تبیان، دستیار زندگی
انجمن نجوم تبیان از آغاز فعالیت خود تاکنون برنامه های بسیاری را جهت ترویج و فراگیر نمودن علم زیبا و کاربردی ستاره شناسی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز نجوم با انجمن نجوم در مرکز علوم ستاره شناسی

روز نجوم با انجمن نجوم در مرکز علوم ستاره شناسی

مرکز علوم ستاره شناسی - چهاردهم اردیبهشت سال 1391- به مناسبت روز جهانی نجوم

انجمن نجوم تبیان از آغاز فعالیت خود تاکنون برنامه های بسیاری را جهت ترویج و فراگیر نمودن علم زیبا و کاربردی ستاره شناسی برگزار نموده است و با یاری خداوند هر سال با نوآوری و طرحی جدید به اجرای این برنامه ها میپردازد.

امسال نیز علاوه بر برنامه ریزی جهت برگزاری روز نجوم تصمیم گرفتیم با اجرای برنامه ای دیگر علاوه بر آشنا سازی تعداد بیشتری از مردم و علاقمندان با علم ستاره شناسی، به نوعی فرهنگ اجرای برنامه در هفته نجوم را نیز تقویت کرده باشیم . بدین ترتیب برآن شدیم تا به جای برگزاری یک برنامه و آن هم در روز نجوم ، دو برنامه را یکی در روز نجوم و دیگری را در هفته جهانی نجوم ترتیب دهیم.

با توجه به اینکه مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برنامه ای را برای هفته جهانی نجوم تدارک دیده بود، با هماهنگی هایی که از چند هفته قبل با این مرکز صورت گرفت، آمادگی خود را جهت شرکت و اجرای برنامه در این روز اعلام داشتیم. با قطعی شدن این برنامه و شرکت سایر گروهها و انجمن های نجومی مختلف، برنامه هفته جهانی نجوم برای روز پنج شنبه 14 اردیبهشت ماه 1391 تعیین گردید.

روز نجوم با انجمن نجوم تبیان در مرکز علوم ستاره شناسی

با تمهیدات انجام گرفته توسط کادر مدیریتی و اجرایی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، غرفه هایی برای هر گروه مشخص و آماده شده بود که پس از انجام تزئینات داخلی غرفه و آماده نمودن وسایل، با برگزاری مراسم افتتاحیه برنامه به طور رسمی آغاز شد. در این جشنواره، در کنار غرفه های گروهها و انجمن های نجومی، غرفه های آموزشی نظیر غرفه نجوم کودکان، کیهان شناسی(فواصل و افقها)، هوافضا(شبیه ساز پرواز)، رباتیک و ... نیز برپا شده بود. (جهت بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید.)

همچنین در داخل سالن همایش مرکز، سخنرانی ها و گارگاههای آموزشی همزمان با اجرای دیگر برنامه ها در حال برگزاری بود و همزمان نیز پوشش رسانه ای وسیعی از این برنامه صورت می گرفت.

در این جشنواره برنامه های مختلفی از سوی انجمن نجوم ارائه شد که از آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اطلاع رسانی پدیده نادر گذر زهره از مقابل خورشید در خردادماه 91 به همراه اطلاعاتی از این سیاره زیبا از طریق پوستری با ساختار داده نمایی(اینفوگرافی) که در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفت. با توجه به موفق بودن این ساختار در ارائه اطلاعات به ساده ترین شکل ممکن و در کمترین زمان ، بهترین شیوه برای اطلاع رسانی این پدیده را از این طریق دیدیم که استقبال فراوان بازدیدکنندگان صحه ای بر این امر بود.

2. آموزش اصول رصد و پیمایش آسمان که ضمن آشنا ساختن بازدیدکنندگان با مختصات و یاقتن اجرام آسمانی ، تعدادی از اصطلاحات کاربردی در علم ستاره شناسی نیز در برگه ای به بازدیدکنندگان ارائه شد.

3. آموزش روشهای مختلف جهت یابی در شب با استفاده از اجرام آسمانی و ارائه بروشورهایی در این رابطه به بازدیدکنندگان.

4. ارائه پوسترهایی حاوی اطلاعاتی جالب در مورد شاتلها از طریق داده نمایی

5. ارائه بسته هایی محتوی نرم افزار کاوش در آسمان و دیگر نرم افزارهای موسسه تبیان به همراه کتابهایی از سازمان فضایی ایران

6. بلوتوث نرم افزارهای نجومی

7. برگزاری مسابقه ای جذاب به همراه جوایزی نفیس

با توجه به تعدد و تنوع در برنامه های اجرایی فوق، با استقبال فراوان و اظهار لطف از سوی مخاطبان و بازدیدکنندگان از برنامه مواجه شدیم که این برای انجمن نجوم تبیان افتخاری ارزشمند محسوب میشود.

روز نجوم با انجمن نجوم تبیان در مرکز علوم ستاره شناسی

در اواسط برنامه جناب دکتر دالکی از غرفه های گروهها و انجمن های شرکت کننده در این جشنواره بازدید نمودند و پس از حضور در غرفه ی انجمن نجوم تبیان، مختصری از فعالیت های انجام شده توسط انجمن به همراه توضیحاتی در مورد برنامه های در حال اجرا به ایشان ارائه شد.

(جهت بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید.)

در ساعات پایانی برنامه و با اتمام زمان شرکت در مسابقه، قرعه کشی مسابقه انجمن نجوم تبیان پس از فراخواندن شرکت کنندگان، در حضور این افراد انجام گرفت که به سه نفر برگزیده و آخرین فرد شرکت کننده در این مسابقه جوایزی نفیس و ارزنده اهدا شد. با پایان یافتن زمان برنامه که با بارش شدید باران نیز همراه بود، جشنواره ی هفته ی جهانی نجوم سال 1391 به کار خود خاتمه داد.

امید است اجرای برنامه هایی از این دست، فتح بابی باشد برای همکاری بیشتر گروههای نجومی سراسر کشور در راستای ترویج و فراگیر نمودن علم ستاره شناسی در ایران تا بدین ترتیب شاهد موفقیت و پیشرفت های روزافزون و چشمگیری در این عرصه باشیم.

افراد شرکت کننده در این مراسم از انجمن نجوم تبیان:

علی اکبر پورجهان ، سپیده کریمی ، یحیی پورجهان

در پایان به رسم ادب از مساعدت و همکاری سازمان ها و مجموعه های زیر نهایت سپاس و قدردانی را داریم.

باشگاه کاربران موسسه تبیان

سازمان فضایی ایران

مدیریت و کادر اجرایی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

دبیر جشنواره هفته جهانی نجوم و جناب آقای سید مصطفی امام

تهیه گزارش : مدیر انجمن نجوم؛ یحیی پورجهان(nimag22)

تاپیک مرتبط در انجمن

و بخوانید گزارش اولین مراسم برگزار شده توسط انجمن نجوم در پارک زغفرانیه - هشتم اردیبهشت سال 1391- به مناسبت روز جهانی نجوم و آلبوم تصاویر این روز را ببینید.


باشگاه کاربران تبیان / انجمن های تخصصی