تبیان، دستیار زندگی
ریزش مو تنها مشکل بزرگسالان نمی باشد، بلکه در صدی از کودکان هم به ریزش مو دچار می شوند. ریزش مو در کودکان می تواند خطرناک...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریزش موی کودکان جدی است


ریزش مو تنها مشکل بزرگسالان نمی باشد، بلکه در صدی از کودکان هم به ریزش مو دچار می شوند. ریزش مو در کودکان می تواند خطرناک باشد و می توان با تشخیص مناسب، به درمان آن بپردازیم.


ریزش مو

در بسیاری از کودکانی که از ریزش مو رنج می برند عوامل زیر باید بررسی شود. پزشک متخصص اطفال و پزشک متخصص پوست و مو باید بتوانند موارد زیر را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

عوامل ریزش مو در کودکان عبارتند از :

1- کچلی قارچی سر

کچلی قارچی سر معمولا به علت عفونت قارچی در سر پدید می آید. این عفونت قارچی در کودکان دیده می شود و به صورت تکه های کم مو در سر کودک ایجاد می شود. این تکه ها معمولا بیضی یا گرد است.

موها در سطح پوست شکسته شده و شبیه نقطه های سیاه بر روی پوست سر ایجاد می شود.

اگر پزشک به این نوع ریزش مو در کودک مشکوک شود، آزمایش های میکروسکوپی تجویز می کند تا به تشخیص خود مطمئن شود.

درمان در این نوع با مصرف خوراکی داروی ضد قارچ می باشد. همچنین کودک مبتلا باید از شامپو های مخصوص ضد قارچ استفاده کند تا قارچ های سطح سرش کاهش یابند.

به دلیل اینکه این بیماری مسری است، کودک باید بسیار مراقب باشد تا وسایلی که با سرش در تماس است مانند برس سر،  بالش، کلاه و ... را به دیگران قرض ندهد.

همچنین بیشتر مراقب کودک باشید تا بیماری را به سایر افراد (مخصوصا در مدرسه) انتقال ندهد.

2- کچلی منطقه ای

این نوع ریزش مو غیر قابل سرایت به دیگران است و معمولا به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو می باشد. خصوصیت بارز این نوع ریزش مو در کودکان این است که به طور ناگهانی، منطقه ای از سر (منطقه ای به شکل گرد و یا بیضی) دچار ریزش مو می شود.

این قسمت ها نرم و صاف هستند و همراه با پوسته ریزی و شکسته شدن موها نمی باشد.

حدود 25 درصد این کودکان دارای ناخن های شیار شیار هستند.

اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، ولی برخی روش ها سبب کنترل این بیماری در برخی کودکان می شود.

بعضی از آنها در طول یک سال، موهای از دست رفته شان بر می گردد، اگرچه رشد دوباره، غیر قابل پیش بینی است و ممکن است دوباره موهای خود را از دست بدهند.

بیماری حدود 5 درصد این کودکان پیشرفت کرده و تمام موهای سر خود را از دست می دهند و بعضی از آنها حتی تمامی موهای بدن خود را از دست می دهند.

برای مبتلایانی که کم سن هستند، پمادهایی تجویز می شود که بر روی مناطق کچل شده بزنند.

به دلیل اینکه کچلی قارچی مسری است، کودک باید بسیار مراقب باشد تا وسایلی که با سرش در تماس است مانند برس سر، بالش، کلاه و ... را به دیگران قرض ندهد

3- ریزش مو ناشی از کشیدن و چرخاندن موها

ریزش مو در این  کودکان به صورت تکه تکه و موهای شکسته شده با طول های متفاوت است و کچلی ها معمولا در سمت دست غالب کودک دیده می شود.

این حالت ممکن است به دلیل این باشد که کودک در معرض استرس های زیادی قرار دارد. استرس هایی مانند طلاق والدین، از دست دادن والدین و یا پدر بزرگ و مادربزرگ، به دنیا آمدن خواهر و برادر دیگر  .

اگر متوجه این نوع ریزش مو در کودک خود شدید، سعی نکنید او را سرزنش کنید، زیرا سرزنش سودمند نیست، بلکه علت دقیق استرس کودک را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

4- ریزش مو ناشی از استرس شدید

نوع دیگری از ریزش مو در کودک وجود دارد که به دلیل استرس شدید و ناگهانی می باشد مانند تب شدید، جراحی، تحت بیهوشی عمومی، مرگ فردی که بسیار مورد علاقه است.

آسیب های جدی و شدید استفاده از داروهای خاص که این موارد ممکن است منجر به توقف رشد طبیعی موهای کودک شود و با توقف رشد فولیکول های مو وارد مرحله استراحت و عدم رشد می شوند. بین 6 تا 16 هفته بعد موها می ریزند و کودک به طور جزئی یا کامل کچل می شود.

برای این نوع از ریزش مو، روش تشخیصی و راه درمانی وجود ندارد. البته ممکن است با به پایان رسیدن شرایط بحرانی، رشد موها طی شش ماه یا یک سال آینده برگردد.

5- کمبودهای تغذیه ای

خیلی شایع نمی باشد و کمبودهای مواد مغذی مانند برخی ویتامین ها و روی علت اصلی آن می باشد.

6- مشکلات غدد درون ریز

علت ریزش مو در برخی کودکان به دلیل کم کاری تیروئید می باشد. ممکن است فعالیت تیروئید در برخی کودکان کم باشد و هورمون های لازم برای تنظیم متابولیسم را نسازد. تشخیص این کم کاری، توسط آزمایش خون انجام می گیرد.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالب کامل و متعدد درباره سلامت مو

فیلم های مرتبط:

ریزش موی مردانه

کلاه هم می تواند باعث ریزش مو شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.