تبیان، دستیار زندگی
با فرصت كوتاه و عمر محدودى كه داریم، باید از پرداختن به امورى كه ضایع كننده وقت است، خوددارى نموده و به مسائل ضرورى، مهمّ و حیاتى كه تأمین كننده دنیا و جهان آخرت است، بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه هایی برای رسیدن به اهداف


با فرصت كوتاه و عمر محدودى كه داریم، باید از پرداختن به امورى كه ضایع كننده وقت است، خوددارى نموده و به مسائل ضرورى، مهمّ و حیاتى كه تأمین كننده دنیا و جهان آخرت است، بپردازیم.

کلید موفقیت

ما باید هدف خود را مهمترین و ضرورى‏ترین مسائل، قرار داده و براى رسیدن به آن تلاش كنیم؛ زیرا با پرداختن به مسائل غیر مهمّ، امور اساسى و با ارزش را از دست مى‏دهیم و از رسیدن به هدف عالىِ خلقت، باز خواهیم ماند.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ، ضَیَّعَ الْاَهَمَّ.(1)

كسى كه به امور غیر مهمّ بپردازد، مسائل مهمّتر را ضایع مى‏سازد.

با پرداختن به مسائل بى‏ارزش و غیر ضرورى، از رسیدن به هدفهاى بزرگ و عالى باز خواهید ماند. این حقیقتى است كه حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام آن را در ضمن كلامى كوتاه بیان فرموده‏اند، تا براى جامعه بشریّت بالأخص جوانان و نوجوانان، درسى آموزنده باشد.

اگر جامعه بشریّت از این گفتار درس بیاموزد، تحوّلى عظیم در اجتماع كنونى به وجود خواهد آمد.

پس چون عمر ما محدود است و توانایى و قدرت احاطه بر همه امور را نداریم، باید آن را در بهترین، مهمّترین و با عظمت‏ترین امور صرف كنیم، و از پرداختن به امور بى‏ارزش - كه جز تباهى و از دست دادن عمر گرانبها اثرى ندارد - بپرهیزیم.

براى استفاده از عمر و پرداختن به امور پرارزش و با اهمیّت، نباید فكر و اندیشه ما به مسائل جزئى مشغول باشد، تا به خوبى بتوانیم بهترین اهداف عالى را بدست آوریم.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

إِنَّ رَأْیَكَ لایَتَّسِعُ لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمِّ.(2)

فكر تو وسعتى كه همه امور را فرا بگیرد ندارد، پس آن را براى امور مهمّ فارغ بگذار.

به نتیجه هدف توجّه كنید

براى انتخاب مهمّترین و بهترین هدف، باید سرانجام و نتیجه هدف كاملاً روشن باشد. از این رو باید برنامه و كارى را طرح ریزى كنیم و انجام آن را هدف خود قرار دهیم كه نسبت به آن شناخت داشته باشیم و كاملاً آن را بررسى و تحقیق نموده، و سرانجامِ آن براى ما روشن باشد.

در صورتى كه پایان آن را با موازینى كه از فرمایشات خاندان وحى دریافت كرده‏ایم مطابق یافتیم، اراده و همّت خود را براى رسیدن به آن تقویت نمائیم و از غفلت و فراموشى دست برداریم.

هدف از خلقت جنّ و انس، رسیدن به مقام عبودیّت است و این در صورتى تحقّق پذیر است كه همراه با معرفت خدا باشد و كسى داراى معرفت و شناخت خداوند است كه با مقام امام عصر عجلّ‏اللَّه تعالى فرجه آشنایى داشته باشد

پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند:

إِذا هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبّرْ عاقِبَتَهُ فَإِنْ كانَ خَیْراً فَأَسْرِعْ إِلَیْهِ وَاِنْ كانَ شَرّاً فَانْتَهِ عَنْهُ.(3)

هر گاه به كارى همّت گماشتى، در سرانجام آن بیندیش؛ اگر كار پسندیده‏اى بود، در انجام آن شتاب نما و اگر زشت و شرّ بود، خود را از انجام آن باز دار.

بنابر این هر گاه سرانجام كارى را كه هدف خود قرار داده‏اید، بررسى و تحلیل نمودید و آینده آن را خوب تشخیص دادید، آن را شروع كنید و از امروز و فردا كردن دست برداشته و تا مانعى برایتان پیش نیامده، از فرصت استفاده كنید. این راهى است كه بزرگان رفته‏اند. شما مى‏توانید پاى خود را جاى پاى آنان بگذارید و مسیر آنان را بپیمائید.

هدف از خلقت انسانها چیست؟

همانگونه كه گفتیم انسان در زندگى باید داراى هدف باشد. به این جهت باید عالیترین هدفها را بشناسد و بهترینِ آنها را انتخاب كند.

آشنائى با راز خلقت انسانها، مى‏تواند راهنماى ما باشد و حقیقت را براى ما آشكار سازد.

خداوند در قرآن مجید مى‏فرماید:

«وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونَ ».(4)

جنّ و انس را نیافریدم، مگر براى آن كه عبادت كنند.

در حال عبادت

تفسیر نورالثقلین در ذیل آیه شریفه، روایتى را از امام صادق‏علیه السلام این گونه آورده است:

قالَ: خَرَجَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ عَلى أَصْحابِهِ فَقالَ: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ذِكْرُهُ، ما خَلَقَ الْعِبادَ إِلاَّ لِیَعْرِفُوهُ، فَإِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإِذا عَبَدُوُه اِسْتَغْنَوْا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ مَنْ سِواهُ، فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: یَابْنَ رَسوُلِ اللَّهِ بِأَبی أَنْتَ وَاُمّی فَما مَعْرِفَةُ اللَّهِ؟

قالَ: مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ الَّذی تَجِبُ عَلَیْهِمْ طاعَتُهُ(5)

امام صادق‏علیه السلام فرمودند: امام حسین‏علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند و فرمودند: اى مردم، خداوند بندگان را نیافریده است مگر براى این كه او را بشناسند؛ تا آن گاه كه او را شناختند، به عبادت او بپردازند؛ در این هنگام بوسیله عبادت او، از بندگى غیر او بى نیاز شوند. شخصى به آن حضرت عرض كرد: اى فرزند پیامبر، پدر و مادرم فدایت باد، مقصود از معرفت خداوند چیست؟

امام حسین‏علیه السلام فرمودند: مقصود از معرفت خداوند این است كه اهل هر زمانى، امامى را كه اطاعت از فرمان او بر آنان واجب است، بشناسند.

با توجّه به آیه شریفه و روایتى كه آوردیم، روشن مى‏شود كه هدف از خلقت جنّ و انس، رسیدن به مقام عبودیّت است و این در صورتى تحقّق پذیر است كه همراه با معرفت خدا باشد و كسى داراى معرفت و شناخت خداوند است كه با مقام امام عصر عجلّ‏اللَّه تعالى فرجه آشنایى داشته باشد.

پس در این روزگار، وظیفه ما این است كه نسبت به امام زمان ارواحنا فداه معرفت و شناخت داشته باشیم و خدمت به آن بزرگوار را در سرلوحه برنامه زندگى خویش قرار دهیم؛ زیرا امام صادق‏علیه السلام در كلامى شگفت آور وظیفه همگان را در این دوران به همه شیفتگان مقام ولایت، این گونه مى‏آموزند و مى‏فرمایند:

لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیَّامَ حَیاتی.(6)

اگر امام عصرعلیه السلام را درك نمایم، تا زنده باشم به او خدمت مى‏كنم!

با بهره گیرى از مطالب گذشته، مى‏توانید در صورت رسیدن به مقام عبودیّت و كسب معارف دینى، به امام زمان ارواحنا فداه بهتر خدمت كنید؛ تا از دریاى بیكران الطاف آن وجود مقدّس بهره‏مند شوید و از خدمت كنندگانِ به آن بزرگوار باشید.

كسى كه مى‏خواهد به هدفهاى بلند دست یابد، باید ضعف و سستى را كنار بگذارد و با هواهاى نفس، مردانه به مبارزه برخیزد

آرى خدمت به دین و امام و حجّت زمان در هر دوران، راه كسانى است كه به مقام عبودیّت راه یافته‏اند. سلمانها، ابوذرها و مقدادها و سایر اصحاب خاصّ خاندان وحى، بر اثر رسیدن به مقام بندگى و عبودیّت خداوند با تمام وجود در خدمت به اهل بیت‏علیهم السلام كوشیدند و بر موفقیّتهاى خود افزودند.

این است راه آنانى كه به هدفِ خلقت نائل شدند. شما نیز در راه آنان گام بردارید تا كامیاب شوید.

در زندگیت اگر هدف ندارى                از گنج جهان به جز خزف ندارى

راه‏هایى براى رسیدن به هدف

1 - به هدف خود، امیدوار باشید

بسیارى از مردم، خواهانِ رسیدن به مقامات بزرگ، و خواستار پیشرفتهاى ارزنده در علم و معارف هستند؛ تا از این راه همچون مردان بزرگ، بتوانند در سرنوشت افراد جامعه خود، مؤثّر بوده و مردم را به سوى معنویّت سوق داده و آنان را راهنمایى كنند.

این خواسته‏اى است كه در نهاد بسیارى از افراد نهفته است. اما از آنجا كه از راز موفقیّت مردان بزرگى كه صفحات تاریخ را با نام خود روشن ساخته‏اند، اطلاعى ندارند؛ از رسیدن به این آرزوى بزرگ ناامید بوده و آن را خیالى خام بیش نمى‏پندارند!

با توجّه به درسهاى انسان سازى كه از مكتب اهل بیت‏علیهم السلام مى‏آموزیم و با اشعّه تابناكى كه از راهنمائیهاى حیاتبخش آن بزرگواران بر قلوب ما مى‏تابد، این حقیقت را مى‏یابیم كه آرمانهاى بزرگ، اهداف و مقاصد عالى، از امورى است كه خاندان وحى، همواره همه دوستان و شیفتگان خود را به سوى آن فرا خوانده‏اند و آنان را همیشه از یأس و ناامیدى بر حذر داشته‏اند.

آن بزرگواران نه تنها در گفتار خود، بلكه در دعاها نیز به ما درس امید و آرزو آموخته‏اند. از این رو به ما فرمان داده‏اند در روزهاى جمعه بخوانیم: ... اَلّلهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ أَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ إِلَیْكَ.(7)

نا امید

خداوندا، مرا از نزدیكترین كسانى كه به تو تقرّب یافته‏اند، قرار ده.

این گونه دعاها، درس امید براى همه كسانى است كه در خود احساس حقارت مى‏كنند و امید و آرزو را براى رسیدن به هدفهاى عالى و ارزنده، در قلب همه شیفتگان مكتب اهل بیت‏ علیهم السلام مى‏پروراند.

تذكّر یك نكته :

با كسانى كه ناامیدند و با تصمیمها و اهداف شما مخالفند، همنشینى نكنید. مجالست با آنان در ایجاد یأس و ناامیدى و شكست در تصمیم گیرى‏ها و رسیدن به اهداف شما مؤثّر است. اگر مجبور به همنشینى با این گونه افراد هستید، آنان را از تصمیم و هدف خود، آگاه نكنید و آن را همچون راز، در دل خود پنهان كنید.

برخى از افراد مى‏توانند با پوزخند و تمسخر، آینده دیگران را تغییر دهند و آنان را همچون خود، از رسیدن به اهداف بزرگ و عالى مأیوس كنند و در نتیجه از موفقیّت باز دارند. این گونه افراد مانع ترقّى شما هستند و مى‏توانند با گفتن چند كلمه، موفقیّت را از شما سلب كنند. وظیفه شما این است كه این گونه افراد را بشناسید؛ تا در صورت برخورد با آنان، با گفتار زهرآگین آنان مسموم نشوید.

كسى كه براى رسیدن به هدف خود به جستجو و طلب مى‏پردازد، بى‏نصیب نخواهد بود و چنانچه به همه مقصود خویش دست نیابد، مقدارى از آن را بدست مى‏آورد. این خود اثر و نتیجه مهمّى است كه در طلب نهفته است

2 - نقش طلب و جستجو در دستیابى به هدف

از بزرگترین دامهاى شیطان، سخت نشان دادن و محال جلوه دادن كسب مقامات عالیه است. شیطان با وسوسه‏ها و نیرنگهاى خود این گونه القاء مى‏كند: آیا رفتن به راهى با این همه دشوارى امكان پذیر است؟ آیا ممكن است هدف و مقصدى را با همه عظمتى كه دارد، به پایان رساند؟ آیا ...

گاهى نه تنها قبل از شروع به فعالیّت، به وسوسه و خطورات گمراه كننده و یأس آور مى‏پردازد، بلكه گاهى افرادى را كه در مسیر قرار گرفته‏اند، از راه خارج مى‏سازد.

همه جویندگانِ اهداف بزرگ، باید توجّه داشته باشند كه انسان به گونه‏اى خلق شده است كه اگر مدّتى سختیها را تحمّل نماید، با گذشت زمان مشكلات و سختیها براى او به كارهاى سهل و ساده تبدیل مى‏شود و بر اثر تكرار - اگرچه برنامه در ابتداء مشكل باشد - به آن خو گرفته و عادت مى‏نماید.

گذشته از اینها خداوند بزرگ بسیارى از مشكلات را براى جویندگان آن آسان مى‏كند و براى دستگیرى و كمك به دوستان اهل بیت عصمت‏علیهم السلام آنها را سبك مى‏گرداند. چه بسیار است مسائل بزرگ و سنگینى كه خداوند ثقل و سنگینى آنها را براى جویندگان آنها برطرف كرده است.

حقیقت، یكى از این گونه مسائل است؛ زیرا حق تلخ است و سنگین، مخصوصاً براى آن كس كه غرق در آلودگیها و تابع هواهاى نفسانى و وسوسه‏هاى شیطانى باشد. براى این گونه افراد حق سنگین‏تر است. زیرا با خواسته‏هاى آنان سازگار نیست؛ ولى براى گروه دیگرى كه جویاى حقیقت و در طلب رسیدن به حقیقت هستند، حق سنگینى ندارد.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

وَالْحَقُّ كُلُّهُ ثَقیلٌ وَقَدْ یُخَفِّفُهُ اللَّهُ عَلى أَقْوامٍ طَلَبُوا الْعاقِبَةَ.(8)

حق همه‏اش سنگین است، ولى خداوند آن را بر افرادى كه جویاى عاقبت هستند، سبك مى‏گرداند.

امید

از این فرمایش به دست مى‏آوریم كه طلب، نقش بسیار مهمّ در آسان شدن مشكلات دارد. آنان كه اهداف بزرگ را سخت مى‏شمارند و دسترسى به آن را محال مى‏دانند، كسانى‏هستند كه در مقام طلب و رسیدن به آرزوهاى بزرگ نیستند.آنان كه از صمیم قلب در مقام طلب و دست یافتن به خواسته‏هاى خود بوده‏اند، به مقصود خود رسیده‏اند؛ هر چند خواسته‏هاى آنان بزرگ و سنگین بوده است و از آنجا كه كاملاً در مقام طلب و جویاى رسیدن به اهداف خود بوده‏اند، سنگینى و سختى آن برایشان تبدیل به سهولت و آسانى شده و به گونه‏اى كه خود تصور نمى‏كرده‏اند به اهداف خود نائل شده‏اند.

یقین داشته باشید طلب نمودن، در جستجو بودن، جویا بودن و در طلبِ یافتن گمشده‏اى بودن، سرانجامى رضایت بخش و مسرّت آفرین دارد.

بنابر این براى كامیابى و رسیدن به اهداف بزرگ، باید در مقام طلب برآمده و به جستجوى آن بپردازید؛ تا زمینه دستیابى به آن براى شما فراهم شود.

به گوشه‏اى نشستن، تنها به خیال و آرزو بسر بردن و دست از طلب كشیدن انسان را به مقصد نمى‏رساند. كسانى در راه رسیدن به آمال و آرزوهاى قلبى خویش كامیاب مى‏شوند كه در طلب و جستجوى دستیابى به آنها باشند.

كسى كه براى رسیدن به هدف خود به جستجو و طلب مى‏پردازد، بى‏نصیب نخواهد بود و چنانچه به همه مقصود خویش دست نیابد، مقدارى از آن را بدست مى‏آورد. این خود اثر و نتیجه مهمّى است كه در طلب نهفته است.

با توجّه به درسهاى انسان سازى كه از مكتب اهل بیت‏علیهم السلام مى‏آموزیم و با اشعّه تابناكى كه از راهنمائیهاى حیاتبخش آن بزرگواران بر قلوب ما مى‏تابد، این حقیقت را مى‏یابیم كه آرمانهاى بزرگ، اهداف و مقاصد عالى، از امورى است كه خاندان وحى، همواره همه دوستان و شیفتگان خود را به سوى آن فرا خوانده‏اند و آنان را همیشه از یأس و ناامیدى بر حذر داشته‏اند

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

مَنْ طَلَبَ شَیْئاً نالَهُ اَوْ بَعْضَهُ(9)؛ هر كس چیزى را طلب كند، به همه آن یا مقدارى از آن نائل مى‏شود.

بنابر این باید بزرگترین و ارزشمندترین هدفها را انتخاب كرده و در راه رسیدن به آن، به تلاش و جستجو بپردازیم. در این صورت یا كاملاً به مقصود خود دسترسى پیدا مى‏كنیم و به مقصد نهایى خود مى‏رسیم، و یا به مقدارى از آنچه را كه هدف خود قرار داده‏ایم، دست مى‏یابیم.

3 - در خدمت مردان بزرگ

در مكتب اهل بیت‏علیهم السلام رسیدن به مراحل عالىِ كمال، از عظمت بسیارى برخوردار است. به همین جهت در این باره راهنمائى‏هاى فراوانى در كلمات هدایت كننده ائمّه هدى‏علیهم السلام وارد شده است.

یكى از این فرمایشات كه در صورت عمل به آن از آینده‏اى بهتر بهره‏مند  مى‏شوید، همراه بودن با مردان بزرگ و خود ساخته‏اى است كه به اهداف بزرگ نائل شده‏اند. در ضمن شعرى كه از امام صادق‏علیه السلام نقل شده، آمده  است:

عَلَیْكَ بِأَهْلِ الْعُلى(10)؛ بر تو باد به شخصیّتهاى والا مقام و بزرگوار.

هم نشین

زیرا دیدن این گونه افراد و بودن با آنان و همنشینى و مصاحبت با آنان در افكار و رفتار انسان تأثیر مى‏گذارد و اراده آدمى را قوى ساخته و به سوى اهداف بلند سوق مى‏دهد. همّت بلند آنان، افراد ضعیف الإراده را بلند همّت مى‏كند و مقام عالى آنان، افراد بى‏هدف را بیدار مى‏نماید.

آرى در محضر مردان بزرگ با هدفهاى ارزنده آشنا مى‏شوید و شور و اشتیاق رسیدن به آنها در شما شعله‏ور مى‏شود.

4 - مخالفت با نفس یا راه رسیدن به اهداف عالى

كسى كه مى‏خواهد به هدفهاى بلند دست یابد، باید ضعف و سستى را كنار بگذارد و با هواهاى نفس، مردانه به مبارزه برخیزد.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

مَنْ أَحَبَّ نَیْلَ الدَّرَجاتِ الْعُلى فَلْیَغْلِبِ الْهَوى(11)؛ كسى كه دوست دارد به درجات عالى برسد، باید بر هواى نفس خود غالب  باشد.

این فرمانِ ملكوتى كه از زبان صاحب ولایت ملك و ملكوت حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام صادر شده است، درسى آموزنده براى همه انسانهایى است كه خواهان رسیدن به مقامات بزرگ دینى و معنوى هستند و براى دست یابى به اهداف عالى تلاش مى‏كنند.

این فرمان آسمانى، پیامى است بزرگ براى همه انسانها بالاخصّ نوجوانان و جوانان عزیزى كه در آرزوى آینده‏اى درخشان بسر مى‏برند.

