تبیان، دستیار زندگی
هرساله با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه ، مناسبتی مهم برای نجومی ها و علاقمندان به این علم یادآوری میشود. رویدادی آشنا به نام روز جهانی نجوم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز نجوم با انجمن نجوم تبیان

رصد آسمان

پارک زغفرانیه - هشتم اردیبهشت سال 1391- به مناسبت روز جهانی نجوم

هرساله با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه ، مناسبتی بزرگ و مهم برای نجومی ها و علاقمندان به این علم یادآوری میشود. رویدادی آشنا به نام "روز جهانی نجوم" . روز نجوم در واقع یک گردهمایی بزرگ سالیانه است که برگزار کنندگان آن منجمان، گروهها و انجمن های نجومی هستند و مهمانان این گردهمایی را مردم تشکیل میدهند.

هدف اصلی از پدید آمدن چنین مناسبتی آشنا کردن مردم عادی با مبانی و مباحث علم ستاره شناسی و نیز کم کردن فاصله مردم با این علم کهن و ارزشمند از طریق برگزاری برنامه های متعدد و متنوع همچون همایشها وگارگاههای آموزشی، رصد آسمان، نمایشگاه عکس و پوسترهای نجومی ، مسابقه و... است.

این روز در کشورها و شهرهای مختلف جهان توسط لیگ جهانی ستاره شناسی  در بازه 15 ماه آوریل تا 15 می میلادی تعیین میگردد. اما کشورهای مختلف میتوانند با توجه به تعطیلات و مناسبتهایشان این مراسم را چند روز زودتر و یا دیرتر برگزار کنند. امسال با توجه به انتشار تقویم سالیانه شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، روز هشتم اردیبهشت ماه به عنوان روز نجوم 91 در ایران تعیین گردید.

روز نجوم
روز نجوم
روز نجوم
روز نجوم

انجمن نجوم تبیان نیز در راستای ترویج علم نجوم در بین مردم، از سال 1387 تاکنون روز جهانی نجوم را هرسال باشکوه تر از سال گذشته برگزار نموده است. امسال پس از برگزاری جلسات حضوری و آنلاین با اعضا و مدیریت سیستم انجمنها، هماهنگی های لازم جهت برگزاری روز نجوم انجام گرفت و وظایف و برنامه ها تعیین گردید.

با یاری خداوند و همراهی اعضای فعال انجمن نجوم تبیان، روز نجوم امسال در رصدخانه زعفرانیه با استقبال کم نظیر و ویژه مردم و علاقمندان به علم ستاره شناسی برگزار گردید.

در محل رصدخانه زعفرانیه و بوستان اطراف آن غرفه های مختلف نجومی تدارک دیده شده بود  که هریک به فعالیت در حوزه ای خاص مشغول بودند.در این بین نیز بخشی با عنوان "رادیو نجوم"  وظیفه ی اعلام برنامه ها و اطلاع رسانی در مورد فعالیت های غرفه ها را برعهده داشت که به نظم و برگزاری هرچه بهتر برنامه ها کمک شایانی می نمود.

روز جهانی نجوم

اما برنامه هایی که انجمن نجوم تبیان برای این روز در نظر گرفته بود ، متشکل بود از:

اطلاع رسانی در مورد پدیده گذر سیاره زهره از مقابل خورشید که با توجه به اهمیت این رویداد و تکرار نشدن آن تا 105 سال آینده ، پوستری با ساختار داده نمایی (اینفوگرافی) تهیه شده بود که به دلیل مصور بودن و جذابیت آن، امر اطلاع رسانی در مورد این پدیده به خوبی صورت پذیرفت.

پوستر دیگری نیز با عنوان "شاتل به زبان ساده" برای این برنامه آماده شده بود که این پوستر نیز به صورت داده نمایی، با زبان مقایسه اطلاعات جالب و مفیدی را در مورد شاتلها بیان مینمود.

در بخش آموزش، برگه هایی با مضمون آموزش اصطلاحات و اصول رصد و پیمایش آسمان در نظر گرفته شده بود که در آن به طور خلاصه اطلاعاتی را در خصوص نحوه یافتن مختصات آسمان، اجرام آسمانی و... در اختیار علاقمندان قرار میداد.

