تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه هنوز گزارشی قطعی از نقض یا التزام به آتش بس در سوریه از سوی فرستاده ویژه سازمان ملل ارائه نشده است برخی طرف های غربی برای توسل به بند هفتم منشور ملل متحد با هدف دخالت نظامی در آن كشور تلاش می كنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دخالت نظامی جایگزین دلخواه غرب برای طرح عنان


در حالی كه هنوز گزارشی قطعی از نقض یا التزام به آتش بس در سوریه از سوی فرستاده ویژه سازمان ملل ارائه نشده است برخی طرف های غربی برای توسل به بند هفتم منشور ملل متحد با هدف دخالت نظامی در آن كشور تلاش می كنند.

سوریه

پس از بالا گرفتن درگیری ها در سوریه، 'كوفی عنان' دبیر كل پیشین سازمان ملل طرحی شش ماده ای را ارایه كرد كه شامل عقب‌ نشینی نیروها و ادوات سنگین نظامی از مراكز شهرها و برقراری آتش بس، آغاز مذاكرات سیاسی، ارسال كمك‌ های بشردوستانه، آزادی زندانیان حوادث اخیر و آزادی رسانه است.

آتش بس به عنوان اولین مرحله از طرح عنان كه با استقبال سوریه، روسیه، چین، ایران و شمار دیگری از كشورها مواجه شد از روز 24 فروردین ماه برقرار شده است.

در حالی كه نیروهای سوری تاكنون پایبندی خود را به آتش بس نشان داده اند شبكه خبری بی بی سی در تارنمای عربی خود به نقل از آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه اعلام كرد كه در صورتی كه طرح كوفی عنان در سوریه به شكست انجامد شورای امنیت ناچار خواهد شد به بند هفتم منشور ملل متحد متوسل شود بندی كه اجازه دخالت نظامی را خواهد داد.

سخنان آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه پس از اظهارات هیلاری كلینتون همتای آمریكایی وی درباره لزوم اعمال فشارها و مجازات هایی علیه دمشق در حالی بیان می شود كه سوزان رایس نماینده دائم آمریكا در سازمان ملل كه ریاست شورای امنیت را نیز برعهده دارد در اظهاراتی متناقض با اشاره به تشكیك كوفی عنان درباره گزارش های رسیده از سوریه مبنی بر بروز خشونت ها از سوی دولت گفته است: صبر واشنگتن درباره نظام اسد به پایان رسیده است.

استقبال غربی ها از شكست طرح عنان در حالی انجام می شود كه روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع مطلع در سازمان ملل نوشت كه انتشار و استقرار كامل ناظران و تجهیزات آنان چند ماه زمان نیاز دارد.

این اظهار نماینده آمریكا در سازمان ملل با استناد به گزارش ویدیو كنفرانس اخیر كوفی عنان است كه به شورای امنیت ارایه شده و در آن تصریح شده كه سوریه همچنان شاهد خشونت های غیر قابل قبول است. این در حالی است كه كوفی عنان در گزارش خود به نقض آتش بس از سوی نظام سوریه به طور مشخص اشاره نكرده است.

کوفی عنان

رایس در اظهارات خود در جمع خبرنگاران كه رسانه های غربی و عربی آن را پوششی گسترده دادند به 'تشكیك كوفی عنان' اشاره كرد و گفت: عنان از گزارش هایی درباره از سرگیری خشونت ها پس از خروج ناظران از بعضی شهرها اظهار نگرانی كرده و گفته است: این موضوع، اگر صحیح باشد، غیر قابل قبول و شایسته سرزنش است.

نماینده آمریكا در حالی به موضوع از سرگیری خشونت ها از سوی عنان سخن راند كه مشخص نكرد این خشونتها از سوی كدام طرف اعمال می شود.

بسیاری از منابع خبری از جمله شبكه خبری الجزیره طی روزهای اخیر از ادامه درگیری ها در حمص به رهبری نیروهای شورشی خبر می دهند.

در همین حال و به گزارش روزنامه القبس كویت 'برهان غلیون' یكی از سران مخالف نظام اسد اظهار امیدواری كرده است كه 'وزرای خارجه عرب در نشست قاهره باب استفاده از فصل هفتم منشور ملل متحد( دخالت نظامی) را در سوریه باز كنند.'

استقبال غربی ها از شكست طرح عنان در حالی انجام می شود كه روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع مطلع در سازمان ملل نوشت كه انتشار و استقرار كامل ناظران و تجهیزات آنان چند ماه زمان نیاز دارد.

بخش سیاست تبیان


منبع : ایرنا