تبیان، دستیار زندگی
برخی خانواده ها برای ازدواج دخترانشان مخارج زیادی را بر داماد تحمیل می کنند مانند برپایی مجلس در تالارها با هزینه ها ی سنگین، و.......به بهانه آبرو داشتن، که از این طریق مخارج کمرشکنی را بر دوش داماد قرار می دهند و او را مجبور به زیر بار قرض رفتن و بسیار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواجی که در شرع مقدس جایز نیست!!

عروسی


امام زمان علیه السلام

«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: برخی خانواده ها برای ازدواج دخترانشان مخارج زیادی را بر داماد تحمیل می کنند مانند برپایی مجلس در تالارها با هزینه ها ی سنگین، و.......به بهانه آبرو داشتن، که از این طریق مخارج کمرشکنی را بر دوش داماد قرار می دهند و او را مجبور به زیر بار قرض رفتن و بسیاری از مشکلات دیگر می کنند تا جایی که او قلبا راضی به این مخارج نیست ولی مجبور می شود. آیا این بهانه ها که به نوعی سد راه ازدواج جوانها می گردد شرعا چه حکمی دارد و در صورت عدم رضایت داماد به انجام این مخارج استفاده از آن چه صورتی دارد؟

حضرت آیة الله خامنه ای(مدظله):

خانواده ها باید در آسان نمودن امر ازدواج جوانان تالاش کنند و در هر صورت تصرف در خوراکی که داماد در اختیار میهمانان قرار می دهد بی اشکال است.

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

ترویج این امور فی نفسه وجهی ندارد و گاهی خلاف شرع است.

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):

واضح است که تکلیف در امر ازدواج و غیره مرضی(مورد رضای) شرع مقدس نیست ولی بعد از برگزاری استفاده از مخارج برای مدعوین اشکال ندارد.

حضرت آیة الله بهجت(ره):

می تواند انجام ندهد و با وساطت افراد عاقل طرفین نوعا مشکل کم می شود.

حضرت آیة الله مکارم شیرازی(مدظله):

جایز نیست.

حضرت آیة الله تبریزی(ره):

این امر احتیاج به تصمیم عمومی دارد و مردم باید بدانند که اگر عمل مزبور سبب شود که عده ای از افراد ضعیف از ازدواج محروم شوند عملشان اشکال دارد و آنچه را که داماد برای عروسی خریده در صورتی که شخص بداند که داماد راضی به تصرف درآن نیست، تصرف در آن به خوردن باشد یا غیر آن جایز نیست.

حضرت آیة الله سیستانی(مدظله):

داماد ملزم نیست بپذیرد و خانواده عروس شرعا حق ندارد چنین اموری را پس از عقد تحمیل کنند.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.