همچنین در این بخش چندین روش برای "جهت یابی در شب" به بازدیدکنندگان و علاقمندان آموزش داده شد . لازم به ذکر است تمامی پوسترها و بروشورهای مربوطه همزمان با ارائه توضیحات در اختیارمراجعه کنندگان به غرفه قرار میگرفت.

بخشی دیگری نیز به بلوتوث نرم افزارهای نجومی اختصاص یافته بود که در آن  دو نرم افزار منظومه شمسی و قبله نما برای بازدید کنندگان ارسال میشد.

همچنین بسته هایی محتوی نرم افزارهای تولیدی موسسه تبیان ، کتابهای سازمان فضایی ایران و... که با مساعدت مدیریت سیستم انجمنها تهیه شده بود، در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفت.

همزمان با برنامه های فوق، مسابقه ای نیز از سوی انجمن نجوم تبیان در حال برگزاری بود که افراد می توانستند با پاسخ به سوال مطرح شده ، در مسابقه شرکت نمایند که این بخش نیز با استقبال فراوانی از سوی علاقمندان مواجه شد. رفته رفته با نزدیک شدن به تاریکی هوا و ساعات پایانی برنامه بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده می شد، به طوری که گاهی رفت و آمد در بین غرفه ها به کندی صورت میگرفت.

پس از به اتمام رسیدن زمان شرکت در مسابقه ، برگه سوالات افرادی که به سوال مسابقه پاسخ صحیح داده بودند به منظور انجام قرعه کشی جمع آوری شد. با علام رادیو نجوم افراد شرکت کننده در این مسابقه به غرفه انجمن نجوم تبیان فراخوانده شده و پس از انجام قرعه کشی ، سه نفر به عنوان برنده مسابقه انتخاب شدند که به هریک جوایزی از سوی انجمن نجوم موسسه تبیان اهدا شد. جوایز اهدا شده به شرح عبارت اند از:

نفر اول: یک عدد لیزر سبز به همراه اطلس فشرده آسمان

نفر دوم:  بسته ی کامل نرم افزار نجومی آسمان پرستاره

و نفر سوم: کتاب نجوم به زبان ساده به همراه یک عدد کارت رصد آنلاین

اما این مسابقه یک برنده دیگر هم داشت و آن آخرین فرد شرکت کننده در مسابقه بود ؛ بدین ترتیب جایزه ای که برای این منظور در نظر گرفته شده بود ، به رسم یادبود به ایشان تقدیم گردید.

مراسم کیک روز نجوم پایان بخش این برنامه  بود که در آن کیکی از سوی رصدخانه زعفرانیه آماده شده بود که به طرحی از گذر سیاره زهره مزین گشته بود، پس از توضیحات و سخنان پایانی دکتر نوروزی در بین حاضران تقسیم شد. با پایان یافتن این مراسم در ساعت 21 ، پرونده روز نجوم 1391 با موفقیت در رصدخانه زعفرانیه بسته شد.

امید است که انجمن نجوم تبیان همچنان با ایده ها و برنامه های نو در مسیر اطلاع رسانی ، ترویج و آموزش نجوم پیشگام باشد و مطمئنا با استقبال فراوان و گسترده ای که از برنامه ها و غرفه انجمن نجوم تبیان در این برنامه صورت گرفت می توان فهمید که توانسته ایم در راستای اطلاع رسانی و آموزش گامی مثبت برداریم و به خود میبالیم که تا به امروز در امر خدمت رسانی به مردم موفق بوده ایم.

روز جهانی نجوم

از اعضای انجمن نجوم تبیان افراد زیر در این برنامه شرکت داشتند:

علی اکبر پورجهان ، سپیده کریمی ، یحیی پورجهان

همچنین سپاس و قدردانی خود را از سازمان ها و مجموعه های نام برده در زیر که ما را در جهت برگزاری موفق این روز یاری نموده اند اعلام میداریم.

باشگاه کاربران موسسه تبیان

سازمان فضایی ایران

مدیریت و کادر اجرایی رصدخانه زعفرانیه تهران

تهیه گزارش : مدیر انجمن نجوم؛ یحیی پورجهان

تاپیک گزارش و تصاویر روز نجوم


باشگاه کاربران تبیان - انجمن های تخصصی