5 - توسّل به اهل بیت‏علیهم السلام براى رسیدن به هدفهاى بزرگ

نه تنها در ابتداء كار و براى بدست آوردن شرایطى كه گفتیم، بلكه تا هنگام رسیدن به هدف و مقصود، باید متوسّل باشیم و جانشینان خدا و امیران جهان هستى را واسطه فیوضات الهى و رسیدن به اهداف خود قرار دهیم

همان گونه كه خواهیم گفت، انسان براى انجام هر كار نیك و پسندیده احتیاج به داشتن سه چیز دارد:

1 - تصمیم و اراده.

2 - قدرت بر انجام هدفى را كه در نظر دارد.

3 - توفیقى كه از جانب خداوند او را دستگیرى نماید.

در هر یك از این سه مورد اگر ضعفى رخ دهد، انجام برنامه از پیشرفت باز مى‏ماند و كار متوقّف مى‏شود. براى داشتن این سه شرط و ادامه آن تا رسیدن به هدف و مقصود، باید خاندان وحى را وسیله قرار دهیم.

در زیارت حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏خوانیم:

بِكَ اَتَوَسَّلُ إِلَى اللَّهِ فی بُلُوغِ مَقْصُودی(12)؛ براى رسیدن به هدف و مقصودم، شما را وسیله بسوى خداوند قرار مى‏دهم.

نه تنها در ابتداء كار و براى بدست آوردن شرایطى كه گفتیم، بلكه تا هنگام رسیدن به هدف و مقصود، باید متوسّل باشیم و جانشینان خدا و امیران جهان هستى را واسطه فیوضات الهى و رسیدن به اهداف خود قرار دهیم.

نتیجه بحث

عالى‏ترین و بهترین هدف را شناسایى كنید و آن را انتخاب نمائید و با اراده قوى براى رسیدن به آن تلاش كنید. از مردمى كه داراى همّت نیستند پرهیز نمائید و با افرادى كه اهداف بلند را در سر مى‏پرورانند، همنشینى كنید؛ تا به این وسیله عالى‏ترین و پرارج‏ترین هدف براى شما مشخّص شود. در صورتى كه واقعاً در جستجوى رسیدن به بهترین هدف باشید، خداوند مهربان سختیها و مشكلات آن را براى شما آسان مى‏كند.

از هم اكنون مواظب باشید دنیاى رنگارنگ كنونى شما را از هدف عالى انسانى دور نسازد و سراب را آب جلوه ندهد.

هدف از خلقت انسانها، عبادت و بندگى خداوند و رسیدن به مقام عبودیّت است و این در صورتى تحقّق پذیر مى‏باشد كه از شناخت مقام ولایت و كسب معارف الهى كه نتیجه آن تقرّب به خداوند است، بهره‏مند باشید.

یقین داشته باشید در صورت دست یافتن به مقام عبودیّت و كسب معارف الهى، بهتر مى‏توانید به مكتب حیاتبخش اهل بیت‏علیهم السلام و بالأخصّ امام زمان ارواحنا فداه، خدمت كنید. این ارزنده‏ترین راه تقرّب به خداوند بزرگ است. براى نزدیك شدن به خدا، این راه را هدف خود قرار دهید و براى رسیدن به آن تلاش كنید.

تا رشته  زندگى به  كف مى‏باشد                         اقبال تو  در  برج  شرف مى‏باشد

عمر تو بود صدف در این بحر وجود                              درِّ صدف  عمر، هدف  مى‏باشد 

پی نوشت ها :

(1) - شرح غرر الحكم: 330/5.

(2) - شرح غرر الحكم: 606/2 .

(3) - بحار الأنوار: 342/72.

(4) - سوره الذّاریات، آیه 56.

(5) - تفسیر نورالثقلین: 122/5.

(6) - بحار الأنوار: 148/51.

(7) - بحار الأنوار: 339/90.

(8) - نهج البلاغه: نامه 53.

(9) - شرح غرر الحكم: 305/5.

(10) - بحار الأنوار: 24/47.

(11) - شرح غرر الحكم: 394/5.

(12) - بحار الأنوار: 332/100.

فرآوری : محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : کتاب سرار موفقیّت ، جلد اول ،‌سید مرتضى مجتهدى سیستانى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.