جشنواره هفتم دانش آموزی تبیان مسئول داوری است . از این رو ، گفت و گویی را که با ایشان انجام داده ایم ، خواندنی است ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای حرف های مسئول داوری هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

پای حرف های مسئول داوری هفتمین جشنواره دانش آموزی

مریم یزدان پرست،امسال در جشنواره هفتم دانش آموزی تبیان مسئول داوری است. از این رو دانش آموزان مدرسه سلام با ایشان  گفت و گویی انجام داده اند که خواندنی است ؛

پای حرف های مسئول داوری هفتمین جشنواره دانش آموزی

سلام :  جشنواره تبیان چیست ؟

یزدان پرست :  جشنواره ای است که توسط موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان برگزار می شود و با مسئولیت بخش یادگیری این موسسه 7 سال به صورت متوالی برگزار شده و می شود. این جشنواره در  3 بخش مسابقه، غرفه و سمینارها در رشته های مختلف اجرا می شود.

س : به نظر شما تبیان در کل چه مسئولیتی دارد ؟

ی : یکی از اهداف کلی تبیان، ترویج فرهنگ پژوهش است و چیزی که قبل از آن اولویت دارد این است که فرهنگ آموزش از راه دور را گسترش دهد . به همین دلیل، یک سری طرح درس هایی را روی سایت تبیان قرار می دهند تا کسانی که امکانات پژوهشی یا دبیر پژوهش در دسترسشان نیست، از این راه بتوانند استفاده کنند و گام های پژوهش و روش تحقیق را یاد بگیرند .

جشنواره پژوهش را هم به این دلیل برگزار می کنند که پروژه های دانش آموزان در سطوح مختلف در نقاط مختلف کشور انجام می شود رقابتی با هم داشته باشند و فراتر از آن رقابت در کنار همدیگر از همدیگر یاد بگیرند. کارهای همدیگر و سطح کارها را ببینند و از ایده پردازی و روش های پژوهشی یاد بگیرند.

س : امسال چه گروه هایی و از چه مدرسه هایی در این مسابقه شرکت می کنند ؟

ی : جشنواره در سه شاخه سمینار، غرفه و مسابقه برگزار می شود . اگر اشتباه نکنم حدود 90 مدرسه از استان تهران بیشتر از شهر تهران هستند که از مناطق مختلف حضور دارند و حدود 17 – 18 مدرسه از استان های غیر از تهران هم شرکت می کنند که من اسامی آن ها را در ذهن ندارم .

س : جشنواره امسال تبیان نسبت سال قبل چه تفاوتی کرده است ؟

ی : حجم پروژه های شرکت کننده در جشواره امسال بسیار زیاد بوده و به همین دلیل داوری های قسمتی که مربوط به من می شود سخت تر از قبل بوده و محدودیت برای تعداد افرادی که می توانستند در روزهای چهاردهم و پانزدهم شرکت کنند، وجود داشت و ما مجبور بودیم که از بین این همه پروژه فیلترهای ضعیف تر و بیشتری بگذاریم . با این وجود یک سری مسابقه جدید نسبت به سال گذشته اضافه شده؛ شاخه های سمینار افزایش پیدا کرده است . در سال گذشته در 8 گرایش سمینار برگزار شد اما امسال فکر می کنم در حدود 15 گرایش سمینار داریم و تعداد غرفه ها هم افزایش پیدا کرده و انشاء اللّه که کیفیت هم بهتر خواهد بود .

س  : آیا سال های قبل گرایش رسانه هم بوده است ؟

ی : چند مسابقه جدید امسال اضافه کردیم . رسانه یکی از آن رشته هاست . تا الان این رشته تا حدودی محدود بوده است و ما امسال می خواهیم این برنامه را شروع کنیم تا برگزار شود و امیدواریم مثل مسابقات دیگر پرطرفدار باشد .

س : شما چرا چنین مسئولیتی را قبول کردید ؟ و از چه زمانی مسئولیت داوری در این جشنواره را قبول کردید ؟

ی : ثبت نام و کارهای اجرایی جشنواره از تابستان آغاز می شود و عزیزانی هستند که در تبیان این کارها را انجام می دهند . من از اواخر بهمن یا اوایل اسفند به گروه آن ها پیوستم و برای مسئولیت داوری ها از من دعوت کردند و بنده هم تاملی کردم و به این نتیجه رسیدم که این کار را انجام بدهم .

س : در حال حاضر تبیان نسبت به مسابقه های مشابه چه مزیت ها و چه معایبی دارد ؟

ی : در سطح سراسر کشور تقریباً با این تنوع رشته ، اصلا مسابقه یا جشنواره دیگری نداریم و تا آن جایی که من می دانم " جشنواره پروژه های دانش آموزی " دیگری هم نداریم . مسابقه ها به صورت جداگانه برگزار می شود ؛ مسابقه رباتیک یا هوا و فضا . اما اینکه این که این مجموعه شاخه ها و رشته های متنوع را یک جا جمع آوری و در سه گرایش انجام دهیم ، به خصوص در غرفه و سمینار تقریباً منحصر به فرد است .

