تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران بریتانیا دریافتند که پروانه ها برای مهاجرت خود از بزرگراههای هوایی ویژه ای استفاده می کنند که سرعت باد در آنها به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و به این ترتیب می توانند سرعت پرواز خود را به 100 کیلومتر بر ساعت برسانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت مجاز برای پروانه‌ها
سرعت مجاز برای پروانه‌ها

پژوهشگران بریتانیا دریافتند که پروانه ها برای مهاجرت خود از بزرگراههای هوایی ویژه ای استفاده می کنند که سرعت باد در آنها به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و به این ترتیب می توانند سرعت پرواز خود را به 100 کیلومتر بر ساعت برسانند.

حشرات جانداران بسیار کوچکی هستند اما برای پرواز از روشهای ویژه ای استفاده می کنند. برای مثال محققان کشف کردند که پروانه ها و بیدها قادرند همانند پرندگان و پستانداران صدها کیلومتر مسیر مهاجرت خود را طی کنند و برای انجام این سفر از بادهای مناسب استفاده می کنند.

بسیاری از حشرات دست به مهاجرتهای فصلی می زنند. برای مثال در پاییز برخی از گونه های پروانه ها از بریتانیا به طرف کشورهای مدیترانه ای مهاجرت می کنند و در بهار به خانه باز می گردند. تاکنون دانشمندان موفق نشده بودند کشف کنند که این حشرات چگونه می توانند سفری تا این حد طولانی را طی کنند.

اکنون این محققان با مطالعه بر روی بیش از صد هزار نمونه پروانه و بید در مدت 7 سال 597 مهاجرت پاییزی و بهاری را از بریتانیا در عرض جغرافیایی بین 150 تا هزار و 200 متر رصد کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که این حشرات برای شناسایی بادهایی که آنها را در جهت مورد نظر قرار می دهند از همان "قطب نمای داخلی" استفاده می کنند که برای جهت یابی از آن بهره می برند.

به این ترتیب می توانند سرعت پرواز خود را به 100 کیلومتر بر ساعت برسانند و حتی با این روش قادرند جهت از پیش تعیین شده خود را اصلاح کنند.

فرآوری:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: سایت تخصصی حشره شناسی،شکارچی

مطالب مرتبط:

جناب سوسک و شاخک گازانبری

تک شاخ قطب شمال

برگی که راه می‌رود

پرنده‌ای با منقار شاخی

عجایب دنیای حیوانات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.