تبیان، دستیار زندگی
در شهر تهران که پایتخت ایران است متأسفانه تبلیغات اجناس خارجی به وفور مشاهده می شود و تأثیر این تبلیغات در سایر شهرستان ها نیز مشاهد می شود چرا که تهران می تواند در راستای حمایت از تولید ملی گام مهمی را بردارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ کالاهای خارجی ممنوع!


در شهر تهران که پایتخت ایران است متأسفانه تبلیغات اجناس خارجی به وفور مشاهده می شود و تأثیر این تبلیغات در سایر شهرستان ها نیز مشاهد می شود چرا که تهران می تواند در راستای حمایت از تولید ملی گام مهمی را بردارد.

تبلیغات

تبلیغات اجناس خارجی منجر می شود تا مردم رغبت کمتری برای خرید اجناس داخلی داشته باشند، تبلیغات برای خرید کالا بسیار مؤثر است و در این بخش باید از اجناس داخلی تبلیغ شود. اما در حال حاضر در اکثر استان ها و به خصوص در سطح تهران شاهد تبلیغات اجناس خارجی هستیم ،هزاران لمپوست بنر در شهر وجود دارد که در حال حاضر بر روی بیشتر آنها تبلیغات خارجی نصب شده است، که سود تبلیغات خارجی برای شهرداری و برخی از شرکت ها مناسب است.

درپی انتشار گزارشی از تبلیغات گسترده كالاهای خارجی در بیلبوردهای شهر تهران در سال تولید ملی، به همراه تصاویر این تبلیغات با عنوان "اینجا تهران است/این بیلبوردهای تبلیغاتی از كدام تولید حمایت می‌كنند؟" منتشر شده بود كه مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

در این گزارش تصریح شده بود: "نگاهی به بیلبوردهای شهری كه با مجوز شهرداری تهران نصب شده است، مبین این موضوع است كه نه تنها عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود ندارد بلكه همچنان تبلیغات كالاهای خارجی در و ودیوار این شهر را مزین كرده است. ظاهرا اراده ای وجود دارد تا مردم را برای خرید كالاهای خارجی ترغیب كند.

آیا حمایت از تولید داخلی باید به همین همایش‌ها و سخنرانی‌ها و نطق‌های پر طمطراق ختم شود؟ مگر با گذشت 40 روز از سال جدید برنامه‌ریزی‌های بدنه اجرایی كشور به پایان نرسیده است؟ شهرداری با استناد به كدام بخشنامه یا دستوری مجوز نصب بیلبوردهای تبلیغ كالای خارجی را می‌دهد؟ چرا دستگاههای فرهنگی و تبلیغی راهکار مناسبی را برای تبلیغات اجناس داخلی اتخاذ نکرده اند؟ تا كی باید در ورطه شعار بمانیم؟".

درپی انتشار این گزارش و پس از فضاساری رسانه‌ای گسترده‌ای که در گروه اجتماعی خبرگزاری فارس طی چند روز گذشته درباره این اقدام خلاف تولید ملی انجام شد، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ممنوعیت تبلیغ کالاهای صددرصد خارجی از ابتدای تیرماه در بزرگراه‌های تهران خبر داد.

سازمان زیباسازی شهر تهران از ممنوعیت تبلیغ کالاهای صددرصد خارجی از ابتدای تیرماه در بزرگراه‌های تهران خبر داد

سید محمدجواد شوشتری با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود: در راستای راهبرد رهبر معظم انقلاب در جهت تلاش برای استقلال اقتصادی و حمایت از تولید ملی، شهرداری تهران در اولین گام، از تبلیغات محیطی در قالب بیلبورد، بنر و یا به هر شکل دیگر کالاهای صددرصد خارجی در اتوبان‌های سطح شهر تهران جلوگیری خواهد کرد و به سرعت تبلیغات اجناس داخلی را در برنامه خود قرار می دهد ضمن اینکه امتیازات مناسبی را برای تولیدکنندگان داخلی در عرصه تبلیغات قائل می شود.

