تبیان، دستیار زندگی
وای دیگه از دست نامزدم خسته شدم تا بهش میگم بالای چشمات ابروِ قهر میكنه و حالا تا مدتها باید مِنتشو بكشم كه ببخشید و اشتباه كردمو... . یعنی باید با این جور افراد چیكار كرد؟ چطور باهاش برخورد كنم كه اینقدر با این رفتار بچگونش منو اذیت نكنه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامزدتان قهر می‌کند؟


«وای دیگه از دست نامزدم خسته شدم تا بهش میگم بالای چشمات ابروِ قهر میكنه و حالا تا مدتها باید مِنتشو بكشم كه ببخشید و اشتباه كردمو... . یعنی باید با این جور افراد چیكار كرد؟ چطور باهاش برخورد كنم كه اینقدر با این رفتار بچگونش منو اذیت نكنه؟»

نامزدتان قهر می‌کند؟

شده تا به حال این جمله را از زوج های جوانی بشنوید که از همان دوره نامزدی، تلخی رابطه زیر زبانشان آمده است؟ چه توصیه ای برای این قهرهای بزرگسالانه دارید؟

قهر عكس العمل طبیعی انسان در مواجه با برخی از مشكلات و ناراحتی هاست اما اگر از حد طبیعی و منطقی خود خارج شود به معضلی بزرگ در زندگی تبدیل می شود. متاسفانه برخی از این عمل سوءاستفاده كرده و بر سر هر مساله كوچكی قهر می‌كنند. آنها قهر را حربه ای مناسب برای نشان دادن مخالفت و ناراحتی خود و گاه اذیت فرد مقابلشان (نامزدشان) می دانند. در زیر به برخی از ویژگی های این افراد اشاره می شود.

-این افراد معمولاً دارای اعتماد به نفس پایینی هستند.

-دچار ضعف در مهارتهای كلامی هستند.

-درونگرایند.

-معمولاً دارای افكار و رفتارهای منفی هستند.

بسیاری از افراد گمان می كنند كه با قهر و بی محلی كردن به نامزدشان یا خانواده او می توانند به قول خودشان آنها را ادب كنند و حرف خود را چه درست یا نادرست به كرسی بنشانند. شاید دیده باشید زوج های جوانی را که در ابتدای نامزدی، عقد یا ازدواج قهر می کنند و این قهر تا ماه ها ادامه پیدا می کند و هر لحظه احتمال به هم خوردن ازدواج آنها وجود دارد... آنها درست نمونه همین اشتباه تفکر هستند.

اگر نامزدتان متوجه اشتباه خود شد و به همین دلیل اظهار پشیمانی كرد و از شما عذرخواهی نمود او را سریعاً ببخشید. كینه توزی،‌ دیر بخشیدن و یا اصلاً نبخشیدن عواملی هستند كه باعث دوری و جدایی افراد از یكدیگر

قهر كردن بر سر هر مسئله كوچك و بزرگی اشتباه نشان دهنده شخصیت ضعیف فرد است. اما باید در نظر داشت که قهر كردن زمانی سازنده و مثمر ثمر است كه شامل برخی شرایط باشد.

-فرد مقابل متوجه علت قهر شما بشود.

-نباید مدت قهر خیلی طولانی شود زیرا هرچه بیشتر ادامه دهد میزان تاثیرگذاریش كمتر می شود.

-راه آشتی همیشه باید باز باشد. یعنی دختر و پسر باید در طول زمان قهر مراقب كارها و حرفهایشان باشند تا مبادا كاری كنند كه پلهای پشت سرشان ویران شود.

نامزدتان قهر می‌کند؟

-زود بخشیدن. اگر نامزدتان متوجه اشتباه خود شد و به همین دلیل اظهار پشیمانی كرد و از شما عذرخواهی نمود او را سریعاً ببخشید. كینه توزی،‌ دیر بخشیدن و یا اصلاً نبخشیدن عواملی هستند كه باعث دوری و جدایی افراد از یكدیگر میشوند. این امور حتی باب پدیده ای مثل «تلافی» را نیز در زندگی مشترك باز می کند.

البته در كنار تمام این نكات توجه به یك نكته اساسی دیگر نیز لازم و ضروریست و آن شناخت درست جنس مخالف در شرایط ویژه قهر است. نحوه برخورد مرد و زن در این گونه شرایط با هم متفاوت است.

به بیان دیگر اگر کسی که قهر کرده زن باشد، لازم است كه نامزدش سعی كند با اصرار و محبت دل او را به دست آورده و با او آشتی کند. زیرا روحیه خانم ها به شكلی است كه معمولاً دوست دارند مواقعی که ناراحت و یا افسرده اند مورد توجه، مهر و محبت قرار بگیرند. اگر نامزدشان هم از طرقی چون ابراز عشق و علاقه، هدیه دادن شاخه ای گل و ... به آنها توجه نمایند سریعاً از حالت قهر خارج می شوند.

مردها برعكس خانم ها هستند. یعنی وقتی ناراحت و عصبانی اند ترجیح می دهند تنها باشند. در اصطلاح به این حالت می گویند «مرد به غار تنهایی اش» پناه برده است. وقتی مردها وارد غار تنهایی شان می شوند هرگونه برخورد طرف مقابلشان چه محبت، چه اصرار و... همه و همه را نوعی آزار می پندارند و از آنها گریزانند. در این حالت بهترین كار این است كه خانم مدتی نامزدش را به حال خود بگذارد و وقتی كه مطمئن شد نامزدش از غار خود خارج شده به سراغ او برود،‌یا به خاطر اشتباهش از وی عذرخواهی كند و در غیر این صورت سعی كند با ایجاد حس همدردی با نامزدش او را به آرامش برساند.

یادمان باشد كه «قهر كردن » بدترین عكس العملی است كه می توانیم در مقابل قهر نامزدمان داشته باشیم.

اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.