تبیان، دستیار زندگی
همه ما خواه‌ناخواه ممكن است هنگام سفر با مشكلاتی روبه‌رو شویم. این موضوع وقتی خیلی خود را نشان می‌دهد كه در كشوری خارجی به دردسر بیفتیم. مشكلاتی از قبیل آسیب دیدگی جدی، بیماری، مورد حمله قرار گرفتن سارقان یا از دست دادن و گم كردن پول و سرمایه نقدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر با خیال راحت


همه ما خواه‌ناخواه ممكن است هنگام سفر با مشكلاتی روبه‌رو شویم. این موضوع وقتی خیلی خود را نشان می‌دهد كه در كشوری خارجی به دردسر بیفتیم. مشكلاتی از قبیل آسیب دیدگی جدی، بیماری، مورد حمله قرار گرفتن سارقان یا از دست دادن و گم كردن پول و سرمایه نقدی.به هر حال مواجهه با این مشكلات در صورت داشتن پیش زمینه قبلی و آگاهی می‌تواند به مراتب آسان‌تر از هنگامی باشد كه یكباره و در زمانی كه انتظار آن را ندارید با مشكلات روبه‌رو می‌شوید.

سفر با خیال راحت

آمادگی كامل در برابر مشكلات سفر

داشتن بیمه سفر و سلامتی می‌تواند اصلی‌ترین برگ برنده شما در سفر باشد. كارت بیمه نامه خود را در طول سفر به همراه داشته باشید و از آن مانند سایر مدارك خود از قبیل گذرنامه و بلیت‌هایتان مراقبت كنید. قبل از دریافت بیمه‌نامه از شرایط آن كسب اطلاع كرده و موارد تحت پوشش آن را شناسایی كنید.

اگرچه در برخی كشورها هزینه‌های بهداشتی و درمانی بسیار پایین است، ولی در عین حال در بسیاری از مراكز درمانی و بیمارستان‌ها قبل از شروع مراحل درمانی، شما موظف به پرداخت مبالغ تعیین شده از سوی بیمارستان هستید. در این شرایط داشتن كارت بیمه نامه می‌تواند برایتان این مزیت را داشته باشد كه دست‌كم درگیری مسائل مالی و مشكلات پرداخت پول را نداشته باشید.

داشتن شماره تلفن‌های‌مهم

بدون تردید داشتن شماره تلفن‌های ضروری و اورژانس كشوری كه به آن سفر می‌كنید بسیار مهم است. به‌طور معمول در بسیاری از كشورها شماره‌هایی‌ مانند 112 یا 911 برای تماس با اورژانس و پلیس استفاده می‌شود. البته این موضوع یك قانون كلی نیست و برای نمونه در كشور ایران از شماره 110 استفاده می‌شود. پس بهتر است پیش از شروع سفر نسبت به دانستن شماره‌های ضروری اقدام كنید.

بهتر است یكی از اقوام یا دوستانتان از برنامه سفر شما اطلاع داشته و كپی مدارك شناسایی، بلیت و برگه رزرو هتل را در اختیار داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند به شما دسترسی داشته باشد

كپی مدارك سفر خود را جا بگذارید

بهتر است یكی از اقوام یا دوستانتان از برنامه سفر شما اطلاع داشته و كپی مدارك شناسایی، بلیت و برگه رزرو هتل را در اختیار داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند به شما دسترسی داشته باشد. حداقل فایده این موضوع این است كه شما در صورت مواجهه با مشكل یا بستری شدن در بیمارستان می‌توانید امید داشته باشید كه از سوی دوستانتان به سفارتخانه كشورتان موضوع گزارش داده شده و شما از حمایت‌های كنسولی بهره می‌برید.

از همه مهم‌تر این است كه شما با زبان منطقه‌ای كه به آن سفر می‌كنید آشنایی داشته باشید. در بیشتر جاهای دنیا دانستن زبان انگلیسی می‌تواند برایتان بسیار كار راه‌انداز باشد، ولی دانستن چند جمله از زبان محلی آن منطقه نیز برایتان بسیار سودمند است. برای حل این مشكل می‌توانید چند جمله كوتاه مانند من به كمك نیاز دارم یا لطفا به پلیس زنگ بزنید را حفظ كرده و در دفترچه یادداشت خود بنویسید.

