تبیان، دستیار زندگی
ایران در سال 82 برای قهرمان شدن، هیچ رشته ای در ورزش را نمی توان آسان تر از دیگری دانست. مثلاً اگر قهرمانی در بدمینتون راحت تر از گرفتن مدال در بوکس است، چرا حتی در جمع بیست نفر اول بدمینتون آسیا هم قرار نمی گیریم؟! البته نیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره های ورزش ایران در سال 82

برای قهرمان شدن، هیچ رشته ای در ورزش را نمی توان آسان تر از دیگری دانست. مثلاً اگر قهرمانی در بدمینتون راحت تر از گرفتن مدال در بوکس است، چرا حتی در جمع بیست نفر اول بدمینتون آسیا هم قرار نمی گیریم؟! البته نیازی به ارائه مثال نیست و قطعاً قبول دارید که موفقیت در هر رشته ای مستلزم  رنج و مرارت بسیار و تحمل مشقت ها، نامهربانی ها، ناداوری ها و خون دل خوردن های فراوان است. زحمتی که احسان قائم مقامی در شطرنج متحمل می شود و نیمی از شبانه روز را به سروکله زدن با رایانه می پردازد را نمی توان از پایمردی حسین رضازاده زیر بار صدها کیلو وزنه، کمتر دانست. به همین خاطر برترین های سال 82 را در تمام رشته های ورزشی معرفی می کنیم تا حق رشته هایی که کمتر در دید هستند و با بی مهری رسانه ها مواجهند را نیز ادا کرده باشیم.

فوتبال، مهدی مهدوی کیا

" کیا"  در انتخاباتAFC هم عنوان بازیکن سال قاره پهناور را به خودش اختصاص داد. موشک ایرانی هامبورگ در سالی که گذشت، تولد دوباره اش در فوتبال را جشن گرفت و پاسخی کوبنده به افراد مغرضی داد که پس از جراحی کمر، مهدوی کیا را تمام شده می دانستند! او چه درانتخابات داخل کشور، چه در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی در انتخابات هواداران تیم پرطرفدار هامبورگ، رده نخست را به خود اختصاص داد. سلطان پاس بوندسلیگا ضمناً بازگشت دوباره ای به تیم ملی داشت و نوید موفقیت در جام ملت های اسیا و جام جهانی 2006 را به میلیون ها فوتبالدوست ایرانی داد. مهدوی کیا" ثبات" را به هر چیز دیگری در دنیای حرفه ای ها ترجیح می دهد و به همین خاطر، قراردادش را تمدید کرد تا به قول خودش، یک جام قهرمانی برای این تیم کسب کند و پاسخ مناسبی به ابراز لطف هواداران باشگاه بدهد. مهدی اگر امروز حرف اول فوتبال آسیا را میزند، فراوش نکرده که از تیم سازنده بانک ملی سربر آورد و با نیمکت نشینی در پرسپولیس و تیم ملی در جام ملت های  آسیا 96، مدارج ترقی را طی کرد تا در جام جهانی هم گلزنی کند و به بوخوم و هامبورگ بپیوندد. سال آینده را هم چه دیدید! از کجا معلوم که به رم یا آرسنال نرود؟ کدام تیم در فوتبال دنیا بدش می آید که یک موشک در اختیار داشته باشد؟

وزنه برداری، محمد علی فلاحتی نژاد

راستش از بس حاج حسین رضا زاده جوایز را درو کرده و مرد سال ورزش شده، بی مناسبت ندیدیم که یادی هم از بقیه هم تیمی های او کنیم که پشت سایه غول 160 کیلویی قرار دارند. محمدعلی فلاحتی نژاد امسال در ونکوور به مقام قهرمانی دسته 77 کیلوگرم دنیا رسید. او جام بهترین وزنه بردار مسابقات را هم به خود اختصاص داد. این وزنه بردار خوش اخلاق کشورمان پس از کسب مدال طلا، محمدحسین برخواه را فراموش نکرد و مدالی که گرفته بود را حق او می دانست و چه بسا اگر آرنج برخواه دچار مصدومیت نمی شد، مدال طلا را نصیب خود می کرد. فلاحتی نژاد در دسته ای به مقام قهرمانی دنیا رسید که 20 سال قبل،" علی پاکیزه جم" می خواست رکوردهای دنیا را فرو بریزد. محمدعلی فلاحتی نژاد الان برای المپیک تمرین می کند تا مدالی که به سختی کسب کرده را به آسانی از کف ندهد. او برای کسب افتخار از آتن، چاره ای جز افزایش رکوردهای شخصی اش ندارد. همان طور که حسین رضازاده هم برای جاگذاشتن سالم جابر از قطر باید همین کار را انجام بدهد.

کشتی آزاد، علیرضا رضایی

183 سانتی متر قد و 125 کیلوگرم وزن طبیعی، غول کشتی ایران با این هیبت در مسابقات قهرمانی  آسیا به مدال طلا رسید. در جام تختی که خردادماه برگزار شد توانست طلا بگیرد. در لیگ برتر حضور دوباره ای داشت و 15 کشتی برای سایپا گرفت و هر بار هم به پیروزی رسید و برای چهارمین بار پیاپی، عباس جدیدی را مغلوب کرد. علیرضا رضایی در مسابقات جهانی نیویورک هم شگفتی ساز شد و با پیروزی بر میرکوسیلیان(سوئیس)، رجب کارا(ترکیه)، بوریس هرینکوویچ(بلاروس) و سرگئی پریدون( اوکراین) به مدال برنز 120 کیلوگرم جهان رسید. البته مسئولین هم طبق معمول وعده های خود را فراموش کردند و جالب است که از این پهلوان اجاره نشین، توقع کسب مدال المپیک هم دارند! البته رضایی خم به ابرو نیاورد و بدون بهانه گیری در اندیشه کسب مدال زرین المپیک آتن است.

تکواندو، یوسف کرمی

مسابقات جهانی پاریس برای هادی ساعی خاطره خوبی به جا نگذاشت اما در عوض، دو دلاور تکواندوی ایران به نام های یوسف کرمی و مرتضی رستمی شگفتی ساز شدند و به مقام قهرمانی جهان رسیدند. یوسف کرمی حتی استیفن لویز افسانه ای را هم از پیش رو برداشت و بالاتر از تکواندوکاری کره جنوبی بر سکوی نخست قرار گرفت و تا زمان نگارش این مطلب، تنها سهمیه ایران در مسابقات تکواندوی المپیک را نیز، او کسب کرده است. ورزش ایران در تاریخ المپیک ها، فقط با کشتی آزاد و وزنه برداری به طلا رسیده، آیا یوسف کرمی می تواند تکواندو را به ضلع سوم تبدیل کند و مثلث اقتدار ورزش ایران را ترسیم نماید؟

جودو، آرش میراسماعیلی

در خرم آباد کشتی می گرفت و دلش می خواست مثل غلامرضا محمدی به مدال جهانی برسد اما دست تقدیر، رشته ورزشی جودو را به او معرفی کرد که در واقع برادر کوچکتر کشتی است! آرش سال 2001 در آلمان به مقام قهرمانی دنیا رسید تا اولین طلای تاریخ ورزش ایران در رقابت های جهانی جودو باشد. او امسال هم در اوزاکای ژاپن توانست مدال طلای 66 کیلوگرم دنیا را تصاحب کند و از بخت های مسلم کاروان ورزش کشورمان در المپیک آتن لقب بگیرد. آرش با غیرتی عجیب و انگیزه ای خارق العاده، تمریناتش را دنبال می کند، باید از نزدیک به تماشای تمرینات منحصر به فرد میراسماعیلی بنشینید تا متوجه شوید مدال طلای جهان با چه مرارتی تحصیل می شود.

کشتی فرنگی، حمید باوفا

حسن رنگرز تنها سهمیه المپیک کشتی فرنگی را در مسابقات جهانی پاریس گرفت و بدون هیچ تردیدی مرد اولاین رشته ورزشی در ایران است و ان شاءالله در المپیک هم مدال آور خواهد بود اما در سالی که گذشت، حمید باوفا جوان 20 ساله فریمانی، در رقابت های جوانان جهان به میزبانی ترکیه مدال طلا را به گردن آویخت او خردادماه در جام تختی به میزبانی سنندج هم با نتیجه نزدیک 3 بر صفر مغلوب حسن رنگرز شد و جدی ترین رقیب داخلی او دوباره ای محسوب می شود.

واترپلو، مجید غلامی

آقای گل همیشگی واترپلوی ایران و گلزن ترین بازیکن تیم ملی در بازی های آسیایی بوسان، او متولد سال 1357 است و پارسال یکی از دو بازیکن قاره آسیا برای عضویت در تیم منتخب دنیا بود و برای همین منظور به کانادا اعزام شد. او در سالی که گذشت، با تیم ذوب آهن به مقام قهرمانی جام باشگاه های آسیا رسید و هر تیمی از ایران که به مسابقات بین المللی می رود، او را هم به عنوان یار کمکی در فهرست خود قرار می دهد.

پرورش اندام، بیت الله عباسپور

رضا سلطانی فقط به خاطر یک کیلوگرم اضافه وزن مجبور شد در مسابقات جهانی به دسته 80 کیلو برود، این رقابت ها در هند برگزار می شد و بیت الله عباسپور به مقام چهارم 75 کیلوگرم دنیا رسید اما پس از پایان رقابت ها و محرز شدن دوپینگ نفرات اول تا سوم، او به عنوان قهرمان جهان معرفی شد. البته حتی مقام چهارمی دنیا هم در رشته ای که فدراسیون مستقلی ندارد فوق العاده ارزشمند است. خصوصاً که او و رضا سلطانی بدون مبادرت به دوپینگ در این رقابت ها حضور یافتند.

سوارکاری، کاوه فرید

بر خلاف خیلی ها که در خارج زندگی می کنند و در مسابقات برون مرزی به نام ایران شرکت می کنند و اوت می شوند، این جوان رعنا در تهران زندگی می کند و در سال 82 موفق شد مدال طلای پرش با اسب آسیا را کسب کند. این در حالی است که او اسب خودش را به همراه نداشت و از اسب های میزبان که بین شرکت کننده ها قرعه کشی می شوند استفاده کرد.

شمشیر بازی، پیمان فخری

شمشیر فخری در اسلحه" سابر" ورزش می کند. البته در سالی که گذشت، محمد رضایی در اسلحه" اپه" و محمد میرمحمدی در " فلوره" بهترین بودند اما با توجه به این که از هر رشته یک نفر را انتخاب می کنیم، پیمان فخری عضو با سابقه و افتخارآفرین تیم ملی شمشیربازی به عنوان مرد سال این رشته ورزشی معرفی می شود.

شنا، محمد علیرضایی

پدیده جدید شنای ایران است و اهل اصفهان. در بازی " آسیا پاسیفیک" به میزبانی ماکائو به مدال نقره دست یافت و رکورددار جدید ایران در 50 متر قورباغه است. رکورد 05/1 دقیقه فاصله زیادی با رکوردهای ورودی المپیک آتن ندارد و اگر مشکل تداخل درس و تمرینات او را حل کنند، شنای ایران هم پس از نیم قرن! می تواند بین المللی شود. حضور مربی استرالیایی هم در پرورش این چهره مستعد، بسیار موثر خواهد بود.

شیرجه، محمدرضا هدایتی

او در رقابت های "آسیا پاسیفیک" به میزبانی ماکائو طلا گرفت و در رشته " سینکرو دایو" نیز افتخارآفرینی کرد. بسیار جوان است اما کاپیتانی تیم ملی شیرجه بر عهده اوست. مثل میرابیان ها که در شیرجه ایران نامدار هستند، او نیز اهل همدان است و با توجه به حضور احتمالی یک مربی مجرب از اوکراین، امیدواری های زیادی به آینده دارد.

والیبال، محمد ترکاشوند

بازیکن قدرتی که در قطر" پاسور" کار می کند و بسیار خوش فکر است و در جمع ملی پوشان نیز بی نظیر است و هدف گیری و دید فوق العاده ای در زدن ضربات آبشار دارد، نقش ارزنده ای در کسب مدال برنز جام ملت های آسیا داشت و همیشه در خدمت تیم ملی است، امتیازآورترین بازیکن ایران در جام ملت ها بود. در بیشتر بازی ها، یک تنه صنام را پیروز می کرد. 26 ساله است و 194 سانتی متر قد دارد. جمشید حمیدی کارشناس ارجمند والیبال 90 می گوید:" او واقعاً از نظر اخلاقی نظیر ندارد، متاهل است، اصالت لرستانی دارد و در کرج زندگی می کند و ستاره ای بی مانند در والیبال ایران است . ان شاءالله کمردرد مزمن او نیز بهبود پیدا کند تا به لیگ ایتالیا هم برود".

جانبازان و معلولین، عنایت الله بخارایی

همه جانبازان و معلولین عزیز کشورمان که در میادین بین المللی خوش می درخشند و پرچم ایران را برافراشته می کنند. می توانند عنوان برترین ورزشکار سال 82 را به خود اختصاص بدهند. مثلاً در والیبال نشسته علی گلکار، حجت بهروان و جلیل ایمری بسیار عالی ظاهر شدند . اما عنایت الله بخارایی قهرمان دو دوره پاراالمپیک است که در تیراندازی به المپیک آتن اعزام می شود. او اهل استان فارس است و خصوصیات اخلاقی اش هم بی نظیر است و ان شاءالله برای سومین بار به مقام قهرمانی المپیک دست خواهد یافت.

هندبال، آرمن امیرخانیان

عضو تیم منتخب باشگاه های آسیا شد. عضو فولاد مبارکه اصفهان و متاهل است. برش های بسیار خوبی در بازی دارد. از دید فوق العاده و قدرت بدنی مناسبی برخوردار است. اگر هندبال ایران مطرح بود می توانست در تیم های خارجی هم بازی کند. او حسرت این را می خورد که چرا هندبال ایران پایه مستحکمی ندارد و مربیان برجسته خارجی به ایران نمی آیند. او در جام باشگاه های آسیا بازی های بسیار خوبی ارائه کرد. البته محمد منصوری آقای گل هندبال ایران نیز برگزاری دیدارهای تماشایی اش با" نایجل شورت" در تهران هرگز از یادها نخواهد رفت. " شورت" که عضو آکادمی سلطنتی بریتانیا هم هست در گفتگو با نشریات انگلیسی به تمجید از نابغه 21 ساله شطرنج ایران پرداخته بود که اگرچه در مجموع، مغلوب نایجل شورت شد اما چند تساوی را هم از او گرفت. احسان قائم مقامی همچنان مرد اول شطرنج ایران است.