تبیان، دستیار زندگی
سلام دوستان گلم؛ حالتون خوبه؟ می خواستم باهاتون درد و دل کنم. جونم براتون بگه: شما تا حالا شده که یک حرف خوب رو از چند نفر بشنوید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یه حرف خوب از چند نفر
یه حرف خوب از چند نفر

سلام دوستان گلم؛ حالتون خوبه؟ می خواستم باهاتون درد و دل کنم.

جونم براتون بگه: شما تا حالا شده که یک حرف خوب رو از چند نفر بشنوید؟ چند روز پیش در کتابخانه پدرم چشمم به این بیت از شعر افتاد.

بنی آدم اعضای یکدیگرند      که در آفرینش ز یک گوهرند

شعری که خواندیم برای «سعدی» است که در زمان های دور برای ما در کتاب «بوستان» نوشته است. سعدی شاعری بود که کتاب «قرآن کریم» رو دوست داشت. فکر می کنم سعدی این بیت از شعرش را از سوره لقمان گرفته است. خداوند هم در سوره لقمان آیه (17) درباره دوست داشتن همدیگر و کمک به هم به ما گفته است:

یا بنی اقم الصّلاه و امر بالمعروف و انه عن المنکر و اصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور.

نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آن ها را از کارهای بد باز دار و به کارهای خوب تشویق کن. که این از کارهای مهم است! این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند.

و لا تصعر خدک للناس و لا تمش فی الارض مرحاً ان الله لا یحب کل مختال فخور و اقصد فی مشیک و اغضض من صوتک ان انکر الاصوات لصوت الحمیر.

خداوند برای اینکه ما دوستان خوبی برای یکدیگر باشیم، در همین سوره آیه (18) و (19) هم، به ما سفارش کرده است: در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی: مبادا تندرو و کندرو شوی؛ میانه روی، بهترین روش است؛ مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی.

دوستان گلم، شما درباره احساس مسئولیت کردن نسبت به هم، چه سخن هایی را شنیدید؟

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع :مجله بشری-لاله کوهستانی

مطالب مرتبط:

امروز صبح چگونه بیدار شدم؟

خوش قولی

همسایه ‌ای که به زندان رفت

نادرست یا درست؟

آداب تئاتر دیدن

خجالت را شوت کن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.