تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از ما سعی می‌كنیم افراد و موقعیتها را تابع خواسته‌های خویش سازیم و طبیعی است وقتی آنها به شیوه خود عمل می‌كنند ما آمادگی آن را نداشته و احساس نگرانی، غم و حتی خشم می‌كنیم. در یك رابطه سالم رشد و تغییرات هر یك از طرفین مجاز می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگ برنده در دستان تو


بسیاری از ما سعی می‌كنیم افراد و موقعیتها را تابع خواسته‌های خویش سازیم و طبیعی است وقتی آنها به شیوه خود عمل می‌كنند ما آمادگی آن را نداشته و احساس نگرانی،  غم و حتی خشم می‌كنیم.  در یك رابطه سالم رشد و تغییرات هر یك از طرفین مجاز می‌باشد.

ارتباط

روابط سالم بین فردی سلامت و شادابی را به همراه دارد. مطالعات نشان می دهد انسانهایی که ارتباطات سالم و درستی با دیگران دارند، استرس کمتری را تجربه می کنند و شادتر هستند. طبیعتا در هر رابطه صحیح و انسانی رعایت یکسری اصول اولیه ضروری باشد.

در اینجا به چند اصل مهم اشاره خواهیم داشت:

انتظارات واقع گرایانه‌ای از طرف مقابل داشته باشید.هیچ كس دقیقا همان چیزی نیست كه خواهان آن هستید.  گاه افراد با اعمالشان شما را نا امید می‌كنند.  یك رابطه سالم به این معناست كه دیگران را به همان صورتی كه هستند بپذیرید و قصد تغییر آنها را نداشته باشید.

با یكدیگر صحبت كنید.  گفتگوی سالم یكی از اركان ارتباط سالم است.  بدین معنا كه :

برای خود وقت بگذارید. 

شنونده خوبی باشید.  وقتی طرف مقابل مشغول صحبت است تنها به صحبتهای او گوش دهید و به پاسخ خودتان نیندیشید.

با گوش جان صحبت‌های طرف مقابل را بشنوید.  گاه افراد در گفته‌هایشان احساسی را بیان می‌دارند كه تنها با گوش شنیده نمی‌شود و بایستی قلب خود را نیز برای آن بكار بگیرند.

سوال كنید.  اگر احساس می‌كنید نكته‌ای را از گفته‌های طرف مقابل متوجه نشده‌اید از او بخواهید تكرار كند.

علاقمندی خود را به شنیدن مطلب نشان دهید. 

تبادل اطلاعات كنید.  مطالعات نشان می‌دهد تبادل اطلاعات برای شروع ارتباط مفید می‌باشد.  در بیان خود و اطلاعاتتان راحت باشید ولی متوجه باشید كه در آغاز طرف مقابل را با انبوهی از مطالب دچار سردرگمی‌ نكنید.  یك رابطه سالم،  گفتگوی سالم می‌طلبد.

انعطاف پذیر باشید. بسیاری از ما سعی می‌كنیم افراد و موقعیتها را تابع خواسته‌های خویش سازیم و طبیعی است وقتی آنها به شیوه خود عمل می‌كنند ما آمادگی آن را نداشته و احساس نگرانی،  غم و حتی خشم می‌كنیم.  در یك رابطه سالم رشد و تغییرات هر یك از طرفین مجاز می‌باشد.

مراقب و متوجه خود باشید.  رضایت خودتان را در یك رابطه نادیده نگیرید.  رابطه سالم دوجانبه است و هر دو نفر بایستی از آن احساس رضایت كنند.

راسخ و ثابت قدم باشید. چنانچه مسئولیتی را می‌پذیرید،  آن را بطور كامل به پایان برسانید.  در یك رابطه سالم ثبات و مسئولیت پذیری از شرط‌های اساسی به شمار می‌آید.

به شكلی منصفانه بحث كنید.  بسیاری از ارتباطات تعارضاتی را نیز به همراه دارد.  این بدان معنا نیست كه شما به عقاید یكدیگر احترام نمی‌گذارید بلكه بدین معناست كه مسئله‌ای دارید.

مطالعات نشان می‌دهد اگر چه در یك ارتباط موثر وفاداری اصل مهمی‌است اما یك ارتباط سالم به اكنون می‌اندیشد نه امیدواری نسبت به یك ایده‌آل احتمالی در آینده

برای گفتگو و مذاكره درباره مسئله موجود وقت مناسبی را تعیین كنید. 

توجه داشته باشید كه گفتگوهای دشوار را زمانی كه خسته یا عصبانی هستید آغاز نكنید.  با توافق طرف مقابل زمان مناسبی را برای گفتگو درباره مساله موجود انتخاب كنید.  یك رابطه سالم بر مبنای احترام متقابل پایه ریزی شده است.

ایراد نگیرید و سرزنش نكنید.  به موضوع حمله ببرید نه به شخص.  یك گفتگوی ملایم را به شكلی قاطعانه و با گفتن كلمه " من " آغاز كنید.  چگونگی ناراحتی خود را از مساله بیان نمایید.  و هرگز كلمه تو یا شما را به منظور سرزنش و تحقیر طرف مقابل بكار نبرید.  در یك ارتباط سالم سرزنش جایی ندارد.

به احساسات منفی و غیرقابل كنترل خود اجازه بروز ندهید. به دیگران فرصت دهید درباره خودشان صحبت كنند. یك رابطه سالم به افراد حق بیان می‌دهد.

ـ از موضوع بحث خارج نشوید.  حول یك موضوع مشخص بحث و گفتگو كنید و هر موضوعی كه شما را آزرده ساخته و ارتباطی با موضوع فعلی ندارد پیش نكشید.  یك رابطه سالم اشتباهات را می‌پذیرد.

با مفروضات خود نتیجه گیری نكنید.  وقتی با كسی صمیمی‌می‌شوید هرگز بر پایه فرضیات خود نتیجه گیری نكنید.  شما احساسات و افكار طرف مقابل را بخوبی نمیشناسید.  یك رابطه سالم همه جوانب را می‌سنجد.

ارتباط

اگر احساس كردید به كمك فرد دیگری احتیاج دارید از وی كمك بگیرید.  در صورتی كه نتوانستید مسائل خود را با طرف مقابل به شیوه‌ای صحیح حل نمایید حتما از فردی مثل مشاور، والدین،  افراد با تجربه دیگر و افراد قابل اعتماد كمك بخواهید.  یك رابطه سالم از تقاضای كمك نمی‌هراسد.

بخاطر بسپارید همیشه پایان گفتگوها حل كامل مسئله نیست.  خود را برای پایان ناموفق و یا بینابین آماده كنید.  یك رابطه سالم پیروی كوركورانه و یا توافق كامل را طلب نمی‌كند.

نسبت به دیگران خرده گیر نباشید.  البته شما نمی‌توانید هر چیز و هر كس را بپذیرید ولی در عین حال خرده گیر هم نباشید.  این كار از انرژی‌های شما می‌كاهد.  مطالعات نشان می‌دهد هر چه بیشتر خوبی‌های دیگران را ببینید و كشف كنید،  روابط بهتری برقرار خواهید نمود.  رابطه سالم با سوء تفاهم و زخمهای گذشته ارتباطی ندارد.

بخاطر بسپارید هدف از گفتگو،  پیروز شدن هر دو نفر است.  ارتباط سالم بر مبنای برنده و بازنده استوار نیست.

یك رابطه سالم دارای دو برنده است كه هر یك با كمك دیگری به دنبال پاسخ مسئله می‌گردد.

شما قادرید ارتباط خود را قطع كنید.  شما می‌توانید خود را از یك رابطه بیرون كشیده و به ارتباط خود پایان دهید.

مطالعات نشان می‌دهد اگر چه در یك ارتباط موثر وفاداری اصل مهمی‌است اما یك ارتباط سالم به اكنون می‌اندیشد نه امیدواری نسبت به یك ایده‌آل احتمالی در آینده.

محبت و صمیمیت خود را نشان دهید.صمیمیت نقش بسیار مهمی‌در ارتباطات بین فردی دارد.  یك رابطه سالم احساسات صمیمانه و دوستانه را می‌طلبد.

تعادل زندگی خود را حفظ كنید. در همه امور تعادل خود را حفظ كنید و به هر یك از افراد و مسایل زندگی خود سهم مناسبی را اختصاص دهید.  یك رابطه سالم وابستگی شدید و عادت گونه را نمی‌پذیرد.

چنانچه خود را زیر نقاب پنهان كنید بالاخره دیر یا زود خود واقعی تان آشكار خواهد شد و به روابط شما لطمه خواهد زد. یك رابطه سالم با انسانهای واقعی ساخته می‌شود نه با تصورات

به خود فرصت دهید. دوست شدن و ایجاد یك رابطه سالم یكباره اتفاق نمیافتد. بخصوص وقتی در محیطی جدید مثل دانشگاه و خوابگاه قرار می‌گیرید. نزدیك شدن به افراد جدید كمی‌دشوار به نظر می‌رسد. ولی بخاطر بسپارید آشنا شدن با افراد كمی‌طول می‌كشد. ایجاد یك رابطه سالم نیاز به زمان دارد.

خودتان باشید. اگر بتوانید در برخوردهایتان خودتان باشید و نقش بازی نكنید بسیار دلچسب تر و مقبول تر خواهید بود.  چنانچه خود را زیر نقاب پنهان كنید بالاخره دیر یا زود خود واقعی تان آشكار خواهد شد و به روابط شما لطمه خواهد زد.  یك رابطه سالم با انسانهای واقعی ساخته می‌شود نه با تصورات.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: مجله سپیده دانایی

مطالب مرتبط:

رفتار قاطعانه بدون درماندگی

من تو رو ریز می بینم

با این روش مهربان تر شوید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.