تبیان، دستیار زندگی
نتایج اخیر یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که مصرف زیاد برنج سفید می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بالا ببرد. به خاطر این که این ماده‌ی غذایی روی قند خون تأثیر می‌گذارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مصرف برنج سفید خطر دیابت را بالا می‌برد؟


نتایج اخیر یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که مصرف زیاد برنج سفید می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بالا ببرد. به خاطر این که این ماده‌ی غذایی روی قند خون تأثیر می‌گذارد.

برنج و دیابت

در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از بیماری دیابت نوع 2 رنج می‌برند و عده زیادی نیز هستند که از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند. برای همین محققان مطالعات زیادی در این زمینه انجام می‌دهند.

اخیراً محققان آمریکایی نشان داده‌اند که مصرف زیاد برنج سفید خطر بیماری دیابت نوع 2 را بالا می‌برد.

محققان آمریکایی نتایج دو پژوهش انجام شده در چین و ژاپن و همچنین دو پژوهش انجام شده در آمریکا و استرالیا را مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند افرادی که برنج سفید بیشتری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند.

آن‌ها معتقدند که مصرف کم این ماده‌ی غذایی یعنی یک یا دو مرتبه در هفته مفید است اما مصرف زیاد و مداوم برنج که در کشورهای آسیایی رواج دارد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بالا می‌برد.

برنج شاخص گلیسمی بالایی دارد؛ و بعد از مصرف آن میزان گلوکز خون افزایش می‌یابد. فیبرها و منیزیم از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کنند و متأسفانه برنج سفید حاوی میزان کمی از این دو ماده‌ی مغذی می‌باشد.

مصرف کم این ماده‌ی غذایی یعنی یک یا دو مرتبه در هفته مفید است اما مصرف

زیاد و مداوم برنج که در کشورهای آسیایی رواج دارد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را

بالا می‌برد

البته محققان معتقدند مصرف زیاد این ماده‌ی غذایی که در کشورهای آسیایی بیشتر است می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را بالا ببرد و این نتایج در کشورهای دیگری که برنج فضای کمی از بشقاب‌هایشان را فرا می‌گیرد مصداق پیدا نمی‌کند.

توصیه می‌کنیم زمانی که بشقاب بشقاب برنج برای ناهار و شام میل می‌کنید حواستان به شاخص گلیسمی آن نیز باشد. منظورمان این نیست که به طور کلی برنج را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید زیرا برنج حاوی ویتامین B است. توصیه ما این است که هر روز و به میزان زیاد از این ماده‌ی غذایی میل نکنید.

به برنج‌تان زیره اضافه کنید، سبزی خوردن، سالاد و سبزیجات مفید دیگر را فراموش نکنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: maxisciences

مطالب مرتبط:

ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت

آیا دیابتی ها نباید میوه شیرین بخورند؟

دیابتی ها می ‌توانند غذای شیرین بخورند؟

رابطه دیابت با مصرف زیاد سوسیس و كالباس

برنج، سفید یا قهوه‌ای؟!

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

تفاوت برنج سفید با برنج قهوه ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.