تبیان، دستیار زندگی
روزی یکی از همراهان امام خمینی ره پرسید: حیف نیست برای خاطر دوستان و پذیرایی از آنان دعا و زیارت امام رضا علیه سلام را مختصر می کنید؟ پاسخ داد: ثواب این کار از زیارت و دعا کمتر نیست .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام ره و خدمت به زائران امام رضا

امام ره

روزی یکی از همراهان امام خمینی ره پرسید: حیف نیست برای خاطر دوستان و پذیرایی از آنان دعا و زیارت امام رضا علیه سلام را مختصر می کنید؟ پاسخ داد: ثواب این کار از زیارت و دعا کمتر نیست .

امام خمینی رحمه الله و خدمت به زائران

در یکی از سالها، امام با چند تن از علمای دیگر، برای زیارت مرقد حضرت امام رضا علیه السلام به مشهد رفت و در آنجا خانه ای اجاره کردند .

آنان هر روز بعد از ظهر به طور دسته جمعی به حرم مطهر می رفتند و پس از زیارت و دعا به خانه مراجعت می کردند و در حیاط می نشستند و چایی می خوردند .

امام هم هر روز همراه بقیه به حرم می رفت . ولی پس از زیارت، زودتر برمی گشت و حیاط را جارو می کرد; فرش را می انداخت و چای آماده می کرد .

روزی یکی از همراهان پرسید: حیف نیست برای خاطر دوستان و پذیرایی از آنان دعا و زیارت را مختصر می کنید؟ پاسخ داد: ثواب این کار از زیارت و دعا کمتر نیست . (1)

سیدعلی قاضی طباطبایی و خرید کاهو

یکی از علمای نجف اشرف می گفت: «دیدم آیت الله، عالم و عامل و عارف کامل آقای سیدعلی قاضی طباطبایی (استاد اخلاق علامه طباطبایی) در دکانی کاهو می خرید; ولی بر خلاف سایر مشتریها، کاهوهای غیرمرغوب و غیرقابل استفاده را جدا می کرد .

او پول کاهو را هم داد و بعد حرکت کرد . من به دنبالش رفتم و عرض کردم: چرا کاهوهای خوب را جدا نکردید؟ گفت: فروشنده این کاهو آدم فقیری است و من می خواهم کمکی به او بکنم .

در ضمن نمی خواهم مجانی باشد تا شخصیتش محفوظ بماند و او هم به پول مجانی گرفتن عادت نکند . برای همین، کاهوهایی را که کسی نمی خرد برمی دارم .»

سید مرتضی و کاغذ فقها

سیدمرتضی، دهکده ای از املاک خود را وقف مصرف کاغذ فقها کرده بود تا عوائد آن صرف تالیفات مجتهدان شود . یک بار که قحطی شدیدی پیش آمد، مردی یهودی برای تحصیل چاره اندیشید که در نزد سید به تحصیل علم نجوم بپردازد .

به این ترتیب، او پولی دریافت می کرد و به مصرف ضروریات زندگی می رساند . پس از اندکی، وی از مشاهده این شیوه و رفتار نیک به دین اسلام گروید . (2)

آیت الله العظمی حائری یزدی (ره ):

حضرت آیت الله اراکی(ره ) به نقل از استادشان حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی نقل کرده‎اند «زمانی که من طلبه بودم در سرمن رأی، در مدرسه مرحوم آقا میرزا حسن شیرازی در طبقه‌ فوقانی حجره داشتم. چون تابستان و هوا گرم بود.

همه می‎رفتند داخل سرداب. من یکی توی بالاخانه می‎ماندم. عرق از سر و صورتم می‎ریخت. لباسهایم را کنده بودم و یک لنگ می‎بستم تا گرما خیلی اثر نکند.

در عین حال که عرق می ریختم مشغول فکر بودم و خوشوقت بودم از این عرقها که می‎آید. یک مسأله‎ای خیلی برایم مشکل شد هر چه فکر کردم حل نشد. در عالم خواب بودم که حل شد.» چقدر باید شوق باشد که در خواب مشکل علمی حل شود.(3)

آیت الله سید حجت کوه کمری (ره):

ایشان عشق فراوانی به مطالعه کتب داشت و در این زمینه احساس خستگی به او راه نمی‎یافت و عادت ایشان چنین بوده که هر سه چهار سال یک‎بار تمام کتب درسی حوزه را از مقدمات گرفته تا کفایه به دقت مطالعه می‎کردند.(4)

مرحوم میرزای شیرازی (ره):

ایشان در پاسخ دادن به استفتائات روش خاصی را اتخاد کرده بودند، هر‎گاه مسئله‎ای از ایشان پرسیده می‎شد ابتداء آنرا به شاگردان و اهل علم حاضر در مجلس ارائه می‎کردند.

و نظریات و نقد و ابرام‎های آنها را جویا می‎شدند و سپس خود نتیجه گرفته و پاسخ می‎دادند و به این وسیله هم شاگردان خویش را پرورش می‎دادند و هم اینکه اگر نکته‎ای از نظر خودشان مخفی مانده بود در این گفتگوها روشن می‎شد ولذا تکبری نداشتند که از شاگردان خویش استفاده کنند.(5)

امام خمینی رحمه الله و خدمت به شاگرد

آیت الله عزالدین زنجانی می گوید: در ایامی که به درس اسفار امام خمینی رحمه الله می رفتم به بیماری «حصبه » دچار شدم . فصل زمستان بود .

آن موقع، حصبه بیماری خطرناکی به شمار می آمد . منزل ما در گذر جدا بود و منزل امام در حوالی همان گذر بود . ایشان بعد از اطلاع، هر صبح و شب به عیادت من می آمد; یادم هست که ایشان یک شب به عیادت من آمده بود و دکتری هم قبل از ایشان آمده بود و چون داروی اشتباهی داده بود، حالم بسیار بد بود .

امام در آن شب زمستانی به دنبال طبیبی رفت و او را به خانه آورد و بعد از بهتر شدن حالم، خانه را ترک کرد و آنگاه وسایل انتقال مرا به بیمارستان فراهم کرد . (6)


پی نوشت ها :

1) مردان علم در میدان عمل، ج 7، ص 170 .

2) فقهای نامدار شیعه، ص 61 و 64 .

3)مجله حوزه، شماره 12، ص21دی 1364، سال دوم، دفتر تبلیغات اسلامی قم.

4)مردان علم در میدان عمل ج 1 ص 70.

5)مردان علم در میدان عمل ج 1 ص 95.

6) مجله حوزه، ش 24، ص 36 .

تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان