تبیان، دستیار زندگی
آنچه از این گونه احادیث در رابطه با عصمت زهرا استفاده مى‏كنیم اینكه؛ اگر فاطمه علیهاالسلام معصوم نبود، چگونه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به طور مطلق خشم او را خشم خدا و رضاى او را رضاى الهى معرفى مى‏كند؟! مگر مى‏توان رضا و خشم اشخاص غیر معصوم را با ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصمت صدیقه طاهره در آینه قرآن و حدیث

حضرت فاطمه

حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، تنها زن معصوم اسلام است، كه عصمت او ریشه قرآنى و حدیثى داشته و تاریخ زندگى پرافتخارش، شاهد بزرگ دیگرى در این مقوله مى‏باشد.

فاطمه علیهاالسلام پیش از آنكه متولد گردد، نطفه‏اش از غذاى پاك بهشتى در صلب پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله و آنگاه خدیجه علیهاالسلام قرار داده شده و در رحم مادر، پناه و انیس او به حساب آمده و هنگام ولادت با فرستادگان غیبى به سخن پرداخته و سپس در مدت محدود حیاتش صدها كرامت محیرالعقول نشان داده و... همگى اینها از عصمت آن بانوى گرانقدر حكایت دارد.

شهادت قرآن

پروردگار عالم در قرآن مجید مى‏فرمایند:

«انما یریداللَّه لیذهب عنكم الرجس اهل‏البیت و یطهركم تطهیرا» (احزاب/33)همانا خداوند مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل‏بیت دور كند و كاملا شما را پاك گرداند.

این آیه گواهى مى‏ دهد كه اهل‏ بیت معصوم و بى ‏لغزش هستند و هیچ گناهى نمى ‏كنند. («الرجس» در آیه شامل همه گناهان و لغزشها مى ‏گردد، كه اهل ‏بیت از آنها دورند.)

اما در پاسخ از اینکه مراد از اهل‏ بیت كیست؟ طبق احادیث معتبر اهل سنت و اظهارات و اعترافات همسران پیامبر صلى اللَّه علیه و آله، ثابت گردیده است كه مراد از آن پنج تن آل‏ عبا مى‏ باشند، كه فاطمه زهرا علیهاالسلام یكى از آنهاست، بنابراین، فاطمه علیهاالسلام طبق گواهى قرآن مجید معصوم مى ‏باشد. گواهى رسول خدا رسول گرامى اسلام در احادیث زیادى كه از طریق سنى و شیعه نقل گردیده، فاطمه را پاره‏ى تن خود معرفى نموده و فرموده است: هركس او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و دشمن او دشمن من و خدا است.

و در حدیث دیگرى فرموده است: فاطمه پاره‏ى تن من است، هركس او را اذیت كند، مرا اذیت نموده و كسى كه او را به خشم آورد من و خدا را به خشم آورده است.

امیرالمؤمنین على علیه ‏السلام او را غسل داد، زیرا فاطمه علیهاالسلام معصوم بود و معصوم را جز معصوم نمى‏تواند غسل دهد. چون سائل از این جواب تعجب كرد، حضرت فرمودند: در مورد مریم نیز قضیه همین طور بود، او را كسى غسل نداد مگر حضرت عیسى

و بالاخره در گروهى از احادیث، آن هم در منابع معتبر اهل سنت مى‏خوانیم كه خشم خدا فاطمه و رضایت الهى به رضاى او بستگى دارد.

آنچه از این گونه احادیث در رابطه با عصمت زهرا استفاده مى‏كنیم اینكه؛ اگر فاطمه علیهاالسلام معصوم نبود، چگونه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به طور مطلق خشم او را خشم خدا و رضاى او را رضاى الهى معرفى مى‏كند؟! مگر مى‏توان رضا و خشم اشخاص غیر معصوم را با رضا و خشم خدا مرتبط دانست؟!

ابن ابى ‏الحدید پس از اعتراف بر اینكه فاطمه علیهاالسلام از جمله افرادى است كه آیه‏ى تطهیر بر عصمت او دلالت دارد در این باره مى‏نویسد:

سخن پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در مورد فاطمه علیهاالسلام كه مى‏فرمایند: هركس او را اذیت كند، مرا اذیت كرده و كسى كه مرا آزار دهد خدا را آزار داده است؛ دلیل بر معصوم بودن فاطمه علیهاالسلام است، زیرا؛ اگر فاطمه علیهاالسلام غیر معصوم بود، اذیت او در تمام حالات، اذیت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله محسوب نمى‏شد...  (1)

تطهیر

پس نتیجه مى‏گیریم سخنان پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله، بالاتر از عصمت فاطمه علیهاالسلام را مى‏رساند، كه دانشمندان سنى و شیعه به آن اعتراف دارند استدلال امیرالمؤمنین چون خلیفه اول پس از رحلت پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فدك را غصب كرد و حضرت فاطمه‏ زهرا علیهاالسلام با او به محاجّه و مناظره پرداخت، امیرالمؤمنین على علیه‏السلام نیز پس از سخنرانى و خطبه فاطمه علیهاالسلام در مسجد، به مسجد رفت و از جمله سخنانش خطاب به ابوبكر فرمود:

یا ابابكر! بگو ببینم قرآن خوانده‏اى؟

ابوبكر: بلى خوانده‏ام.

على علیه ‏السلام: بگو ببینم آیه «انما یریداللَّه لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا»، در حق ما نازل شده، یا در حق دیگران؟

ابوبكر: در حق شما نازل شده.

على علیه السلام: اگر كسى شهادت دهد كه فاطمه علیهاالسلام كار بدى انجام داده چه مى‏كنى؟ آیا شهادت او را مى ‏پذیرى یا نه؟

ابوبكر: بلى، مى ‏پذیرم و براى فاطمه علیهاالسلام مانند دیگران حد جارى مى‏كنم.

على علیه ‏السلام: در این صورت در پیشگاه خدا كافر مى ‏شوى.

ابوبكر: چرا؟

على علیه ‏السلام: زیرا در این فرض، تو شهادت خدا را كه به پاكى فاطمه علیهاالسلام گواهى داده قبول نكرده و گواهى مردم را گرفته‏اى ...

مردم چون این مناظره و سخنان على و ابوبكر را مى‏شنیدند، بر روى یكدیگر نگاه كرده و گفتند:  صدق واللَّه على بن ابى‏طالب؛ سوگند به خدا كه حق با على علیه‏السلام است. (2)

قابل توجه است، كه امیرالمؤمنین از آیه‏ تطهیر بر عصمت فاطمه علیهاالسلام استدلال نموده و مهاجرین و انصار نیز آن را پذیرفته و مورد تأیید قرار داده‏اند.

آنچه از این گونه احادیث در رابطه با عصمت زهرا استفاده مى‏كنیم اینكه؛ اگر فاطمه علیهاالسلام معصوم نبود، چگونه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به طور مطلق خشم او را خشم خدا و رضاى او را رضاى الهى معرفى مى‏كند؟! مگر مى‏توان رضا و خشم اشخاص غیر معصوم را با رضا و خشم خدا مرتبط دانست؟!

روایت فریقین از امام صادق علیه‏السلام پرسیدند: چه كسى فاطمه علیهاالسلام را غسل داد؟

آن حضرت با استناد به معصوم بودن فاطمه علیهاالسلام فرمودند:

«غسلها امیرالمؤمنین لانها كانت صدیقه، و لم یكن لیغسلها الا صدیق»

امیرالمؤمنین على علیه ‏السلام او را غسل داد، زیرا فاطمه علیهاالسلام معصوم بود و معصوم را جز معصوم نمى‏تواند غسل دهد.

چون سائل از این جواب تعجب كرد، حضرت فرمودند: در مورد مریم نیز قضیه همین طور بود، او را كسى غسل نداد مگر حضرت عیسى. (3)

اما در اینجا روایتی را که مورد پذیرش فرق مختلف اسلامی است، زا ذکر می نماییم:

عن ابى‏جعفر (سلام‏ الله ‏علیه) فى قول الله (عزّ و جلّ) «انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا»، قال: نزلت هذه الآیه فى رسول ‏الله و على بن ابى‏طالب و فاطمه و حسن و حسین و ذلك فى بیت ام‏سلمه زوج النبى فدعا رسول ‏الله علیا و فاطمه والحسن والحسین (صلوات‏الله‏علیهم) ثم ألبسهم كساء له خیبریا و دخل معهم فیه، ثم قال: اللهم هولاء اهل بیتى و عدتنى فیهم ما وعدتنى، اللهم اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا، فقالت و أنا معهم یا رسول‏الله قال: أبشرى یا ام‏سلمه فانك الى خیر.(4)

امام باقر سلام‏ الله ‏علیه مى‏فرماید: آیه تطهیر درباره رسول ‏الله و على و فاطمه و حسن و حسین (صلوات ‏الله ‏علیهم) در خانه ام‏ سلمه نازل شده است. وقتى این آیه نازل شد حضرت على و فاطمه و حسن و حسین (سلام ‏الله ‏علیهم) را زیر كساى خیبرى جمع كرد و فرمود: خدایا اینها اهل ‏بیت من هستند كه در مورد آنان وعده ‏ها داده‏ اى خدایا رجس و پلیدى را از آنان دور كن و آنان را پاك و منزه گردان. .. .

پی نوشت:

1- قوله علیه ‏السلام: فاطمه بضعه منى، من آذاها فقد آذانى، و من آذانى فقد آذى اللَّه عز و جل یدل على عصمتها، لانها، لوكانت ممن تقارف الذنوب لم یكن من یوذیها موذیا له على كل حال... ؛ شرح نهج‏البلاغه، ج 16، ص 273.

2ـ احتجاجات طبرسى، چاپ نجف، ج 1، ص 122- 123.

3- بحارالانوار، ج 43، ص 184؛ عوالم، ج 11، ص 260؛ جلاءالعیون، ج 1، ص 222.

4ـ نورالثقلین، ج 4، ص 270.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: کتاب « تحلیل سیره فاطمه زهرا سلام الله علیها»، على اكبر بابازاده.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.