فوریت‌های پزشكی

در شرایط خاصی كه شما به عنوان مسافر به هر دلیلی دچار آسیب و جراحت می‌شوید، در نخستین گام تلاش كنید به هر شكل ممكن از دیگران كمك بخواهید. منظور از كمك، درخواست برای تماس با اورژانس یا پلیس است. اگر شرایط و امكانات تماس گرفتن مستقیم را دارید در این كار تردید نكرده و با پلیس و نیروهای امداد تماس بگیرید.

دزدی و سرقت

در همه جای دنیا دزدی و سرقت وجود دارد و این خود شما هستید كه می‌توانید فرصت مناسب را برای قربانی شدن در اختیار دزدان قرار دهید. در صورتی كه دچار دستبرد شدید در اولین قدم حتما و حتما باید به پلیس گزارش دهید.

در انجام این كار ذره‌ای تردید به خود راه ندهید زیرا حتی اگر به فرض مثال پلیس نتواند سارق اموال یا مدارك شما را دستگیر كند شما برای استفاده از بیمه سفر یا درخواست صدور مدارك‌المثنی به گزارش پلیس نیاز دارید.

قدم بعدی شما باید مطلع كردن مسوولان سفارت ایران در آن كشور باشد، زیرا بدون تردید به دلیل فشارهایی كه از سوی سفارت به پلیس وارد می‌شود، پلیس با جدیت بیشتری پیگیر پرونده شما می‌شود.

به یاد داشته باشید اگر گذرنامه‌تان را گم كرده‌اید و پس از گزارش دادن و صدورالمثنی، گذرنامه گم‌شده‌تان را پیدا كردید به سفارتخانه اطلاع داده و از گذرنامه قدیمی به هیچ‌عنوان استفاده نكنید، زیرا مشخصات و شماره سریال آن از‌سوی سفارتخانه و پلیس محلی به پلیس بین‌الملل گزارش شده و آنها موظف هستند هر شخصی را كه از این گذرنامه استفاده كرد، دستگیر و به پلیس بین‌المللی تحویل دهند

خدماتی كه از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران به‌شما ارائه می‌شود

• زمانی كه شما در كشوری خارجی گذرنامه خود را گم كنید، این یكی از وظایف اصلی سفارتخانه‌های هر كشوری است كه بسرعت برایتان گذرنامه جدیدی صادر كنند. همان‌طور كه اشاره كردیم شما به گزارش پلیس محلی در مورد گم‌شدن گذرنامه‌تان نیاز دارید و در صورتی كه یك نسخه كپی از گذرنامه و ویزای گم شده خود داشته باشید، مشكلتان با سرعت بیشتری حل می‌شود.

به یاد داشته باشید اگر گذرنامه‌تان را گم كرده‌اید و پس از گزارش دادن و صدورالمثنی، گذرنامه گم‌شده‌تان را پیدا كردید به سفارتخانه اطلاع داده و از گذرنامه قدیمی به هیچ‌عنوان استفاده نكنید، زیرا مشخصات و شماره سریال آن از‌سوی سفارتخانه و پلیس محلی به پلیس بین‌الملل گزارش شده و این اطلاعات به تمامی فرودگاه‌های جهان ارسال می‌گردد و آنها موظف هستند هر شخصی را كه از این گذرنامه استفاده كرد، دستگیر و به پلیس بین‌المللی تحویل دهند.

• زمانی كه شما در كشوری خارجی قربانی عملیات تروریستی، دزدی یا خشونت می‌شوید، سفارت ایران برای احقاق حقوق‌تان به شما كمك كرده و در مراحل مختلف دادگاه و بازپرسی‌های اداره پلیس در كنار شما قرار می‌گیرد.

• در صورتی كه شما پولتان را در كشوری خارجی گم كردید بدون ذره‌ای تردید به سفارتخانه یا یكی از كنسولگری‌های ایران مراجعه كنید. مسوولان سفارت شرایط انتقال سریع پول از سوی خانواده‌تان را برای شما فراهم كرده و در شرایط اضطراری هزینه‌های بازگشت شما به میهن را تقبل می‌كنند.

• در صورتی كه به هر دلیلی توسط پلیس بازداشت شدید، براساس قوانین بین‌المللی شما حق استفاده از كمك‌های حقوقی كنسولی كشورتان را دارید. این كمك‌ها عموما استفاده از وكیل و ارتباط با خانواده‌تان است.

• فراموش نكنید كه اگر شما علاوه بر تابعیت ایران دارای تابعیت كشور دیگری باشید كه در آن به مشكل برخوردید، سفارت جمهوری اسلامی ایران از نظر قانونی امكان كمك كردن به شما را ندارد و از این گذشته داشتن تابعیت دوگانه از سوی دولت ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم