تبیان، دستیار زندگی
اگر امروز عروس یک خانواده هستید ممکن است فردا خودتان صاحب عروس شوید. اگر امروز مادر شوهر هستید خوب است به یاد بیاورید که دیروز، عروس جدید یک خانواده بودید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروس و مادرشوهر: کارد و پنیر ؟


اگر امروز عروس یک خانواده هستید ممکن است فردا خودتان صاحب عروس شوید. اگر امروز مادر شوهر هستید خوب است به یاد بیاورید که دیروز، عروس جدید یک خانواده بودید. پس نه عروس بودن و نه مادرشوهر بودن فی نفسه وحشتناک نیست و نه لزوماً چنین رابطه ای باید با جنگ و دعوا و کینه ورزی همراه باشد. آرامش شما و شوهرتان، خوشبختی پسرتان، و پیشرفت و خوشبختی هر سه ی شما منوط به رعایت نکاتی در این رابطه است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.


اول کدام به وجود آمد؟ مرغ یا تخم مرغ؟ مثل همه درگیری های خانوا دگی، غیر ممکن است به نتیجه برسیم که چه کسی اول دعوا را شروع کرده است. بدون توجه به اینکه چه کسی ابتدا دعوا را شروع کرده است می توانید به این جنگ روزمره خاتمه دهید.

این نیز بگذرد .....

عروس و مادرشوهر: کارد و پنیر ؟

وقتی سر بالایی زندگی تند می شود، به هن هن می افتید و پیشرفتتان کند می شود. خسته می شوید و نیاز به تجدید قوا دارید. اگر فکر می کنید با گریه تسلا می یابید بد نیست در خلوت خود چند قطره اشک هم بریزید اما یأس و نومیدی را به خود راه ندهید. خلق و خوی بد و ناپسند اطرافیان شما ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد مثلا مسائل مالی، بیماری، کمبود فضای زندگی، دخالت های دیگران، سنت های غلط و .... برخی این معضلات از حیطه ی اختیارات شما خارج است اما بسیاری را نیز می توانید کنترل کرده و حتی از آنها استفاده ی مناسب کنید. اصل اول در اختلافات با خانواده همسر این است: از کودکان بیاموزید که چه زود آشتی می کنند و اصلا معنای کینه را نمی دانند!

چه کسی مقصر است؟

در بیشتر مواقع وقتی روابط عروس و خانواده شوهرش تیره می شود تقصیر به گردن هر دو طرف است. لذا تلاش برای پیدا کردن مقصر نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه نیرو و دقت زیادی از هر دو طرف می گیرد که حتی ممکن است مشکل را پیچیده تر کند.

صرف نظر از اینکه چه کسی مرتکب خطا شده است در هر گونه اختلاف نظر فامیلی بگویید: متأسفم که شما را آزردم! باور کنید این جملات معجزه می کنند. شاید شما مادر شوهرتان را مقصر اصلی می دانید ولی بدانید که در هیچ دعوایی، یک نفر کاملا مقصر و دیگری کاملا بی گناه نیست! پس منصف باشید و به احترام اینکه مادرشوهرتان ، از شما بزرگتر است و هم اینکه به هر حال مادر کسی است که دوستش دارید و در واقع شوهرتان را او تربیت کرده است با عذرخواهی، هم دعوا را فیصله داده اید و هم اینکه تواضع و ادب خودتان را به نمایش گذاشته اید که همین باعث عزیز شدن شما می شود! پیامبر اکرم می فرمایند: از ما نیست کسی که بزرگان را احترام نکنند و به کوچکترها محبت نورزند.

اگر شما مادر شوهر هستید و با عروستان مشکل دارید باید بدانید که:

عصیان عروس اغلب اوقات برای جلب توجه است. در مقام بزرگ خانواده با او بنشینید و صحبت کنید، به درد دل او گوش بسپارید، شاید با کمی صبر و حوصله بتوانید به آنچه که او را رنجانده است پی ببرید. شاید عروس شما به توجه بیشتری نیاز دارد. وقتی توجه لازم را به او مبذول داشتید آنگاه راضی و خشنود می شود و رفتارش طبیعی می گردد. باید به او اطمینان دهید که عزیز شماست و به او احترام می گذارید.

البته صحبت کردن کافی نیست باید در عمل هم طوری رفتار کنید که خود را عضوی از خانواده ی شما بداند. مثلا چه اشکالی دارد که وقتی می بینید عروستان از لباسی که شما برای دختران خریده اید خوشش آمده و تعریف می کند یکی دیگر نیز برای او بخرید؟ و به او بگویید که چون او را مثل دخترتان دوست می دارید برای خوشحالی اش این هدیه را تهیه کرده اید و به او بگویید که لباس جدید به او می آید و برازنده عروس زیبای شماست!

از .............. عمل غافل نشو!