نمایشگاه های داخل مدرسه ها هم گاهی غرفه و سمینار دارند ، اما تنها داخل مدرسه است. اینکه این تعداد مدرسه و دانش آموز در فضایی جمع شوند و کارهای همدیگر را ببینند ،تقریباً مشابهی نیست . اما جشنواره های تخصصی به صورت منفرد برگزار می شود. مثلا مدتی پیش جشنواره بیوتکنولوژی دانش آموزی بود که برای بار اول انجام شد، جشنواره تبیان در سطحی گسترده تر و با سابقه 7 سال برگزار می شود.

س : چرا اسم آن تبیان است ؟

ی : در حقیقت من خودم هم اطلاع ندارم. تبیان مخفف یک عبارتی است که اسم کامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان است که زیر نظر سازمان تبلیغات است . تبیان مخفف ابتدای کلمات آن عبارت است و شاید هم تبیان معنی خاصی داشته باشد که باز هم من نمی دانم .

س :  برای سنجش کارها بیشتر به چه نکاتی توجه می کنید ؟

ی : با توجه به اهداف جشنواره تبیان که آموزش از راه دور و ترویج فرهنگ پژوهش است تأکید ما روی گام های پژوهش است و هم پژوهشی باید دستاوردی مثل سازه ای یا محصولی یا کشف و نتیجه ای یا اثبات و رد اثباتی یا مقاله ای داشته باشد. ما روی مستندات ارائه تأکید می کنیم و همان فعالیت های از راه دور برای ما مهم است .

س : چه اندازه برای برگزاری این جشنواره بودجه گذاشته شده است ؟

ی : از این هم من اطلاع دقیقی ندارم و بودجه نهایی آن مشخص نشده است . اما فکر می کنم بیش از 40 یا 50 میلیون باشد .

س : جوایز این جشنواره چیست ؟

ی : مثل هر سال است و ما تمرکزمان روی برد و باخت نیست . سعی می کنیم که به همه بچه ها یک یادگاری بدهیم . یعنی ؛ می خواهیم دانش آموزان بدانند ، همین که در اینجا حضور دارند و از مدرسه معرفی شده اند ، یعنی اینکه کارشان قوی بوده و تلاش کرده اند که به جشنواره معرفی شده اند . یک بسته یادگاری به همه داده می شود و آن هایی که به عنوان نفر برتر انتخاب می شوند ، ممکن است جایزه کوچکی که متفاوت هم دریافت کنند . بسته هدیه شامل یک کیف ، چند کتاب و محتویات دیگری است که به برندگان اضافه بر آن ، تندیسی به عنوان یادگاری اهدا می شود .

س : در جشنواره هر گروه غرفه جداگانه ای دارد ؟

ی : خیر . به هر مدرسه در صورتی که تقاضای غرفه داده باشد و مدل کارها به صورتی باشد که در غرفه قابل ارائه باشد یک غرفه تعلق می گیرد .

س : در این جشنواره چه کسانی به شما کمک کرده اند ؟ و از چه کسانی انتظار کمک داشتید اما کمکی نکرده اند ؟

ی : گروه اجرایی تبیان ، ثبت نام ها و تماس ها را چند ماه قبل از برگزاری جشنواره انجام داده است . عزیزانی که از سال گذشته تجربه داشتند و در بخش داوری بوده اند خیلی به من کمک کردند مثل خانم موسوی زاده و خانم احمدی و سایر دوستان گروه اجرایی نهایت همکاری را داشتند .

س : چه میزان برای برگزاری این جشنواره وقت گذاشته اید ؟

ی : تقریباً هفته ای 30 تا 40 ساعت وقت گذاشته ایم . باید زمان بگذاریم تا کار جمع شود و جمع بندی کنیم و در مجموع گروه بیش از 10 ماه است که مشغول فعالیت است .

س : توصیه ای برای بچه ها دارید تا در جشنواره موفق شوند ؟

ی : آرزو می کنم همه موفق باشند . به خصوص برای شما که برای اولین بار است در این جشنواره شرکت می کنید. از بچه ها می خواهم واقعاً سعی کنند تا لذت ببرند.

یعنی: سعی کنند که در اینجا کار عملی را یاد بگیرند و نگاهشان به جشنواره نگاه رقابت و برنده شدن و لزوماً اول شدن نباشد.

سعی کنند، یاد بگیرند.

از همه غرفه ها بازدید کنند و با بچه های دیگر که کارهایشان به نظر قوی می رسد، صحبت کنند.

به مسابقات سر بزنند و مشاهده کنند که چه مدل کارهایی انجام می شود.

سعی کنند ایده پردازی کنند و ذهنشان باز شود و استرس از این که باید سمینار بدهیم و باید دفاع کنیم و روبه روی داور قرار بگیریم، نداشته باشند.

تنها باید در نظر داشته باشند که از این موقعیت استفاده کنند و خیلی چیزها را در حوزه پژوهش یاد بگیرند .


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی