تبیان، دستیار زندگی
برای شستشوی میوه و سبزیجاتی که پوستشان خوردنی است، از مواد شوینده استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است مواد روی آن به دقت شسته نشود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی خرید و شستشوی میوه و سبزیجات


برای شستشوی میوه و سبزیجاتی که پوستشان خوردنی است، از مواد شوینده استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است مواد روی آن به دقت شسته نشود.

شستن میوه

خانم‌ها، آقایان، برای حفظ سلامتی بدنتان، روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات میل کنید و کودکانتان را نیز به مصرف این مواد غذایی عادت دهید. این مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبرها هستند و به راحتی می‌توانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را تأمین کنند. حتماً خودتان بهتر می‌دانید که خرید و شستشوی این میوه‌ها و سبزیجات اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله چند ترفند مناسب به این منظور ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

در خرید میوه و سبزیجات دقت کنید

اولین گام موثر برای استفاده بهینه از میوه و سبزیجات، دقت در انتخاب و خرید آن‌هاست. بسیاری از میوه‌ها حتی پس از چیده شدن نیز به روند «رسیدن» ادامه می‌دهند. بنابراین انتخاب میوه‌ی خوب در زمان خرید بسیار حائز اهمیت است. اگر تصمیم دارید میوه‌ها را ظرف چند روز بعد از خرید مصرف کنید، میوه های رسیده را انتخاب و برای مصرف روزهای بعدی، میوه های سبز یا کال تر را خریداری نمایید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، میوه و سبزیجات را تازه به تازه خریداری و مصرف کنید. بهتر است سبزیجات را همان موقع که خریده‌اید مصرف کنید؛ در این صورت ویتامین بیشتری دریافت می‌کنید.

در شستشوی میوه و سبزیجات دقت کنید 

یکی دیگر از مراحل نگهداری میوه و سبزیجات و حفظ ویتامین آن‌ها شستشوی خوب و دقیق است.

تمام قسمت‌های آسیب دیده یا خراب میوه یا سبزیجات را جدا کنید؛ زیرا باکتری‌ها

در این نواحی به سرعت تکثیر می‌شوند

* تمام میوه و سبزیجات (حتی آن‌هایی که دارای پوست هستند) را پیش از خوردن یا پخت به دقت بشویید. این کار برای از بین بردن باکتری‌هایی است که امکان دارد روی سطح پوست میوه‌ها (مثلاً طالبی) وجود داشته باشد و پس از برش میوه قسمت‌های خوردنی آن را آلوده کنند.

* میوه و سبزیجات را داخل تشت آب سرد نریزید؛ بهتر است آن‌ها را با آب شیر شستشو دهید. خیساندن طولانی مدت میوه و سبزیجات در آب باعث می‌شود ویتامین‌های B و C و همچنین برخی از مواد معدنی آن‌ها از بین برود.

* اگر قصد دارید سبزیجات را به صورت خام میل کنید، درست قبل از مصرف، آن‌ها شستشو دهید. میوه و سبزیجات را قبل از شستشو خرد نکنید؛ چون موقع خرد کردن، آنزیم‌هایی فعال می‌شود که باعث کاهش میزان ویتامین‌های میوه‌ها و سبزیجات می‌شود.

شستن سیب زمینی

* میوه و سبزیجاتی که پوست سفتی دارند، از قبیل سیب زمینی، هویج، گریپ‌فروت، طالبی، خربزه و ... را به وسیله برس میوه و زیر آب به مدت 20 ثانیه شستشو دهید. توصیه می‌کنیم هر از گاهی برس را در ماشین ظرف‌شویی و یا با دست بشویید تا کاملاً تمیز باشد.

* میوه‌هایی که پوست نرم و نازک دارند (مثل توت فرنگی و تمشک) را به مدت 1 دقیقه در داخل تشت آب خیس کنید و سپس به مدت حدود 20 ثانیه آب بکشید.

* برای شستشوی میوه و سبزیجاتی که پوستشان خوردنی است، از مواد شوینده استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است مواد روی آن به دقت شسته نشود. البته می‌توانید از کمی مایع ظرف‌شویی برای شستشوی پوست ضخیم میوه‌هایی که موقع مصرف، پوستشان کنده می‌شود، استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که میوه را به دقت با آب شستشو داده و آب بکشید.

اگر قصد دارید سبزیجات را به صورت خام میل کنید، درست قبل از مصرف، آن‌ها شستشو دهید. میوه و سبزیجات را قبل از شستشو خرد نکنید؛ چون موقع خرد

کردن، آنزیم‌هایی فعال می‌شود که باعث کاهش میزان ویتامین‌های میوه‌ها

و سبزیجات می‌شود

* برای پاک کردن «موم» یا همان ماده روغنی که روی سطح پوست میوه‌هایی از قبیل خیار و سیب را می‌پوشاند، آن‌ها را با آب گرم بشویید. این ماده روغنی خوردنی است؛ اما اگر تمایل دارید آن را از سطح پوست میوه پاک کنید یا نگرانید باکتری‌ها را جذب خود کرده باشد، می‌توانید میوه را با آب ولرم بشویید.

* موقع شستشوی سیب، دم یا چوب آن را به دقت بشویید. به شستشوی دم سیب دقت زیادی بکنید، زیرا بیشترین آلودگی‌ها در این نقطه تجمع می‌کنند.

* همیشه میوه و سبزیجات تازه‌ای که در مغازه‌ها شستشو داده می‌شوند را نیز در منزل بشویید. مصرف سبزیجات از پیش شسته شده، مثل کاهو، خیلی راحت‌تر است؛ با وجود این برای زدودن هر نوع آلودگی ناشی از دستمالی شدن میوه و سبزیجات باید آن‌ها را با دقت بشویید. در واقع باید بین راحتی و ایمنی یکی را انتخاب کنید. بهترین راه این است که مواد غذایی از پیش شسته را با آب شیر شستشو دهید.

شستن کاهو

* برای شستشوی سبزیجات برگ‌دار، از قبیل کلم و کاهو، باید برگ‌های بیرونی را کنده و دور بریزید؛ سپس برگ‌های دیگر را با دقت بشویید. برای اینکه مطمئن شوید داخل تمام برگ‌ها را به دقت شسته‌اید، آن‌ها را از هم جدا کنید و به دقت شستشو دهید.

* یک برس کوچک مخصوص قارچ خریداری کنید. توجه داشته باشید که این برس باید به اندازه کافی نرم باشد تا بتوانید قارچ‌ها را کاملاً پاک کنید؛ زیرا قارچ‌ها داخل کودهای مخلوط، یعنی محل مورد علاقه باکتری کولی باسیل می‌رویند. بعد از شستشوی قارچ، آن‌ها را روی دستمال تمیزی پهن و خشک کنید.

* تمام قسمت‌های آسیب دیده یا خراب میوه یا سبزیجات را جدا کنید؛ زیرا باکتری‌ها در این نواحی به سرعت تکثیر می‌شوند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مراقب آب و میوه مصرفی باشید

چگونه سبزی را بشوییم؟

هشداری درباره ی استفاده از توت فرنگی

7 توصیه برای پیشگیری از مسمومیت غذایی

خرید میوه برای نوروز و نگهداری آن

سبزیجات منجمد به روش IQF

آیا سبزی آماده و منجمد خاصیت دارد؟

چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟

خیار گلخانه‌ای نخورید!

خشک کردن مواد غذایی راهی برای ماندگاری بیشتر

میوه ‌دُرُشت نخرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.