تبیان، دستیار زندگی
ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک یا فولات برای بدن همه‌ی ما لازم و ضروری است. یعنی فرقی نمی‌کند شما در چه سن و سالی باشید و جنسیتتان چه باشد. بدنتان به این ویتامین نیاز دارد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادران آینده، ویتامین B9 را دریابید


ویتامین B9 برای بدن همه‌ی ما لازم و ضروری است. یعنی فرقی نمی‌کند شما در چه سن و سالی باشید
و جنسیتتان چه باشد. بدنتان به این ویتامین نیاز دارد. در این بین نیاز خانم‌های باردار به ویتامین B9 خیلی بیشتر می‌شود.

اسید فولیک

مصرف مواد غذایی متنوع و همچنین مکمل‌های غذایی قبل و در طول بارداری باعث می‌شود که خانم‌های باردار از کمبود این ویتامین به دور باشند. برای آشنایی بیشتر با این ویتامین و نقش آن در بارداری با ما همراه باشید.

دوره‌ی بارداری دوره‌ای است که مسئله‌ی تغذیه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در واقع خانم‌های باردار باید مواد مغذی بیشتری دریافت کنند.

توجه داشته باشید که زمانی که قصد دارید باردار شوید از همان اول یعنی قبل از بارداری به فکر نیازهای بدنتان باشید. اگر قبل و در طول بارداری تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید و مواد مغذی بیشتری دریافت کنید سلامت خود و کوچولوی دلبندتان را تأمین خواهید کرد.

یکی از این ویتامین‌های مهم و حیاتی ویتامین B9 می‌باشد که از همان هفته‌های شروع بارداری باید تأمین شود. بسیاری از خانم‌ها دیر متوجه می‌شوند که حامله هستند بنابراین از دریافت هرچه بیشتر این ویتامین مهم غافل می‌شوند.

ویتامین B9؛ ویتامین حیاتی

ویتامین B9 یا همان اسید فولیک یا فولات ترکیبی است که توسط گیاهان سنتز می‌شود. در واقع بدن انسان قادر به تولید این ویتامین نمی‌باشد و باید از طریق مواد غذایی آن را جذب کند. نقش اسیدفولیک بسیار مهم است. این ویتامین روی رشد و تقسیم سلولی و در نتیجه ساخت بافت‌های بدن جنین تأثیر می‌گذارد. ویتامین B9 همچنین در ساخت سلول‌های خونی و عصبی نقش زیادی دارد.

کمبود ویتامین B9= احتمال ناهنجاری‌های مادرزادی

همان طور که گفتیم در طول بارداری نیاز خانم‌ها به ویتامین B9 بالا می‌رود. برای همین امکان کمبود این ویتامین جدی می‌شود. این کمبود زمانی جدی‌تر می‌شود که خانمی منتظر چند قلو باشد و یا چند حاملگی پشت سرهم داشته و به مدت طولانی شیر داده باشد.

ویتامین B9 یا همان اسید فولیک یا فولات ترکیبی است که توسط گیاهان سنتز می‌شود. در واقع بدن انسان قادر به تولید این ویتامین نمی‌باشد و باید از طریق

مواد غذایی آن را جذب کند

نتیجه‌ی کمبود اسیدفولیک روی جنین و در پی آن نوزادان متفاوت است. یعنی با توجه به اینکه بارداری در چه مرحله‌ای قرار دارد، کمبود این ویتامین و حساسیت فردی مادر تا چه اندازه است، امکان دارد کمبود آن روی جنین تأثیر منفی بگذارد. متأسفانه این کمبود به ویژه در هفته‌های اول جدی‌تر است. امکان دارد این کمبود در خانم‌هایی که از قبل خودشان با کمبود فولات نیز مواجه بوده‌اند باعث ایجاد ناهنجاری‌هایی در سیستم عصبی و مغز نوزاد شود.

مکمل‌های غذایی لازم است

در برخی از کشورها مثل ایالات متحده‌ی آمریکا برای پیشگیری از کمبود ویتامین B9، بعضی از خوراکی‌ها را با این ویتامین غنی می‌کنند. بهترین راه این است که دو ماه قبل از شروع بارداری و در طول سه هفته‌ی اول حاملگی، خانم‌ها از مواد غذایی سرشار از این ویتامین و همچنین مکمل استفاده کنند.

خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید روزانه 0.4 میلی گرم مکمل فولات مصرف کنند. خانم‌هایی که با خودشان با کمبود این ویتامین مواجه هستند باید روزانه 5 میلی گرم قرص اسیدفولیک مصرف کنند. اما توصیه‌ی ما این است که مصرف این مکمل‌ها زیر نظر پزشک و کوتاه مدت باشد.

منابع غذایی اسید فولیک

کاهو، پنیر و تخم مرغ را دریابید

معمولاً متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که همه‌ی ما روزانه 300 میکروگرم اسیدفولیک دریافت کنیم. این میزان برای خانم‌های باردار و شیرده بیشتر است یعنی روزانه 500 میکروگرم. برای دریافت این میزان به مواد غذایی اعتماد کنید.

سبزیجات برگ سبز (اسفناج، کاهو)، زرده‌ی تخم مرغ، مخمرهای غذایی، جوانه‌ی گندم، لوبیاهای خشک سرشار از این ویتامین می‌باشند. توجه داشته باشید که ویتامین B9 همانند ویتامین‌های دیگر به گرما و حرارت حساس است. برای همین در حین پخت مقداری از آن از بین می‌رود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ویتامین B9 (اسید فولیک)

تداخل داروها با اسید فولیک

اسید فولیک، قدرت مغز را در سالمندان تقویت می کند

كمبود اسید فولیک عاملی برای بروز پارکینسون

فواید مصرف ویتامین‌ها در بارداری

3 خوراکی برای سه ماه اول بارداری

حفظ سلامتی در بارداری چند قلو

احتمال مرگ جنین با رژیم پرچرب در بارداری

اعتیاد به فست‌فود از مادر به فرزند منتقل می‌شود

9 غذای ممنوعه در بارداری

آهن و بارداری

کلسیم و بارداری

نکاتی درباره تغذیه بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.