تبیان، دستیار زندگی
انضباط اجتماعی بر پایه فریضه امر به معروف و نهی‌از منکر، موجب اقامه واجبات و اصلاح امور دین و دنیا و به تبع آن برقراری نظم و امنیت اجتماعی می‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار امر به‌ معروف و نهی ‌از منکر

جامعه


انضباط اجتماعی بر پایه فریضه امر به معروف و نهی‌از منکر، موجب اقامه واجبات و اصلاح امور دین و دنیا و به تبع آن برقراری نظم و امنیت اجتماعی می‌گردد.


مؤکد این سخن، کلامی است از امام محمد باقر(علیه‌السلام) كه می‌فرمایند:

«أن الامر بالمعروف و النهی عن المنکر ... و فریضه عظیمه، بها تقام الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمدر الارض ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر...»

«امر به معروف و نهی از منکر، واجب بزرگی است که همه واجبات به واسطه آن برپا داشته می‌شود، اعتقادات و اندیشه‌های اسلامی (از خطر انحراف) در امان می‌ماند، (و یا امنیت اجتماعی برقرار می‌گردد) درآمدها حلال می‌گردد، مظالم رد می‌شود، زمین آباد می‌گردد، از دشمنان انتقام گرفته می‌شود و امور (دین و دنیا) در جهت صحیح و مستقیم قرار می‌گیرند.

قدرت و عزت مؤمنان

عنوان فوق بر گرفته از برخی روایات دیگر است که درباره اثرات سازنده امر به معروف و نهی از منکر در اجتماع وارد شده است. قال علی (علیه‌السلام): «فمن امر بالمعروف شد ظهرا المومن و من نهی عن المنکر ارغم انف الکافر...» حضرت امام علی (علیه السلام) فرمودند: هر کس امر به معروف کند، پشت مؤمن را محکم ساخته است و هر کس نهی از منکر نماید، بینی کافر را به خاک مالانده است (او را ذلیل نموده است).

امر به معروف و نهی از منکر، واجب بزرگی است که همه واجبات به واسطه آن برپا داشته می‌شود.

آنچه در این روایت آمده است از نقطه نظر (روانی) دارای اهمیت ویژه‌ای است. زیرا وقتی انسان مؤمن ببیند که اعتقادات مذهبی، در اجتماع تبلیغ می‌شود و عمل به ارزش‌ها، سفارش و توصیه می‌گردد، نسبت به اعتقادات خویش راسخ‌تر می‌گردد و با قدرت و عزت بیشتری به انجام کارهای شایسته اقدام می‌کند و گاه مصمم‌تر و قوی‌تر به حرکت الهی خویش در جهت ثبات اسلام ادامه می‌دهد.

در نقطه مقابل آن کس که در پی منکرات و آلودگی‌هاست، زمانی که مشاهده کند هر جا گامی خلاف می‌خواهد بردارد، مراقب او هستند و او را از آن عمل ناپسند بازداشته، سرزنش و ملامتش می‌کنند، بدیهی است که گونه‌ای شکست روحی و روانی در او پدید می‌آید و از پیگیری کارهای ناشایست دلسرد می‌گردد.

امر به معروف و نهی از منکر

بنابراین امر به معروف و نهی از منکر مؤمن را در راهی که دارد محکم‌تر می‌نماید و عزت و قدرت در جامعه پیدا می‌کند و همین دلگرمی و سربلندی او دشمنان را در رسیدن به نقشه‌های پلید خویش که به فساد کشاندن مسلمانان و به ویژه نسل جوان است ناکام می‌کند.

لذا هر گاه مؤمنی از ارزش‌های دینی حمایت می‌کند و یا هرگاه مؤمنانی در مقابل فساد و تباهی قیام می‌کنند بر قدرت مؤمنان و در نتیجه قدرت جامعه دینی افزوده می‌شود و تمام طرفداران دین تقویت می‌شوند. از طرفی دیگر وقتی مؤمنان پشتیبان یکدیگرند، اگر منافقان هم یاور هم باشند، باز مغلوب امت ایمانی و منسجم خواهند شد. به عبارتی تثبیت اصل امر به معروف و نهی از منکر، تشکل خود جوش هسته‌های حزب الله (منظور زیر بیرق و پرچم خدا بودن است، نه حزب و دسته‌ای خاص) را در پی دارد و هر مسلمانی در هر نقطه مملکت سعی می‌کند به آن بپیوندد و برای پیاده کردن قوانین روح بخش اسلام، سهیم گردد. در راستای امر به معروف و نهی از منکر همه «من» ها «ما» می‌شود و چون «ید واحده» قدرتمندتر و تواناتر، شکوفایی نظام مقدس اسلام را تسریع می‌کند.

نویسنده: فاطمه شیرخانی


باشگاه کاربران تبیان – ارسالی از: hasantaleb