ایازی با بیان اینکه پیشنهادی را برای شورای شهر تنظیم کرده‌ایم گفت: بر اساس این پیشنهاد تبلیغ کالاهای صد در صد خارجی در بزرگراه‌های اصلی شهر ممنوع می‌شود. اما کالاهایی که قطعات آن وارد و در داخل مونتاژ می‌شوند را تبلیغ می‌کنیم.

تبلیغات

وی با بیان اینکه 35 درصد سهم تبلیغات برای کالاهای خارجی است، گفت: 65 درصد نیز مخصوص کالاهای داخلی است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: هفته آینده پیشنهاد خود را به شورای اسلامی شهر تهران داده تا آنها تصویب کنند.

وی با بیان اینکه امتیازی برای تبلیغات داخلی در نظر گرفته‌ایم، گفت: می‌خواهیم با این کار انگیزه تولید داخلی را افزایش دهیم.

معاون شهردار تهران گفت: در این پیشنهاد دیده‌ایم که اگر کسانی می‌خواهند کالای خارجی تبلیغ کنند، مبلغ بالاتری از آنها دریافت و در نقاطی از شهر به آنها اجازه تبلیغ دهیم. و اینجا سئوال این است که اگر تبلیغات این کالاها ممنوع است دیگر اخذ مبلغ بالاتر چه معنایی پیدا میکند ؟

وی در پاسخ به این پرسش که بیشتر تبلیغات خارجی در نقاط شمالی شهر رخ می‌دهد، گفت: بیلبوردهای تبلیغی در اختیار پیمانکار بخش خصوصی است و پیمانکار و فردی که تبلیغ می‌کند با هم توافق می‌کنند و شهرداری در این زمینه دخل و تصرفی ندارد.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان مسائل شهری  با اشاره به اینکه موضوع حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی یک بحث مهم است، اظهار می دارند که : در این بخش همه دستگاه ها و سازمانهای فرهنگی و تولیدی برای تحقق شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری همکاری های لازم را داشته باشند. آنان معتقدند؛ باید فرهنگ سازی مناسبی برای خرید کالاهای تولید داخل صورت گیرد تا مردم تشویق به خرید محصولات داخلی شوند و تبلیغات مناسب از اجناس داخلی می تواند تأثیر به سزایی را در عرصه حمایت از تولید ملی داشته باشد.  دستگاه هایی مانند صداو سیما، مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند در بخش فرهنگ سازی و گسترش فرهنگ حمایت از تولید مؤثر باشند.

لذا، با تصویب هیئت وزیران، مشخص شده است که تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، جز در موارد مصرح قانون، ممنوع است.

در راستای راهبرد رهبر معظم انقلاب در جهت تلاش برای استقلال اقتصادی و حمایت از تولید ملی، شهرداری تهران در اولین گام، از تبلیغات محیطی در قالب بیلبورد، بنر و یا به هر شکل دیگر کالاهای صددرصد خارجی در اتوبان‌های سطح شهر تهران جلوگیری خواهد کرد و به سرعت تبلیغات اجناس داخلی را در برنامه خود قرار می دهد

هیئت وزیران به استناد اصل 138 قانون اساسی و در اجرای امر مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان سراسر کشور، ممنوعیت خرید کالاهاى خارجى (اعم از کالاهای ساخته شده، قطعات، ملزومات، تجهیزات و غیره تحت هر عنوان) دارای نمونه یا مشابه تولید داخلی توسط تمامی دستگاه‌هاى دولتى و همچنین تمامی دستگاه‌ها یا نهادها و عناوین مشابهی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی یا دولتی استفاده می‌کنند را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه، در موارد ضروری و اجتناب‌ناپذیر، خرید کالاهای یاد شده با پیشنهاد دستگاه اجرایی ذی‌ربط و تصویب هیئت وزیران مجاز است.

بر این اساس، دولت؛ ذی حسابان دستگاه‌ها یا عناوین مشابه را موظف کرد بر اجرای این تصویب‌نامه، نظارت و از پرداخت اعتبار برای خرید موارد یاد شده و تایید اسناد مرتبط با آن خودداری کنند.

همچنین تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، جز در موارد مصرح قانونی ممنوع است.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:خبرگزاری فارس/جهان نیوز/ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت