تبیان، دستیار زندگی
نظر به‌ این‌ که‌ آیین‌نامه‌ مربوط‌ به‌ ازدواج‌ اتباع‌ ایرانی‌ با اتباع‌ خارجی‌ مربوط‌ به‌ ماده‌ 1060 قانون‌ مدنی‌ می‌باشد و بر اساس‌ این‌ ماده‌ ازدواج‌ زن‌ ایرانی‌ با تبعه‌ خارجی‌ در مواردی‌ هم‌ که‌ منع‌ قانونی‌ ندارد موکول‌ به‌ اجازه‌ مخصوصی‌ از طرف‌ دول
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات ازدواج با اتباع بیگانه


نظر به‌ این‌ که‌ آیین‌نامه‌ مربوط‌ به‌ ازدواج‌ اتباع‌ ایرانی‌ با اتباع‌ خارجی‌ مربوط‌ به‌ ماده‌ 1060 قانون‌ مدنی‌ می‌باشد و بر اساس‌ این‌ ماده‌ ازدواج‌ زن‌ ایرانی‌ با تبعه‌ خارجی‌ در مواردی‌ هم‌ که‌ منع‌ قانونی‌ ندارد موکول‌ به‌ اجازه‌ مخصوصی‌ از طرف‌ دولت‌ بوده‌ که‌ در تاریخ‌ 6/12/45 این‌ مهم‌ با رعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ به‌ وزارت‌ کشور محول‌ گردیده‌ است.

ازدواج-زنان

به‌ طور کلی‌ ازدواج‌ اتباع‌ خارجی‌ مقیم‌ ایران‌ با اتباع‌ ایرانی‌ به‌ دو دسته‌ تقسیم‌ می‌شود.

الف ـ مرد ایرانی‌ که‌ در خواست‌ ازدواج‌ با زن‌ خارجی‌ را دارد.

ب ـ مرد خارجی‌ که‌ درخواست‌ ازدواج‌ با زن‌ ایرانی‌ را دارد.

توضیح‌:

در خصوص‌ مورد «الف‌» چنانچه‌ زن‌ خارجی‌ دارای‌ دفترچه‌ پناهندگی‌ و یا گذرنامه‌ و اقامت‌ مجاز در ایران‌ باشد مراحل‌ اجرای‌ ثبت‌ ازدواج‌ از طریق‌ نیروی‌ انتظامی‌ ج‌.ا.ا اداره‌ امور اتباع‌ خارجه‌ استان‌ مربوطه‌ انجام‌ و جهت‌ بانوی‌ خارجی‌ پس‌ از ثبت‌ قانونی‌ ازدواج‌ شناسنامه‌ ایرانی‌ صادر می‌گردد.

در خصوص‌ مورد «ب‌» که‌ مربوط‌ به‌ ازدواج‌ مرد خارجی‌ و زن‌ ایرانی‌ می‌باشد که‌ در این‌ خصوص‌ پروانه‌ از طریق‌ استانداری‌ صادر می‌شود .

آنچه که باید زنان بدانند

1)اگر یک زن ایرانی بدون اجازه دولت ایران شوهر خارجی اختیار کند، یا آن که یک زن مسلمان ایرانی با مرد غیرمسلمان خارجی ازدواج نماید، دادگاه های ایران اثری بر این ازدواج مترتب نخواهند کرد و اگر بخواهد از همسر خود جدا شود، دولت ایران نمی تواند از حقوق وی دفاع کند.

2)شرع مقدس اسلام ازدواج زن مسلمان را با مرد غیرمسلمان جایز نمی داند و برهمین اساس است که ماده 1059قانون مدنی مقرر داشته است که; «نکاح مسلمه با غیرمسلم جایز نیست»، و چنانچه زن ایرانی مسلمان بخواهد با مردی غیرمسلمان ازدواج کند، موکول بر تشرف شوهر خارجی به دین مبین اسلام است.

غ  نکته مهم در اینجا اینست که از جمله شرایط اساسی ازدواج زنان مسلمان ایرانی، مسلمان بودن مردان خارجی می باشد.

اگر یک زن ایرانی بدون اجازه دولت ایران شوهر خارجی اختیار کند، یا آن که یک زن مسلمان ایرانی با مرد غیرمسلمان خارجی ازدواج نماید، دادگاه های ایران اثری بر این ازدواج مترتب نخواهند کرد و اگر بخواهد از همسر خود جدا شود، دولت ایران نمی تواند از حقوق وی دفاع کند

اما اگر این شرط مهم و اساسی هم در مردان خارجی وجود داشته باشد و آنان مسلمان باشند، باز هم موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است; زیرا براساس ماده 1060قانون مدنی «ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت ایران است.» بنابراین اگر یک زن ایرانی بدون اجازه دولت ایران شوهر خارجی اختیار کند، یا آنکه یک زن مسلمان ایرانی با مرد غیرمسلمان خارجی ازدواج نماید، دادگاه های ایران اثری بر ازدواج مترتب نخواهد کرد و اگر آن زن ایرانی بخواهد از همسر خود جدا شود، دولت ایران نمی تواند از حقوق وی دفاع کند و این عدم دفاع نه تنها شامل او، بلکه شامل فرزندان زن نیز می شود، زیرا در این صورت «فرزندان دارای تابعیت ایرانی نبوده و به آنان شناسنامه ایرانی داده نمی شود» و حتی وارث شناختن اولاد حاصل از این ازدواج هم از نظر قانونی امری غیرمجاز و ممنوع قلمداد می شود.

ازدواج

مشکلات و پیامدهای ازدواج با اتباع بیگانه

مهاجرت اتباع خارجی به کشور به صورت قانونی و غیر قانونی منشأ بروز مسایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و برخی ناهنجاری‌هاست.

یکی از این ناهنجاری‌ها ازدواج مهاجران خارجی با اتباع ایرانی و به ویژه ازدواج مردان افغان با زنان ایرانی است که بدون رعایت مقررات قانونی صورت گرفته است.

از لحاظ قانونی این گونه ازدواج‌ها از آثار قانونی ثبت ازدواج، صدور شناسنامه برای فرزندان و تابعیت زوجین درپی ازدواج و غیره برخوردار نیست.

اما این ازدواج ها با مشکلات زیادی مواجه هستند

در برخی از موارد دیده شده که مرد خارجی علی رغم تعهدی که به خانواده دختر مبنی بر عدم خروج وی از ایران را داده اند عروس را به کشور خودمی برد .

همچنین زنان و مردان با دو فرهنگ متفاوت ازدواج می کنندو زن ایرانی به سختی می تواند با فرهنگ مرد کنار بیاید.علاوه بر اینکه برخی از کارها مانند چند همسری که در ایران منفور است در بین فرهنگ آنها، جایگاه خاصی دارد و ترغیب شده است. این تعارضات وحشتناک فرهنگی ،همگی به روح و روان زن آسیب می رساند.

فرزندان این ازدواج ها هم به دلیل نداشتن شناسنامه ایران قادر به تحصیل نخواهند بود بنابراین بی سوادی مشکل اصلی کودکان حاصل از چنین ازدواج هایی است.

همچنین زنان و مردان با دو فرهنگ متفاوت ازدواج می کنندو زن ایرانی به سختی می تواند با فرهنگ مرد کنار بیاید.علاوه بر اینکه برخی از کارها مانند چند همسری که در ایران منفور است در بین فرهنگ آنها، جایگاه خاصی دارد و ترغیب شده است. این تعارضات وحشتناک فرهنگی ،همگی به روح و روان زن آسیب می رساند

بروز و تشدید تعارضات روحی و روانی در فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجه نیز یكی از تبعات ازدواجهای مزبور است. عدم تعیین تكلیف هویتی و سایر مشكلات ناشی از آن باعث ایجاد نوعی تعارض در این فرزندان شده كه بتدریج به فشارها و تعارضات روانی بدل می شود.

وجود تعارضات روحی و روانی در زنان مزدوج با مردان خارجی قبل و بعد از ازدواج از فراوانی و درصد بالایی برخوردار می باشد. با استناد به یافته های این تحقیق می توان ادعا كرد كه وجود تعارضات روحی و روانی و مشكلات مربوط به آن یكی از عوامل مستعد كننده زنان به تمایل به ازدواج با خارجیان بوده و از طرف دیگر بروز و وقوع این نوع ازدواج و معضلات و مشكلات ناشی از آن می تواند از عوامل تشدید تعارضات روحی و روانی اینگونه زنان باشد.

فرآوری:طاهره رشیدی

بخش حقوق تبیان


منابع:1-ابتکار نیوز / 2- وکیل مدافع