تبیان، دستیار زندگی
امروزه با افزایش جمعیت، اغلب خانواده‌ها در آپارتمان‌های كوچك و جمع‌ و جور زندگی می‌كنند كه فضای چندانی برای نگهداری و جمع‌كردن لوازم خانه ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امان از جای كم


امروزه با افزایش جمعیت، اغلب خانواده‌ها در آپارتمان‌های كوچك و جمع‌ و جور زندگی می‌كنند كه فضای چندانی برای نگهداری و جمع‌كردن لوازم خانه ندارد. این در حالی است كه تا حدود 50 ‌‌ـ‌ 40 سال پیش مردم در خانه‌هایی با حیاطی بزرگ و زیرزمین و پستوهای متعدد زندگی می‌كردند كه تا دلتان بخواهد جا برای همه چیز داشت؛ هنوز هم خیلی از مادربزرگ‌ها حسرت آن خانه‌ها را دارند.

امان از جای كم

حالا كه خبری از  خانه‌های بزرگ و جا دار نیست و تعداد خانه‌های بزرگ هر روز كمتر می‌شود، باید فكری به حال اسباب و لوازم مورد نیاز در خانه كرد. در قدیم هر چند خانه‌ها بزرگ بود، اما صندوق‌هایی هم برای گذاشتن لباس‌ها چه تابستانی و چه زمستانی وجود داشت كه امروز خبری از آنها نیست. نبودن خانه‌ها و صندوق‌های بزرگ، امكان نگهداری از وسایل خانه را محدود و اندك كرده است.

امروزه نگهداری وسایلی كه در حال حاضر به آنها نیاز نداریم و جا دادن آنها، به مشكلی بزرگ برای خانم‌ها تبدیل شده است. براستی چگونه باید با این مشكل روبه‌رو شویم؟ بعضی خانواده‌ها به هیچ‌وجه وسایل زیادی در خانه نگهداری نمی‌كنند؛ ولی برخی دیگر وسایلی را جمع می‌كنند كه شاید هر چند سال یك‌بار از آنها استفاده كنند. اگر خانه‌ها انباری داشته باشد كه جای این‌گونه وسایل در انباری است. ولی اگر انباری نداشته باشیم یا انباری ما كوچك باشد، چطور می‌توان این مشكل را حل كرد؟ ناچار باید مقداری از وسایل كهنه را دور ریخت تا جا برای وسایل مورد نیاز باز باشد. به‌طور معمول خانه هرقدر هم كوچك باشد، دارای كمد دیواری است. وقتی این كمدها را در خانه‌تكانی خالی می‌كنید به اندازه یك اتاق اثاثیه در آنها جمع شده است. شاید به همین دلیل نظم دادن به كمدها كاری بسیار دشوار است. مخصوصا اگر تعداد افراد زیاد بوده و كمدها كمتر از افراد خانواده باشد.

كمدها را دریابیم

برای استفاده بهینه از كمدها بهتر است كه آنها را طبقه‌بندی كنیم تا از فضای داخل كمد حداكثر استفاده را ببریم.

طبقه بالای كمدها كه تقریبا نزدیك به سقف است، به‌طور معمول محل وسایلی است كه استفاده كمتری دارند. می‌توانید این‌گونه وسایل را داخل كارتن یا كیسه‌های مناسب پلاستیكی گذاشته و در قسمت بالای كمد جای دهید. قسمت پایینی كمدها به لباس، رختخواب و دیگر وسایل اختصاص دارد. خانواده‌های ایرانی به علت این‌كه میزبانان خوبی هستند، معمولا در سال مهماندار عده‌ای از بستگان خواهند بود و مسلما این مهمان‌ها باید رختخوابی برای خوابیدن داشته باشند.

پس خوب است یك كمد”‹ به رختخواب‌هایتان اختصاص بدهید و قسمت بالای كمد را نیز طبقه‌بندی كنید و وسایل دیگری را در آنجا بگذارید. قسمتی از یك كمد را هم برای آویزان‌كردن لباس‌های افراد خانواده اختصاص دهید. می‌توانید در قسمت پایینی این كمد، كفش‌ها را داخل جعبه یا پوشش‌های مخصوص بگذارید. یادتان باشد كه هرگز كفش‌ها را بدون جعبه یا پوشش داخل كمد نگذارید، زیرا ته كفش كثیف است و باعث آلودگی تمام فضای كمد خواهد شد.

طبقه‌بندی‌ داخل كمد كمك بسیار زیادی به شما می‌كند. همچنین می‌توانید از جعبه یا كارتن تمیز نیز استفاده كرده و هر وسیله یا تعدادی از آنها را داخل كارتنی بگذارید و روی آن‌را هم بنویسید و داخل كمد بگذارید تا برای پیدا‌كردن وسایل مورد نظر دچار سردرگمی نشوید

وسایل را دسته‌بندی كنید

خوب است لباس‌های فصل آینده را داخل چمدان گذاشته تا جای كمتری در كمد بگیرد. به‌طور كلی هر وسیله‌ای باید مكانی خاص و مشخص در كمد داشته باشد تا موقع لزوم وقتی در كمد را باز می‌كنید، خیلی راحت آن را بردارید.

طبقه‌بندی‌ داخل كمد كمك بسیار زیادی به شما می‌كند. همچنین می‌توانید از جعبه یا كارتن تمیز نیز استفاده كرده و هر وسیله یا تعدادی از آنها را داخل كارتنی بگذارید و روی آن‌را هم بنویسید و داخل كمد بگذارید تا برای پیدا‌كردن وسایل مورد نظر دچار سردرگمی نشوید.

امان از جای كم

امروزه كمدهایی هم به بازار آمده كه كار كمد دیواری را می‌كند؛ یعنی مانند این نوع كمدها جایی برای لباس و كفش و حتی لباس‌های داخل خانه در آنها تعبیه شده است. اگر در معماری خانه تو رفتگی‌ای وجود دارد، می‌توانید آنجا را تبدیل به كمد كرده و طبقه‌بندی كنید و بخشی وسایل منزل را در آن جای دهید؛ ولی نظم و ترتیب را از یاد نبرید. متاسفانه در بعضی”‹خانه‌ها دیده می‌شود كه كمد جایی برای پنهان‌كردن شلوغی و به‌هم ریختگی خانه است. وقتی كه در كمدی باز می‌شود، انواع و اقسام وسایل از آن بیرون می‌ریزد و هر فردی، سردرگم به‌دنبال وسیله خود می‌گردد.

پس یادمان باشد در چیدمان كمدها از حداكثر نظم و ترتیب استفاده كنیم. همچنین دراورها (كشوهای چندطبقه) نیز جای خوبی برای لباس افراد خانواده است. با جداسازی كشوهای دراور (مثلا هر كشو برای یك نفر یا قسمتی برای لباس‌های زیر و قسمت دیگر برای بلوزها و تی‌شرت‌ها و...) می‌توان به چیدمان لباس‌ها شكلی منطقی

داد.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : جام جم آنلاین

مطالب مرتبط :

حقه های خاص چیدمان

لباس های ماندگار

استفاده بهینه از فضا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.