تبیان، دستیار زندگی
نیم‌پز كردن سبزیجات عادت بسیار خوبی است. اما ما ایرانی‌ها سبزیجات را بیش ‌از حد سرخ می‌كنیم یا می‌پزیم و این موضوع باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن‌ها می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبزیجات را نیم‌پز كن!


نیم‌پز كردن سبزیجات عادت بسیار خوبی است. اما ما ایرانی‌ها سبزیجات را بیش ‌از حد سرخ می‌كنیم یا می‌پزیم و این موضوع باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن‌ها می‌شود.


سالاد کاهو با سبزیجات برشته

یكی از عادت‌های برجسته مكزیكی‌ها مصرف بالای ذرت و آرد، در تهیه نان و شیرینی‌هاست. درواقع، ذرت قوت غالب مكزیكی‌ها محسوب می‌شود. البته در مقام مقایسه، گندم، برنج و جو بر ذرت ارجح هستند اما اگر ذرت استفاده می‌كنیم لازم است پروتئین آن با موادی كه پایه گوشت دارند كامل شود.

مكزیكی‌ها از حبوبات و گوشت‌ها به شكل‌های مختلفی استفاده می‌كنند و این كار به كامل‌سازی پروتئین ذرت كمك می‌كند، زیرا پروتئین گیاهی ذرت، تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن را نداشته، پس باید آن را با مخلوط کردن با حبوبات و گوشت‌ها تکمیل کرد. بنابراین اگر ذرت به تنهایی خورده شود، ممكن است باعث بروز كمبودهایی در بدن شود، ولی مصرف آن توأم با سایر غذاها مشكلی ایجاد نمی‌كند.

نارگیل

از دیگر مواد غذایی كه مكزیكی‌ها زیاد استفاده می‌كنند، گشنیز و نارگیل است. نارگیل برخلاف تصور عموم مردم، میوه تلقی نمی‌شود و یك ماده غذایی روغنی است كه چربی آن از نوع خوب نیست و مصرف زیاد آن چندان توصیه نمی‌شود. در واقع اسیدهای چرب موجود در این ماده غذایی از نوع اشباع بوده است. بنابراین زیاده‌روی در مصرفش می‌تواند بیماری‌های قلبی – عروقی را تشدید کند. مکزیکی‌هایی که عادت به خوردن نارگیل دارند، در معرض خطر ابتلا به این گروه از بیماری‌ها هستند.

گشنیز و جعفری

برخلاف این عادت نادرست، مصرف گشنیز در مکزیک بالاست. گشنیز و جعفری سبزی‌های سرشار از ویتامین C و A هستند و به هر بهانه‌ای كه مصرف شوند، مفیدند. متأسفانه، ما ایرانی‌ها اهل خوردن گشنیز نیستیم و سبزیجات پرمصرف ما كاهو، خیار و گوجه فرنگی است.

فلفل

مكزیكی‌ها همچنین فلفل چینی تند و شیرین زیاد استفاده می‌كنند. فلفل سرشار از ویتامین C بوده و تا جایی كه باعث تحریك اشتها شود خوب است، اما مصرف زیاد آن برای كسانی كه به آن عادت ندارند یا دستگاه گوارششان حساس است، توصیه نمی‌شود.

نیم‌پز كردن سبزیجات

از دیگر عادت‌های مردم این كشور مصرف برخی غذاها به شكل نیم‌پز است. نیم‌پز كردن برای سبزیجات عادت خوبی است. ما ایرانی‌ها سبزیجات را بیش ‌از حد سرخ می‌كنیم یا می‌پزیم و این موضوع باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن‌ها می‌شود. برخلاف سبزیجات كه بهتر است در درجه اول خام یا به شكل نیم‌پز مصرف شوند، باقی مواد غذایی اگر نیم‌پز باشند هضم‌ و جذبشان در دستگاه گوارش دچار اشكال می‌شود. مثلاً حبوبات باید کاملاً پخته شوند. اگر غلات به شكل نیم‌پز یا حتی خام مصرف شوند، به شرطی كه خوب جویده شوند مشكل‌ساز نخواهند بود، اما مصرف انواع گوشت‌ها به شكل نیم‌پز عادت درست و پسندیده‌ای تلقی نمی‌شود.

منبع : پایگاه سلامت


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: moradyzade