برخی عروس ها، با مادر شوهر خود رفتار بدی دارند. او را از خانه شان بیرون می کنند. برای خرید سبزی و نان آنها را می فرستند، یا از آنها به عنوان سرویس مدرسه بچه ها یا زنبیل صف فروشگاه! استفاده می کنند. گویی مهمانان ناخوانده ای هستند که باید به شکلی عذر آنها را خواست. اما یادمان باشد که در تمامی این کارها، بچه ها ناظر ما هستند و روح پاک آنان رفتارهای ما را ذخیره کرده و در آینده ممکن است دست به الگوسازی بزنند! و ما را مثل مبلمان کهنه ای از صحنه زندگی خود بیرون کنند.

مارتین لوترکینگ می گوید: هر کسی ممکن است آدم بزرگی محسوب شود. چیزی که ضروری است قلبی پر مهر است، قلبی لبریز از عشق و محبت

کاری کوچک، اثری بزرگ!

گاهی کار کوچک و به ظاهر بی اهمیت ما می تواند تأثیری شگرف در روحیه ی دیگران و در نتیجه روابطشان با ما داشته باشد. مثلا برخیزید و یک فنجان چای گرم درست کنید و با مقداری خرما یا بیسکوییت برای مادرشوهرتان که گوشه ای از منزل نشسته است ببرید. به او لبخند گرمی زده و با احترام، از او پذیرایی کنید. این کار به ظاهر ساده و کوچک اگر صادقانه و با گرمی انجام پذیرد، در نظر او خدمت بزرگی محسوب می شود و آن را نشانه ی عشق شما، مهربانی تان، و ... تلقی می کند حتی شاید به این نتیجه برسد که با این کار نشان داده اید همسری خوب برای پسرش هستید!

مارتین لوترکینگ می گوید: هر کسی ممکن است آدم بزرگی محسوب شود. چیزی که ضروری است قلبی پر مهر است، قلبی لبریز از عشق و محبت.

قرآن کریم- این کتاب روشنگر جاودان- می گوید: فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره : هر کس کار خوبی به اندازه ذره ای انجام دهد آن را می بیند.

عروس شما دشمن شما نیست!

گاهی اوقات با اینکه خودتان، عروستان را برای پسرتان کاندید کرده و او را تأیید کردید پس از مدتی که از ازدواجشان می گذرد به او به چشم یک رقیب و کسی که پسرتان را میخواهد از شما جدا کند به او می نگرید!

عروس و مادرشوهر: کارد و پنیر ؟

واقعیت این است که کسی قادر نیست فرزندی را از مادرش جدا کند و عروس شما اگر حتی به فرض هم نسبت به شما احساس بدی داشته باشد، اگر عاقل باشد می داند که در نبرد بین خودش و شما این شما هستید که در نهایت پیروز می شوید زیرا محبت مادری در نهایت برنده است. ( البته این نهایت ممکن است سالها طول بکشد!) اما خیلی از اوقات مسئله واقعا اینطور نیست و شما با این افکار فقط خودتان را ناراحت می کنید و زجر می دهید. عروستان نیز مثل شما می خواهد که شوهرش شاد و سر زنده باشد، مطمئن باشید با کمک او، هم پسرتان فرصت دو چندانی برای زندگی بهتر خواهد داشت و هم اینکه تمام بار مسئولیت و دلسوزی برای پسرتان بر عهده شما نیست.

گاهی نگاهی به گذشته ها بیندازید آن موقع که خودتان نیز عروسی جوان بودید!!

نتیجه گیری:

برخی عروس ها جسورند و با تسلط بر شوهرشان، مادر او را از زندگی بیرون انداخته و یا مدام با او در جر و بحث هستند. گاهی اوقات نیز این مادرشوهرها هستند که با طعنه و تحقیر و ...... به جنگ با عروس می روند. این وسط پسری می ماند که نمی داند طرف کدام را بگیرد؟ اگر طرف شما بیاید دیگری را رنجاده و اگر طرف او برود شما را از دست داده است. حتی اگر با شما نیز این عذاب وجدان و ناراحتی را دارد مسلماً زندگی شیرینی را برایتان پیش نخواهد آورد. اینجاست که هنر عروس بودن و مادر شوهر بودن ضرروی می نماید. با کمی صبر و حوصله و استفاده از ترفندهای ساده و البته ضروری مثل : احترام، شوخی، تجربه، عقل سلیم و ....) می توانید اساساً از ایجاد چنین اختلافاتی جلوگیری کنید و یا اگر به وجود آمدند با کمی تدبیر و سیاست، به خوبی آن را سر و سامان دهید. اولین فایده صلح این است که خودتان به آرامش می رسید!

فاطمه سادات رادفر

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع :

قرآن کریم

بحار الانوار

راه های ساده برای صلح با اقوام همسر – ترجمه: طوبی یکتایی

گوهرهای خرد برای خانواده

مطالب مرتبط :

نقش استراتژیک مادر شوهر در زندگی

آیین مادرشوهرداری

مادر شوهر ها بدانند

همزیستی مسالمت آمیز با همنشینان آشنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.