تبیان، دستیار زندگی
چون بر فاطمه وارد شدم ، وى را دیدم بر قفا خوابیده و حسین نیز روى سینه اش در خواب بود و سنگ آسیاب بدون آن كه در دست كسى باشد، مى چرخید!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرشتگان در خدمت بانو

حضرت فاطمه

سلمان فارسى نقل می کند که روزى به منزل حضرت زهراء سلام اللّه علیها وارد شدم ، آسیابى را جلوى آن حضرت دیدم كه دستاس آن را با حالت خستگى و ضعف گرفته است و مى چرخاند و مقدارى جو، آرد مى نمود؛ و در گوشه اى از اتاق ، حسین علیه السلام را دیدم كه از شدّت گرسنگى ناله مى كرد.

گفتم : اى دختر رسول اللّه ! چرا خود را در سختى و مشقّت قرار داده اى ، با این كه فضّه پیش خدمت شما است؟!

حضرت در جواب اظهار داشت : پدرم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: كارهاى منزل یك روز بر عهده من و یك روز بر عهده فضّه باشد؛ و امروز نوبت من است .

گفتم : اجازه فرمائید كه من كمك نمایم ، یا آسیاب را بچرخانم ، یا این كه حسین علیه السلام را آرام كنم و دلداریش دهم ؟

حضرت فرمود: من نسبت به فرزندم ، حسین آشناتر هستم ؛ پس تو دستاس را بچرخان تا آرد تهیّه گردد.

بنابراین من مشغول چرخانیدن دستاس شدم و چون مقدارى از جوها را آرد كردم ، صداى اذان را بگوشم رسید؛ پس براى اقامه نماز به مسجد رفتم و نماز جماعت را به امامت حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله بجا آوردم .

و بعد از نماز، جریان حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را براى امیرالمؤ منین علىّ علیه السلام تعریف كردم .

امام علىّ علیه السلام گریان شد و از مسجد بیرون رفت و پس از گذشت لحظاتى در حالى كه تبسّم مى نمود، به مسجد بازگشت .

حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله جریان را از علىّ علیه السلام جویا شد؟

و او اظهار داشت : چون بر فاطمه وارد شدم ، وى را دیدم بر قفا خوابیده و حسین نیز روى سینه اش در خواب بود و سنگ آسیاب بدون آن كه در دست كسى باشد، مى چرخید!!

حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله فرمود: خداوند ملائكه اى را آفریده است تا در خدمت محمّد و اهل بیت او علیهم السلام باشند.(1)

خداوند قلب دخترم فاطمه و اعضا و جوارحش را پر از ایمان و یقین كرده و چون خداوند ضعف او را دانست ، پس در روزگار سختى به او كمك كرد و كفایتش ‍ نمود. مگر نمى دانى كه خداوند، فرشتگانى را قرار داده تا خاندان محمد را یارى دهند؟

همچنین جناب ابوذر مى گوید: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم مرا به دنبال على علیه السلام فرستاد. به خانه اش رفتم و او را خواندم ، ولى پاسخ مرا نداد. و آسیاب دستى را دیدم كه بدون اینكه كسى باشد به خودى خود، مى گردد. دوباره او را خواندم ، بیرون آمد و با هم نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم رفتیم و پیامبر متوجه على علیه السلام شد و چیزى به او گفت كه من نفهمیدم .

گفتم : شگفتا! از دستاسى كه بدون كه بدون گرداننده مى گردد.

آن گاه پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند قلب دخترم فاطمه و اعضا و جوارحش را پر از ایمان و یقین كرده و چون خداوند ضعف او را دانست ، پس در روزگار سختى به او كمك كرد و كفایتش ‍ نمود. مگر نمى دانى كه خداوند، فرشتگانى را قرار داده تا خاندان محمد را یارى دهند؟ (2)

چنانکه ابوصالح مؤذن در فضایل و مناقب حضرت زهرا سلام الله علیها نقل كرده است : میمونه ، همسر پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم مى گوید: رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم مقدارى گندم به من داد و مرا نزد حضرت فاطمه سلام الله علیها فرستاد تا آن را آرد كند و بعد براى باز گرفتن ، مرا سوى حضرتش فرستاد. دیدم حضرت ایستاده دستاس به خودى خود مى چرخد، قضیه را به پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم گفتم .

حضرت فرمود: چون خداوند ضعف و ناتوانى فاطمه سلام الله علیها را مى دانست ، به دستاس دستور داد كه بچرخد و او به دستور خداوند مى چرخید.(3)

در این رابطه روایت است : آن حضرت گه گاهى در حال نماز كه بود، كودكش گریه مى كرد و مى دیدند گهواره حركت مى كند و فرشتگان آن را حركت مى دادند.(4)

پی نوشت:

1) بحارالانوار، ج 43، ص 28 ؛ الخرایج و الجرایح، ج 2، ص530.

2) بحارالانوار، ج 43، ص29.

3) لسان المیزان ، ج 5، ص 65.

4) بحارالانوار، ج 43، ص 45.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:

کتاب «چهل داستان و چهل حدیث از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام»، عبدالله صالحی.

کتاب «360 داستان از فضایل مصائب و كرامات فاطمه زهرا علیهاالسلام»، عباس عزیزى.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.